شناسهٔ خبر: 171189 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

سعیدی با اشاره به جولان مرگ در سیستان و بلوچستان تاکید کرد؛

شروع پیک پنجم کرونا از محروم ترین استان کشور

سعیدی عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت به جای فرافنکی و پیش بینی صادرات واکسن به کشورهای دیگر، واکسینه کردن هموطنان را انجام دهد.

به گزارش «نماینده» معین الدین سعیدی  در مورد شیوع کرونا هندی در سیستان و بلوچستان گفت: تراژدی غمگین مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان بیشتر از تمام آمار و ارقام اعلام شده است، امروزه شاهد شروع پیک پنجم کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم. کرونای هندی در این استان اوج گرفته و بیشتر تخت‌های بیمارستانی پر شده است.

وقوع فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: از روز چهارشنبه به دلیل اوج گیری بیماری شهر سیستان و بلوچستان تعطیل شده است، از مردم عزیز این استان درخواست دارم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از هر زمان دیگر رعایت کنند. در حال حاضر کرونای هندی در سیستان و بلوچستان بیداد می‌کند. وزارت بهداشت به جای فرافکنی پیش بینی صادرات واکسن به کشورهای دیگر، واکسینه کردن هموطنان را در دستور کار قرار دهد. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، اگر بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان کنترل نشود، قطعا با یک فاجعه انسانی روبرو خواهیم بود.

مظلومیت محروم ترین استان کشور نمایان تر است

سعیدی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی با مشکلات متعددی روبرو است از کمترین امکانات درمانی و رفاهی برخوردار بوده و در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان برای رسیدن به نزدیکترین مرکز درمانی بیماران باید مسافت طولانی نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر را طی کنند، این موضوع برای مردمی که در محرومیت هستند بسیار سخت و دشوار است ؛ ناگفته نماند این استان کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی در کشور را نیز به خود اختصاص داده است؛ در این میان رفتار انفعالی مسئولان وزارت بهداشت نسبت به کرونای هندی در این استان منجر به اوج گیری بیماری در شهرهای مرزی شده است. 
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: علاوه بر لغو پروازهای مستقیم از شبه قاره هند به مناطق مرکزی کشور باید  مرزهای آبی و زمینی چابهار حتی  کنترل ترددهای مرزی اتباع ایرانی و پاکستانی از گذرگاه‌های غیر رسمی ایران و پاکستان در دستور کار می‌گرفت، متاسفانه شیوع ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان این روزها در سایه غفلت مسئولان به شدت افزایش پیدا کرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس یازدهم ادامه داد: آمار اعلام شده در خصوص مرگ و میرهای کرونایی در سیستان و بلوچستان قابل قبول نیست چرا بسیاری از افراد در روستاهای دور افتاده زندگی می‌کنند و کیت تشخیص کرونا در این استان بسیار محدود است و تشخیص بیماری را مشکل مواجه کرده است، به فرض مثال تشخیص کرونا در جنوب استان سیستان و بلوچستان بسیار پایین است تشخیص این بیماری را با مشکل مواجه کرده است و شاهد افزایش مرگ و میر در روستاها هستیم بدون اینکه مشخص شود علت مرگ و میرها ناشی از ابتلا به بیماری کرونا بوده است.