شناسهٔ خبر: 170757 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

ابراهیمی:

سختی کار و حقوق اندک، علت بی رغبتی پزشکان برای فعالیت در پزشکی قانونی

یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه نهایت اهتمام خود را در مجلس برای حمایت از پزشکان شاغل در پزشکی قانونی به کار خواهیم برد، گفت: حقوق پزشکان شاغل در پزشکی قانونی بسیار اندک و کار در آن هم بسیار سخت و طاقت فرسا است بنابراین به دلیل سختی کار، پزشکان کمتر تمایل به فعالیت در این حوزه دارند.

به گزارش «نماینده» یحیی ابراهیمی در مورد بی‌رغبتی پزشکان  نسبت به فعالیت در پزشکی قانونی، گفت: حقوق پزشکان شاغل در پزشکی قانونی بسیار اندک و کار در آن هم بسیار سخت و طاقت فرسا است بنابراین به دلیل سختی کار، پزشکان کمتر تمایل به فعالیت در این حوزه دارند.

وی با بیان اینکه نظر پزشکی قانونی برای یک پرونده نتیجه قضاوت پرونده را رقم می زند، افزود: نظرات پزشکی قانونی جزو جدایی ناپذیر پرونده های قضایی است و در واقع به عنوان بازوی کارشناسی قوه قضائیه محسوب می شود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس یازدهم، بی رغبتی پزشکان نسبت به فعالیت در مناطق محروم را در فقدان پزشکی قانونی در برخی مناطق موثر دانست و گفت: بنده ۶ سال رئیس پزشکی قانونی شهرستان الشتر بودم و به سختی‌های فعالیت در این حوزه به خوبی واقف هستم؛ زمان برای پزشکان قانونی معنا ندارد و هر زمان و ساعتی که دادستان دستور دهد پزشکان باید در محل حادثه حاضر شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان یادآور شد: اگر به دنبال راه اندازی پزشکی قانونی در مناطق و رفع مشکلات مردم در این حوزه هستیم باید امتیاز مضاعف برای پزشکان قانونی از نظر امکانات زیست محیطی، تفریحی و تحصیلی پیش بینی شود.

ابراهیمی استفاده از سیاست‌های تشویقی برای ایجاد انگیزه در پزشکان به منظور فعالیت در پزشکی قانونی مناطق محروم و دوردست را امری ضروری دانست و گفت: باید امکانات لازم و زیرساخت ها در مناطق محروم فراهم و همچنین حمایت های اقتصادی آنها در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی پزشکان تنها چند ساعت در مطب فعالیت می‌کنند و مابقی وقت خود را در اختیار خانواده هستند اما پزشکان قانونی این آزادی را ندارند و باید به طور مداوم در حال آماده باش برای حضور در صحنه حوادث باشند این در حالی است که درآمد پزشکان قانونی با وجود مشغله بالا بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه پزشکان شاغل در پزشکی قانونی به دلیل ماهیت کارشان در معرض عوارض تنش‌زای زیادی قرار دارند، افزود: پزشکان این حوزه به طور مداوم در معرض صحنه‌های دلخراش و خشن هستند بنابراین ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به حمایت‌های فعلی از پزشکان قانونی و میزان دریافتی آنها کمتر پزشکی حاضر است در این زمینه فعالیت کند و پزشکان شاغل در این حوزه هم دارند از خودگذشتگی می کنند.

ابراهیمی یادآور شد: ما نهایت اهتمام خود را در مجلس برای حمایت از پزشکان شاغل در پزشکی قانونی خواهیم داشت البته کمیسیون بهداشت نشستی را برای بررسی مطالبات این قشر برگزار کرده و در تلاش هستیم امتیازهایی را برای آنها لحاظ کنیم؛ در این رابطه نیاز است پزشکان قانونی به جدیدترین امکانات و تجهیزات روز دنیا مجهز شوند زیرا امکانات تشخیصی ابزار کار آنها هست؛ متاسفانه بسیاری از مناطق حتی مراکز استان ها با کمبود و نبود امکانات روبرو هستند بنابراین نیاز است توزیع عادلانه امکانات در پزشکی قانونی در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد.