شناسهٔ خبر: 170492 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

مقتدایی:

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها زمینه پیگیری منافع کشور را مهیا کرد

عباس مقتدایی نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تدوین نقشه راه کمیسیون متبوعش توسط کمیته‌ای مشترک خبر داد.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی در تشریح اقدامات مهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در اجلاسیه اول مجلس گفت: مهمترین اقدامی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در اجلاسیه  اول داشت طراحی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم و صیانت از حقوق ملت ایران بود که هم در فوریت بخشیدن و تصویب آن نقش کمیسیون بی بدیل است و هم اعتماد نمایندگان به کار کارشناسی کمیسیون نیز قابل توجه بود.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آنچه که در عرصه سیاست خارجی اکنون در حال رخ دادن است و فرصت هایی که برای دولت ایجاد شد مرهون تلاشی است که مجلس به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشته است.

وی افزود: تا قبل از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها دست دولت در برجام خالی شده بود اما  با تصویب این طرح بود که دولت توانست با حرکت در مسیری که مجلس آن را ریل گذاری کرده بود نیازهای خود در عرصه بین المللی را پیگیری کند.

مقتدایی بیان کرد: البته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم با تاسیس چند کمیته موضوعات مهمی کشورا دنبال کرد از جمله کمیته هسته ای،کمیته دفاعی،کمیته مرز،کمیته دیپلماسی اقتصادی،کمیته روابط خارجی و کمیته های دیگری که هر یک به نوبه خود تلاش کردند تا بخشی از موانع و مشکلات کشور یا مزیت ها و قابلیت های جمهوری اسلامی در سیاست خارجی یا امنیت ملی را دنبال کنند.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد زیر ساخت هایی که کمیته ها شکل دادند مثلا کمیته اقتصادی دیپلماسی یا سایر کمیته ها می تواند با روی کارآمدن دولت جدید و سال دوم مجلس کارآمدی های بیشتری را بیش از پیش نشان دهد، به همین جهت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در سال دوم می تواند با جهش بیشتر فعالیت های کشوری، منطقه ای و استانی دنبال کند به خصوص آن که اکنون نقشه راه کمیسیون در سه سال باقی مانده توسط کمیته مشترک کمیسیون طراحی شده و در دستورکار قرار دارد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در صورتی که این نقشه راه به طور کامل به تصویب برسد می تواند برنامه ریزی دقیق تری را برای کمیسیون ایجاد کند.

وی در تشریح بیشتر نقشه راه سه ساله کمیسیون امنیت ملی ابراز کرد: در نقشه راهی که تدوین شده است علاوه بر بیان ماموریت ها، راهبردها، برنامه ها و اقدامات عملیاتی که باید توسط کمیسیون و کمیته های و هر یک اعضا انجام بگیرد مشخص شده و برای تصویب آن در دستورکار اولین جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: قطعا این نوع نگاه کمک خواهد کرد تا بتوانیم با استفاده از راهکار های علمی، نیازهای کشور را شناسایی و در جهت حل آن و به حداکثر رساندن بهره وری کمیسیون، اقدام کنیم.

پایان پیام/