به گزارش «نماینده»، متن این بیانیه به شرح زیر است:
وَمَن یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللّهِ یَجِدْ فِی الأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلی اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا
حادثهای که برای گروهی از زائرین بیت الله الحرام رخ داد و خانوادههای بسیاری را داغدار کرد حادثهای جانکاه و جان باختگان آن مصداق این آیه شریفه هستند. اینان مهاجرانی به سوی خداوند بودند که ترک خانه و کاشانه و یار و دیار کردند و در عید قربان به لقای الهی رسیدند.
اما فارغ از این ضایعه مولمه و فاجعه دردناک باید اعتراف کرد که جهان اسلام دوران پر رنج و دردی را تجربه میکند و شعلههای ویرانگر و سوزانندهای بر پیکر و جسم و جان بخشهای مهمی از کشورهای مسلمان افتاده است و هستی مادی و معنوی و مواریث فرهنگی هنری تاریخی و نیز دستاوردهای اقتصادی عمرانی صنعتی علمی و تکنیکی مسلمانان را با آتش کینهها و فتنهها و جهالتها و قدرت طلبیها در معرض خطر قرار داده است.
اسلام که می تواند با قرائت رحمانی اعتدالی انسانی اخلاقی و معنوی جایگزین خلاءها و کمبودهای جهان مدرن شود، اینک با تفسیرها و سوء برداشتهای مختلف و در قالب انواع اسلامهای تکفیری سلفی و وهابی چهرهای پر از قساوت شرارت و خشونت به خود گرفته است و این امر سبب شده است که دعوت کنندگان به اسلام عطوفت، محبت، مدارا، صلح و همزیستی مسالمت آمیز نتوانند در برابر امواج سهمگین افراط گری و تندروی تاب آورد و آنگونه که شاهدیم هر روز که میگذرد بر حجم و تکرار انواع بلیهها و بلایا و مصائب و فجایا افزوده میشود و وجدان دولتهای اروپایی و آمریکایی هم فارغ و غافل از این همه بدسرشتی و تباهکاری در حد مقتضی از این اعمال و کردار و رفتارهای اسلام نمایانه ناخشنود نیستند زیرا که برای تخفیف و تحقیر اسلام و مسلمانی در میان سایر ملل، هیچ حجتی را موثرتر از این سیاهکاریها و شرارتها نمیدانند.
در اینجاست که نقش متفکرین، روشنفکران، مصلحین، عقلا، فرهیختگان و علمای دینی از مذاهب گوناگون در بر ملا کردن این چهره مخوف از اسلام و متولیان و سردمداران آن در کشورهای مختلف و خصوصا مرکز و مبدا این نگاه شیطانی از اسلام یعنی عربستان آل سعود بسیار با اهمیت و تاثیر گذار میباشد.
در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز تشیع در جهان اسلام از مسئولیت بیشتری برخوردار است. مذهب تشیع و امامیه بر اساس دو اصل عدل و عقل، مذهب اعتدال و عقلانیت و صلح جویی و مدارا و صبوری و همزیستی مسالمت آمیز است و با پرهیز از هرگونه افراط گری و تندروی و خشونت ورزی و هیجان طلبی مظهر چهره رحمانی معنوی اخلاقی انسانی و اعتدالی از اسلام است و وظیفه سیاستمداران در سطوح مختلف و روشنفکران و علما و اصحاب قلم و بیان و خطابه است که در این مهلکه خطرناک با تاکید بر اصل اعتدال و عقلانیت و مسالمت جویی و مصلحت خواهی چهرهای متین و معقول و صلح دوست و انسانی از اسلام را به نمایش گذارند.
واضح است اگر در جمهوری اسلامی ایران به عنوان جایگاه تشیع دور از افراط و تفریط و تشیع قائل به متانت و حرمت گذار به جان و مال و عرض مسلم، پیام و دعوت و سیره اعتدال جدی گرفته نشود و با این اصل بسیار مهم مندرج در سنت نبوی و علوی و امامی با تمسخر و استهزاء برخورد شود و آن را عافیت طلبی و پرهیز از انقلابی گری و قاطعیت ورزی معنا کند، در شرایط خطر منطقهای ما نتوانیم در برابر آتش فتنهها و فتنه گریها و آشوبگریها و هرج و مرج طلبیها مواضع اعتدالی اتخاذ کنیم و اگر برخی از جریانات داخلی با توسل به اغراض و امیال خود به اتخاذ مواضع تند رو و افراطی ادامه دهند و به طور خاص اگر عقلانیت و اعتدال و مصلحت شناسی در سیاست خارجی در روابط منطقهای و جهانی حاکم نشود معلوم نخواهد بود که در این امواج سنگین سرنوشت ما چگونه خواهد شد.
اما نکته پایانی این است که در کنار این رویکرد عقلانی و اعتدالی میبایست از فاجعه منا در جهت رعایت احتیاط در ایجاد تجمعات انبوه انسانی در کشورهای اسلامی از جمله در کاروان عظیم اربعین حسینی عبرت گرفت و پیش بینیهای لازم در این مراسم را انجام داد.