شناسهٔ خبر: 112883 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

دوران دلالی برای شرکت های خارجی گذشته است/ دفاع معاون اول از آخوندی

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت : به همه شرکت های خارجی علاقمند به کار در ایران هشدار می دهیم که فقط با دستگاه های رسمی کار کنید و دیگر دوران اینکه دلال هایی راه بیفتند و بگویند که شما را به طرف ایرانی وصل می کنیم ، گذشته است.

به گزارش «نماینده» ، اسحاق جهانگیری در همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی  افزود: باید پرسید که چه شرایطی در ایران وجود دارد که اینچنین سیل شرکت های خارجی به سمت ایران روان شده است؟

وی گفت: ایران امتیازاتی دارد که اگر شرایط سیاسی و بین المللی مهیا باشد نشان می دهد که این استقبال جهانی روندی طبیعی دارد و همه علاقمندان به کار اقتصادی حتماً یکی از گزینه های اولشان ایران خواهد بود.

جهانگیری با اشاره به انسجام داخلی در ایران باوجود تنوع قومی و ثبات و امنیت بی نظیر در منطقه حساس خاورمیانه و همچنین ظرفیت بسیار زیاد برای ایفای نقش ثبات سازی در منطقه افزود: ایران همچنین دارای منابع سرشار طبیعی بخصوص ذخایر نفت، گاز و مواد معدنی است و موقعیت ممتاز جغرافیایی دارد که ترانزیت شرق به غرب و شمال به جنوب جهان محسوب می شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران همچنین دارای جمعیت جوان و تحصیل کرده فراوانی است که می تواند برای سرمایه گذاران خارجی جذاب باشد.

جهانگیری افزود: در ماه های گذشته در ستاد اقتصادی به ریاست رئیس جمهور به صورت جدی به سیاست های پساتحریم پرداختیم و البته این سیاست ها منبعث از سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه جهت گیری اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم دارای دو رویکرد تکیه بر ظرفیت های داخلی و تعامل و کار با دنیاست، گفت: براساس این دو ویژگی ما دست همه علاقمندان به کار اقتصادی در ایران را می فشاریم.

جهانگیری با بیان اینکه دستگاه های دولتی طرح های مهمی را برای حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی تدارک دیده اند، افزود: در بخش نفت و گاز که جذاب ترین بخش سرمایه گذاری محسوب می شود وصول قراردادهای نفتی در دولت تصویب شد و وزارت نفت بزودی دهها میلیارد دلار طرح جدید نفتی، گازی و پتروشیمی را اعلام می کند.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی نیز در همایش امروز طرح های مهمی را معرفی کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه شبکه حمل و نقل کشور کاستی هایی دارد و باید کارهای زیادی در آن انجام شود افزود: به همین خاطر کریدورهای مختلفی در زمینه راهها تعریف شده که در اولویت است.

وی با بیان اینکه شبکه راه آهن ایران دارای محدودیت های جدی است، گفت: طول مسیر راه آهن بخصوص به مناطق مهم و معدنی باید افزایش یابد و همچنین حمل و نقل راه آهن ایران به کشورهای همسایه متصل شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار کشور بسیار محدود است، افزود: در دولت یازدهم تصمیم داریم این سهم را دو برابر کنیم.

جهانگیری گفت: دولت اصرار دارد راه آهن پرسرعت به مناطق مهم پرجمعیت مانند اصفهان، تبریز و مشهد ایجاد شود که امیدواریم راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان و تهران - مشهد در همین دولت اجرایی شود.

وی افزود: ما باید از ظرفیت های گسترده بنادر خود بهره برداری مطلوب کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه بنادر قدیمی ما ظرفیت پهلوگیری کشتی های بزرگ را ندارد، گفت: این روند باید اصلاح شود.

وی افزود: ما در دریای عمان سواحل مهمی داریم که کمتر به آن توجه کرده ایم و امروز یکی از اولویت های مهم دولت عمران سواحل مکران است و باید بنادر بزرگ در دو منطقه جاسک و چابهار ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: کشورهای علاقمند به سرمایه گذاری در چابهار باید از مرحله حرف عبور کنند و اگر تأخیر کنند ما با روش های دیگر این کار را انجام خواهیم داد.

جهانگیری افزود: ما در بخش صنعت هوایی نیز نیازمند کار جدی تری هستیم و در دوران پساتحریم امنیت پرواز خطوط هوایی ایران بیشتر خواهد شد.

وی گفت: بر این اساس خیلی از مسافرانی که امروز با خطوط هوایی دیگر پرواز می کنند به خطوط هوایی ایران علاقمند خواهند شد.

جهانگیری با بیان اینکه گردشگری جزو اولویت های مهم دولت یازدهم است، افزود: بر همین اساس صنعت هوایی ایران باید متحول شود و ما برنامه ای برای نوسازی ناوگان هوایی در نظر داریم و امیدواریم مردم شاهد ناوگان هوایی مطمئن، جدید و با تعداد قابل توجه هواپیما باشند.

دوران دلالی برای شرکت های خارجی گذشته است

معاون اول رئیس جمهور گفت : به همه شرکت های خارجی علاقمند به کار در ایران هشدار می دهیم که فقط با دستگاه های رسمی کار کنید و دیگر دوران اینکه دلال هایی راه بیفتند و بگویند که شما را به طرف ایرانی وصل می کنیم، گذشته است.

اسحاق جهانگیری افزود: شرکت های خارجی که از روش های غیر شفاف در ارتباط با ایران استفاده کنند در فهرست سیاه ایران قرار خواهند گرفت.

وی خطاب به شرکت های خارجی گفت: شفاف و رسمی گفتگو کنید و ما دست همه شما را به گرمی می فشاریم.

جهانگیری افزود: دولت ایران حتماً خود را موظف به رفع موانع احتمالی سرمایه گذاری در کشور می داند.

وی با بیان اینکه شرکت های خارجی باید به ایران به عنوان شریک و نه یک بازار مصرفی نگاه کنند، گفت:‌ ایران شریکی بلندمدت با جمعیت زیاد در داخل و جمعیت بیشتر در کشورهای همسایه و منطقه است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: علاقه مندیم که فناوری به کشورمان وارد شود و ما همچنین به دنبال بازارهای صادراتی هستیم.

جهانگیری گفت: علاقه مندیم شرکت های خارجی به سیاست های ایران در دوران پساتحریم توجه کنند.

وی با بیان اینکه اولویت اول ما سرمایه گذاری مستقیم خارجی است، افزود : ایران دارای ظرفیت های فراوانی است که طرف های خارجی می توانند از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنند.

 مأموریت دولت افزایش رفاه و قدرت اقتصادی مردم

معاون اول رئیس جمهور گفت: مأموریت مهم اقتصاد ایران در دهه آینده باید افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی کشور به عنوان یکی از مولفه های اصلی اقتدار ملی باشد.

وی گفت: براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، ایران در سال ۱۴۰۴ باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه جنوب غربی آسیا برسد.

وی گفت: شاخص های عملکرد اقتصادی نظیر رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برغم درآمدهای سرشار نفتی در ۱۰ سال گذشته با هدف ترسیم شده فاصله بسیار زیادی دارد.

جهانگیری افزود: لازمه دستیابی به افزایش رفاه مردم و قدرت اقتصادی کشور در واقع دستیابی به رشد ۸ درصدی مداوم در ۱۰ سال آینده است که پس از بررسی های زیاد مورد تصویب مقام معظم رهبری قرار گرفت و در سیاست های کلی تدوین برنامه ششم توسعه اعلام شد.

معاون اول رئیس جمهور گفت : دولت در حال تدوین الزامات این سیاست های کلی است و باید از سوی همه ارکان نظام مورد قبول قرار گیرد زیرا دسترسی به این رشد نیازمند ورود و حضور قوای سه گانه و سایر ارکان نظام است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر با سیاست صحیح و علمی و اتکا به نظر نخبگان کشور پرونده هسته ای را با سه هدف تصویب حقوق هسته ای ملت، صیانت از دستاوردهای هسته ای و لغو تحریم های ظالمانه به پیش برد.

جهانگیری گفت: با مذاکرات بسیار فشرده، پیچیده و سخت با ۵  قدرت جهانی و اتحادیه اروپا توانستیم به توافق قابل قبول برسیم و امروز در حال برنامه ریزی برای دوران پساتحریم هستیم.

وی افزود: کار دوم دولت بازگرداندن ثبات و آرامش اقتصادی به کشور است که کاهش نرخ تورم و ورود به دوران رونق اقتصادی در حال نمایان شدن است.

وزیر راه و شهرسازی از شخصیت های راهبردی کشور است 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی از شخصیت های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و از مدیران زبده و قوی کشور است که رویکرد تازه ای برای به فعلیت درآوردن ظرفیت های مختلف در حوزه وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است.

اسحاق جهانگیری افزود: وزارت راه و شهرسازی از نظر دولت از موفق ترین دستگاه های اجرایی کشور در طی این مدت بوده است که سیاست های دولت را به خوبی به بخش های مختلف به پیش برده است.

وی افزود: نگاه توسعه ای، تحول گرا و محور قرار دادن بخش خصوصی واقعی و پیگیری برای جذب سرمایه خارجی و داخلی برای طرح های مهم کشور از کارهای اساسی آقای آخوندی است و چنین وزیری زیبنده است که از سوی نهادهای مسئول مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد.

جهانگیری گفت: وزارت راه و شهرسازی از دستگاه هایی است که برای اولین بار اینگونه نشست ها را برای معرفی طرح های مهم برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی برگزار کرده است.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به فاجعه جانباختن هزاران حاجی از کشورهای اسلامی و بخصوص حجاج ایرانی کشته شده در فاجعه منا افزود: این حادثه عظیم را به هموطنان عزیز و خانواده های داغداران تسلیت می گوئیم و از خداوند برای آنها طلب صبر می کنیم.

 

نظر شما