شناسهٔ خبر: 96364 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نقوی حسینی در تحلیل نتایج انتخابات ترکیه

اردوغان اگر پیام مردم را نادیده بگیرد،ساقط می شود

سیدحسین نقوی حسینی431 انتخابات ترکیه اگرچه بسیاری از سیاستمداران را شوکه کرده است اما نتایج رای مردم این کشور موضوعی است که با توجه به رویکرد خصمانه آنکارا تحت عنوان عثمانی قابل پیش بینی بود،نادیده گرفتن نظر مردم ترکیه می تواند به ساقط شدن اردوغان منتهی شود.

به گزارش نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری خانه در رابطه با نتایج انتخاباتی مجلس کبیر ترکیه گفت: حزب عدالت و توسعه باید پیام واضح مردم ترکیه را در انتخابات پارلمانی کشور دریافت نماید؛ در غیر این صورت آقای اردوغان که بخشی از محبوبیت خود را از دست داده است، از قدرت ساقط خواهد شد.

سیدحسین نقوی حسینی در ادامه گفت: دولت ترکیه با توهم پوشالی عثمانی گری تمام حیثیت و اعتبار تاریخی این کشور را منهدم کرد.  حزب عدالت و توسعه بهای دیپلماسی اشتباه ترکیه را در مسائل مختلف از جمله مداخله مستقیم در جنگ سوریه می پردازتد.

وی همچنین گفت: حمایت علنی حزب عدالت و توسعه در راس دولت ترکیه از تروریست های تکفیری این کشور را به گذرگاه ترانزیتی بزرگ  جنگ جویان داعش تبدیل کرده است. جامعه ترکیه از این موضوع به هیچ عنوان راضی نیستند و مردم به شدت نگران آینده امنیتی خود هستند.   همه می دانند که داعش دیر یا زود گریبان مردم ترکیه را نیز خواهد گرفت و آن روز که اقدامات تروریست های تکفیری آغاز شود، ترکیه خون بهای سنگینی باید بپردازد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس گفت: دیپلماسی تخاصمی آقای اردوغان علیه کشورهای دوست موجب رکود اقتصادی شده است و این موضوع موجبات نارضایتی مضاعف مردم ترکیه شده است.

وی گفت: نتیجه انتخابات ترکیه پیام روشنی مبنی بر نارضایتی از عملکرد حزب عدالت و توسعه است.  اگرچه انتقادات جدی به عملکرد رئیس جمهوری ترکیه داریم؛ ولی امیدواریم آقای اردوغان به عنوان یک برادر زودتر از آن که دیر شود رویکرد خود را در مسائل مختلف داخلی و خارجی اصلاح کند.

در همین حال، به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خانه ملت، فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفتگوی اختصاصی با شبکه الاخباریه سوریه در خصوص ترکیه و انتخابات اخیر گفت: ملت ترکیه در انتخابات اخیر به رییس جمهور این کشور سیلی زد و این سیلی در تاریخ خواهد ماند. اردوغان و حزبش پیام مردم را باید درک کنند که مردم از سیاستهایشان ناراضی اند.

این مقام عالی رتبه دمشق گفت: حزب عدالت و توسعه ترکیه، سلطه خود را به مردم و احزاب دیگر تحمیل کرده بود و خواسته های آنان را نادیده می گرفت و سیاست آنها در برقراری رابطه بی طرفانه با همسایگان را در نظر نداشت. طی ۴۰ تا ۴۵ روز آینده خواهیم دید که احزاب ترکیه حاضر به ائتلاف با اردوغان نخواهند شد.

وی در ادامه گفت: بخش زیادی از مخالفتها با اردوغان به علت حمایت های او از تروریست ها بود. سه ماه قبل ما با همه احزاب معارض ترکیه دیدار داشتیم و از آنها بابت حمایتهایشان از ملت سوریه قدردانی کردیم. کسانی که تروریسم را در سوریه کاشتند باید انتظار داشته باشند که تروریسم و درد و رنج را در ترکیه برداشت کنند. اردوغان در میان کردها جایگاهی ندارد زیرا یکی از دلایل شکست او در انتخابات بالا رفتن آراء حزب دموکراتیک خلق ها بود.

فیصل مقداد در ادامه افزود: اردوغان با سیاست های خود در سوریه و عراق انسجام ملت ترکیه را از بین برد. اردوغان باید بداند که اگر می خواهد اعتماد ملت ترکیه را جلب کند باید سیاست خود را در قبال سوریه تغییر دهد و خواست مردم را در برقراری رابطه عادی با سوریه اجرایی کند و گرنه مردم ترکیه به مسیر کنونی خود ادامه خواهند داد و او را ناکام خواهند گذاشت. اما من اطمینان دارم که اردوغان سیاست خود را تغییر نخواهد داد.

منبع: خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی

نظر شما