شناسهٔ خبر: 92273 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از اسناد ساواک ؛

تصاویر / انتشار عکس عریان عروس و داماد جنجال ساز شد !

انتشار تصویر کاملا عریان عروس و داماد ژاپنی در روزنامه اطلاعات ۱۹ آبان ۱۳۴۹ اعتراض ساواک را نیز به همراه دارد !

به: ۳۲۶ تاريخ گزارش: ۱۸ / ۸ / ۴۹
از: ۲۰ ه‍ ۸ شماره گزارش: ۶۹۳۸۲ / ۸۹۲۱
موضوع: چاپ صور قبيحه در روزنامه اطلاعات
چندي قبل يكي از كلانتريهاي جنوب شهر تهران عده‌اي از ساكنين منطقه خود را كه جهت خريداري پاره‌اي مايحتاجات ضروري زندگي و يا ارزاق مورد نظر با پيژاما به خيابان و خارج از منزل رفته بودند به اتهام جريجه‌دار نمودن عفت عمومي جلب و حتي بعضي از جرايد و روزنامه‌هاي يوميه ضمن چاپ تصوير افراد مزبور شرحي در اين‌مورد نيز درج نموده بودند ليكن در شماره ۱۳۳۴۲ مورخ ۱۸ / ۸ / ۴۹ روزنامه اطلاعات تصويري از دو نفر زن و مرد لخت و عريان ژاپني تحت عنوان (براي اولين بار لخت و عريان در مراسم ازدواج) چاپ كه با مقايسه اين تصوير با تصويري كه از چند نفر پيژاما پوش به علت لكه‌دار نمودن عفت عمومي چاپ شده است اين سؤال پيش خواهد آمد كه پوشيدن پيژاما و رفتن به كوچه و خيابان جهت خريداري احتياجات روزمره زندگي از قبيل نان. گوشت. كره پنير. سبزي. برخلاف و مغاير با عفت عمومي است يا چاپ تصاويري عريان از دو نفر زن و مرد كه در برابر جمعي مراسم ازدواج خود را برگزار مي‌نمايند.
توضيح شنبه: برشي از تصوير روزنامه اطلاعات شماره ۱۳۳۴۲ مورخ ۱۸ / ۸ / ۴۹ به پيوست تقديم مي‌شود.
نظريه شنبه: اصلح است اعضاء هيئت تحريريه جرايد در روزنامه‌هاي منتشره كشور علي‌الخصوص مسئولين نظارت و سانسور اخبار در وزارت اطلاعات از انتشار چنين تصاوير قبيحه و درج مطالبي در اين مورد جداً جلوگيري تا از اين راه خدمتي همگام و مترادف در جهت عفت و سنت عمومي مردم انجام گرديده باشد.
نظريه يكشنبه: نظريه شنبه كاملاً مورد توجه و بررسي است.
نظريه چهارشنبه: نظريه شنبه و يكشنبه مورد تأييد است.

چاپ صور قبيحه

پی نوشت

با مراجعه به روزنامه اطلاعات ۱۸ آبان ۱۳۴۹ چنین خبری مشاهده نشد و گفتنی است که خبر مورد اشاره در گزارش ساواک یک روز بعد یعنی در ۱۹ آبان ۱۳۴۹ در صفحه ۶ روزنامه اطلاعات این روز منتشر شده است که تصویر مات و بریده شده آن را در ادامه خواهید دید.

تصویر قبیح

تصویر قبیح 2

نظر شما