شناسهٔ خبر: 90909 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

وزارت کشور پاسخگو باشد/دبیرکلی که بدون برگزاری کنگره و تعیین شورای مرکزی انتخاب شد!

اتحاد ملت و وزارت کشور هنوز کمیسیون ماده ده احزاب در قبال حاشیه های حزب اتحاد ملت، موضع گیری نکرده است، آیا این نظارت و تذکرها توسط مسئولان ذی ربط اعمال می شود؟!

گروه سیاسی نماینده - احزاب و تشکل های سیاسی پس از دریافت مجوز از سوی کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور سه ماه برای برگزاری اولین کنگره رسمی زمان دارند تا هماهنگی های لازم را جهت تشکیل کنگره با وزارت کشور انجام دهند چرا که نماینده وزارت کشور باید در این برنامه حزبی (کنگره) حضور داشته باشد.

اواخر سال گذشته کمیسیون ماده ده احزاب، مجوز حزب اصلاح طلب"ندای ایرانیان" را صادر کرد و جوانان دوم خردادی، "پیش کنگره" این حزب را در سالن موسسه اطلاعات برگزار کردند تا پیش مقدمه ای برای تشکیل کنگره رسمی باشد از سوی دیگر قبل از گردهمایی رسمی «ندا» اعضای شورای مرکزی، دبیرکل موقت و رئیس موقت شورای مرکزی در جلسه داخلی و با حضور اعضا انتخاب شدند و پس از برگزاری رسمی کنگره در هفتم اسفند ماه سال گذشته "مجید فراهانی و سید صادق خرازی" رسما دبیر و رئیس شورای مرکزی این تشکل نو اصلاح طلب شدند.

ندای ایرانیان آخرین تشکل اصلاح طلبی نبود که مُهر تائید از سوی کمیسیون وزارت کشور دریافت کرد بلکه ۳۱ فروردین ماه جلسه کمیسیون ماده ده در ساختمان فاطمی برگزار و به پرونده حاشیه ساز"حزب اتحاد ملت" رسیدگی و مجوز آن صادر شد اما گویا حاشیه ها، پیوندی با این حزب جديدالتاسيس برقرار کرده و فعلا به متن ورود پیدا نخواهد کرد.

صدور مجوز به "حزب اتحاد ملت" با واکنش اصولگرایان و حتی برخی از اصلاح طلبان روبه رو شد، حجت‌الاسلام محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات که تشکل متبوعش را در دایره اصلاح طلبی می داند و در عین حال بر مرزبندی با تندروهای اصلاح طلب تاکید دارد می گوید: بنده نمی‌دانم دولت چه عجله‌ای دارد که به حزب اتحاد ملت مجوز فعالیت داده است. برآیند حزب اتحاد ملت این است که گویا آنها می‌خواهند تفکر حزب مشارکت را ادامه دهند و شنیده‌ها حاکی از آن است که اعضای مشارکت حزب اتحاد ملت را هدایت می‌کنند.

هنوز پرونده انتقاد از کمیسیون احزاب برای صدور مجوز به حزب اتحاد مختومه نشده بود که حاشیه دیگر پی نوشت آن زده شد، غلامرضا انصاری عضو موسس این حزب در گفتگویی خبر رد صلاحیت اعضای موسس اتحاد ملت توسط کمیسیون ماده ده احزاب را رد کرد و گفت: ۱۵ نفر از اعضای حزب اتحاد ملت تأیید صلاحیت شدند و آقای شجاع پوریان دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران هستند.

وی در حالی از انتخاب ولی الله شجاع پوریان به عنوان دبیرکل این حزب خبر داد که هنوز ترکیب اعضای شورای مرکزی تعیین نشده و حتی پیش کنگره این حزب هم برگزار نشده است.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نسبت به افعال صرف شده از سوی "اتحاد ملت" واکنش نشان داد و با اشاره به اقدام اخیر آنها خطاب به کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور، تاکید کرد: کار وزارت کشور بعد از صدور مجوز برای این حزب کار مشکلی خواهد بود، وزارت کشور باید مراقب فعالیت های حزبی که موسسان آن جزو حزب مشارکت بودندباشد.

اسدالله بادامچیان هم که خود سابقه عضویت در کمیسیون ماده ده احزاب را دارد با انتقاد از مجوز این کمیسیون به حزب اتحاد ملت، گفت: اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که نمایندگان سه قوه در آن حضور دارند برای اعطای این مجوز باید به قانون پاسخگو باشند.

وزارت کشور و کمیسیون ماده ده احزاب باید نسبت به اقدام اخیر حزب اتحاد ملت پاسخگو باشد، این مطلب از سوی محسن کوهکن عضو سابق هیئت رئیسه مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس بیان شد.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ده و وزارت کشور باید تذکر دهد، گفت: کمیسیون ماده ۱۰ ورای بررسی تقاضای مجوزها باید تذکرات لازم را بدهد تا قبل از انجام هر تخلفی پیشگیری صورت گیرد. متاسفانه امروز این اقدام را از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و وزارت کشور شاهد نیستیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه تذکرات پیشگیرانه بسیار کم هزینه تر است تا تذکرات بعد از تخلف، می گوید: اگر تذکرات پیشگیرانه وجود داشته باشد قضایا به محاکم قضایی کشیده نمی شود.

با این حال هنوز کمیسیون ماده ده احزاب در قبال حاشیه های حزب اتحاد ملت، موضع گیری نکرده است، آیا این نظارت و تذکرها توسط مسئولان ذی ربط اعمال می شود؟ و یا همچنان چراغ سبز نشان داده می شود.

نظر شما