شناسهٔ خبر: 83095 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۲ مرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای به معنی عدم حل مشکل است

منصور حقیقت‌پور431 نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از لزوم حذف همه تحریم‌ها به موازات توافق نهایی فنی سخن گفت و تاکید کرد که ۲ مرحله‌ای کردن توافق به معنی پرتاب مشکل به آینده است.

به گزارشش نماینده، منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره محورهای مهم سخنان امروز مقام معظم رهبری در دیدار با پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: اشکال توافق مقدماتی میان ایران و ۱+۵ این بود که بندهای توافق با برداشت‌ها و افکار طرف‌های مذاکره به صورت مختلف تفسیر می‌شد.

وی با تأکید بر لزوم قوام ادبی و حقوقی متن توافق نهایی، اظهار داشت: متن توافق نباید به گونه‌ای باشد که هرکس بتواند آن را مطابق میل خود تفسیر کند و برای این منظور لازم است که حقوقدانان و زبان‌شناسان در مورد ادبیات توافق نهایی کارشناسی لازم را انجام دهند تا طرف مقابل و به ویژه آمریکایی‌ها نتوانند از زیر تعهدات خود بگریزند.

حقیقت‌پور تقسیم محتوای مذاکرات میان کشورمان و ۱+۵ به مباحث فنی و سیاسی را یادآور شد و گفت:‌ در موضوع فنی تعداد سانتریفیوژها، سایت‌های هسته‌ای، میزان غنی‌سازی و... مورد بحث قرار می‌گیرد اما در حوزه سیاسی سخن از زمان لغو تمام یا بخشی از تحریم‌ها است.

وی از لزوم حذف همه تحریم‌ها که اقدامی یکسویه و توحش‌آمیز است به موازات توافق نهایی فنی سخن گفت و ادامه داد: دو مرحله‌ای کردن توافق به معنی پرتاب مشکل به آینده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این مشکل آمریکایی‌ها است که نمی‌توانند در یک مرحله تصمیم‌گیری کنند و یا تصمیمات‌شان با نظر وزیر خارجه آلزایمری عربستان و یا تحت تأثیر چند صهیونیست  عوض می‌شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: در آمریکا اصلاً مشخص نیست چه کسی تصمیم می‌گیرد در حالی که در ایران رهبری انقلاب وقتی سخنی می‌گوید همه از آن اطاعت می‌کنند.

نظر شما