شناسهٔ خبر: 82038 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از تاریخ ؛

آیت الله هاشمی : آل سعود متولی اسرائیل در منطقه است !

هاشمی با حمله شدید به عربستان و آل سعود گفت : آدم حق دارد از غصه بمیرد که کشورهایی مثل عربستان سعودی که خادم حرمین هستند و متولی بیت المقدس هم آن آقا است ، یعنی هم باید حرم قدس را حفظ بکند و هم حرم کعبه را آن آقا درست متولی اسرائیل در منطقه شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در خطبه های نماز جمعه ۹ بهمن ماه ۱۳۶۰ ضمن حمله شدید به آل سعود آنان را متولی اسرائیل در منطقه خواند.

خطبه های نماز جمعه هاشمی را که در مقابل مواضع امروز او قرار دارد به نقل از مطبوعات آن دوره مرور می کنیم .

روزنامه جمهوری اسلامی ؛ ۱۰ بهمن ۱۳۶۰

نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه های نماز جمعه در ادامه بحث عدالت اجتماعی اظهار داشت : کار چه برای دنیا و چه برای عبادت و چه برای آخرت عبادت و مایه اصلی اقتصاد اسلامی است.

وی با بیان این که در نظام اسلامی ثروت اندوزی وجود ندارد گفت : در اسلام ثروت زیاد و فقر مطلوب نیست ، اسلام ثروت زیاد و فقر را خطرناک می داند ، جامعه فقیر مطلوب خدا نیست و امروز در دنیا ملت های فقیر چه بر سرشان می آید؟ وی با بیان این که از لحاظ اسلام مالکیت جامعه و ثروت اجتماع هر چه زیاد شود مطلوب است گفت : باید ثروت زیاد ثروتمندان گرفته شود و جامعه متوسط ایجاد شود.

رویه حیوانی آمریکا در استثمار کشورها

هاشمی رویه آمریکا در استثمار کشورها را روحیه حیوانی و ضد انسانی خواند و گفت : اسلام تجمع ثروت را مضر و موجب بدبختی انسان می داند. هاشمی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت : ما از تریبون سازمان ملل برای گفتن حرفمان استفاده می کنیم اما معتقدیم که از لحاظ عملی آن جا سرنوشت ساز نیست و کار اساسی نمی تواند انجام بدهد .

وی در ادامه به وتوی قطعنامه ضد اسرائیلی اشاره کرده و گفت : این وتو نشان  داد که اقدام اسرائیل بدون اجازه آمریکا نبوده است و این حرکت یک قرار داد بوده که با هم عمل کرده اند.

حق داریم از غصه بمیریم که عربستان متولی اسرائیل در منطقه شده است !

هاشمی با حمله شدید به عربستان و آل سعود گفت : آدم حق دارد از غصه بمیرد که کشورهایی مثل عربستان سعودی که خادم حرمین هستند و متولی بیت المقدس هم آن آقا است ، یعنی هم باید حرم قدس را حفظ بکند و هم حرم کعبه را آن آقا درست متولی اسرائیل در منطقه شده است.

عربستان مانع اساسی برای حرکت مسلمین

هاشمی ادامه داد : امروز مانع اساسی برای حرکت مسلمین فقط عربستان سعودی است و به خدا قسم غیر از او کسی نیست. خطیب جمعه تهران گفت : سوریه پیشنهاد می کند که بیائید با ما همکاری کنید و نفت به آمریکا ، فرانسه ، انگلیس ندهید و عربستان در مقابل می گویند ما نفت را ارزان هم می کنیم ! خود آمریکا هم اگر در عربستان زندگی می کرد این مقدار رو نداشت که با این صراحت دهن کجی به مسلمانان بکند ، آمریکا و اسرائیل بدون نفت نمی توانند زندگی کنند ولی ما بدون نفت می توانیم زندگی کنیم .

هاشمی افزود : خود آمریکا که گفت نفت حربه سیاسی نمی تواند باشد خودش نفت را حربه سیاسی می کند و مگر اولین کارشان تحریم نفتی ما نبوده است ؟ آن ها نفت را حربه سیاسی کردند ما چرا این کار را نکنیم؟

هاشمی با اشاره به این که ما چشم داشتی به کشورهای همسایه نداریم گفت : اگر فردا روزی عراق چشم به کویت داشته باشد و بخواهد دست درازی به کویت بکند دستش را می شکنیم .ما به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم که به کشورهای کوچک دست درازی بکند. وی همچنین گفت : اگر کشورهای خلیج فارس در راه اسلام و با ملت هایشان باشند و در خدمت آمریکا نباشند مورد حمایت ما هستند.

نظر شما