شناسهٔ خبر: 76685 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

حزب منتسب به لاریجانی می تواند همه اعضای رهروان را جذب کند؟/ آیا در مسیر کلی وحدت اصولگرایان قرار دارد؟

جلالی و لاریجانی باید منتظر ماند و دید از ساختار و شاکله حزب منتسب به لاریجانی چه زمانی رونمایی خواهد شد و چه کسانی در حلقه اصلی این حزب قرار خواهند گرفت؟

گروه سیاسی نماینده - خبر تشکیل حزب منتسب به لاریجانی اولین بار از سوی کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با روزنامه اطلاح طلب شرق اعلام شد اما دیری نپایید که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و یکی از چهره های نزدیک و همسو با رئیس خانه ملت نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «آقاي لاريجاني هم مثل بنده معتقدند كشور نياز به حزب فراگير دارد، فراكسيون رهروان ولايت گفتند مي خواهند حزب تشكيل بدهند و به هر حال اين فراكسيون با آقاي لاريجاني نزديك است و شايد اين تعبير بشود كه ايشان هم مي خواهند در اين حزب حضور داشته باشند. من از آقاي لاريجاني درباره اين موضوع سوال كردم اما او چنين چيزي را تكذيب كرد و گفت ما اراده اي نكرده ايم كه حزب راه بيندازيم».

موضع گیری باهنر پیرامون تشکیل حزب لاریجانی، نه به عنوان نایب رئیس دوم مجلس بلکه در جایگاه رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از بازتاب بیشتری برخوردار شد، چرا که جبهه متبوعش از تشکل های همسو با علی لاریجانی در فضای سیاسی کشور شناخته می شود و در انتخابات سال ۸۴ (نهمین دوره ریاست جمهوری) قبل از اینکه رئیس فعلی بهارستان راهی شورای عالی امنیت ملی و مجلس شود همفکران او در اردوگاه اصولگرایان با گرایش جبهه پیروان از کاندیداتوری او حمایت کرده بودند و همچنان این همکاری را ادامه می دهند.

سیدکمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان در آخرین نشست خبری خود درباره همکاری جبهه متبوعش با حزب منتسب به لاریجانی، گفت: درباره حزب لاریجانی با ما صحبتی نشده و این موضوع تاکنون در جلسه شورای مرکزی مطرح نشده است، محسن کوهکن نایب رئیس این جبهه نیز در این باره گفته بود: فعلا نمی دانیم پایه گذران و موسسان این حزب چه کسانی هستند.

حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از تشکل های عضو جبهه پیروان ارتباط و دیالوگ سازنده ای با علی لاریجانی دارد، محمدنبی حبیبی دبیرکل این حزب در مراسم سالگرد شهدای حزب موتلفه که در سالن مشروطه بهارستان با حضور رئیس قوه مقننه برگزار شده بود ضمن تائید تعامل سازنده حزب متبوعش با لاریجانی یادآور شده بود: ما هرگاه درخواست دیدار خود را مطرح کردیم ایشان (لاریجانی) آن را پذیرفتند اما براساس موضع گیری های اعضای فراکسیون رهروان در حزب رهروان، احزاب و تشکل های همسو با لاریجانی (جبهه پیروان که موتلفه هم زیر چتر این جبهه قرار گرفته است) بازی داده نشده اند و بدنه فراکسیون خود در حال تهیه اساسنامه و مرامنامه هستند.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم در گفتگویی با اعلام نظر مثبت لاریجانی مبنی بر تشکیل این حزب، گفته بود: تشکیل این حزب در حال حاضر در مرحله مقدماتی است، اعضای این فراکسیون تاکنون نشست‌‌هایی برای تهیه اساسنامه و چگونگی تشکیل آن داشته‌اند، اما درباره جزئیات هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. این موضع گیری نشان می دهد فراکسیون رهروان عزم خود را جزم کرده تا از فعالیت های درون پارلمانی به عرصه سیاسی، تشکیلاتی و آن هم با تابلوی حزب ورود پیدا کند.

در اینجا باید این پرسش را مطرح کرد: «آیا در این حزب تمامی اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت حضور خواهند داشت؟ آیا اصلاح طلبان فراکسیون در این حزب به عنوان بازیگر ایفای تقش می کنند»؟

نمایندگان اصلاح طلبی که در فراکسیون رهروان ولایت قرار دارند بدون شک ترجیح می دهند فعالیتهای جداگانه خود را با تابلو و نام اصلاح طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انجام دهند و در حزب رهروان تعریف نشوند، علیرضا محجوب نماینده اصلاح طلب، دبیرکل خانه کارگر و عضو فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با "نماینده" از فعالیت تشکل متبوعش در انتخابات آینده سخن گفت و بر این نکته تاکید کرد: اواسط سال آینده درخصوص فهرست انتخاباتی خود رایزنی خواهیم کرد و در انتخابات حضوری فعال خواهیم داشت.

بدون شک اصلاح طلبان دیگر فراکسیون رهروان هم ترجیح می دهند همکاری خود را با این فراکسیون فقط در قالب مجلس ادامه دهند و به دلیل اصلاح طلب بودنشان در حزب منتسب به لاریجانی قرار نگیرند، حزبی که هنوز ساختار، اساسنامه و شاکله آن رسانه ای نشده است.

البته کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت پیش از این گفته بود: «ما بنای استفاده از دوپینگ رسانه‌ای را نداریم، لذا ترجیح می دهیم تا فعلا چیزی مطرح نشود. ما به دنبال آن هستیم تا کار را به صورت اصولی انجام بدهیم، همان طرز تفکری که ما در داخل دنبال می‌کردیم را در حزب خواهیم داشت به علاوه آنکه از نیروهای داخل و خارج از مجلس نیز استفاده می کنیم».

اما با این حال یکی از فعالان سیاسی اصولگرا که تشکل متبوعش در قطار جبهه پیروان سوار شده است موضعی متفاوت نسبت به حزب منتسبت به علی اردشیر لاریجانی بیان کرد.

حمیدرضا فولادگر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین (از احزاب همسو با لاریجانی) به انتقاد از شاکله این حزب پرداخت و  به مثلث آنلاین گفت که: حزب لاریجانی نمی تواند همه رهروان را جذب کند، این تشکل بیشتر به جبهه شبیه است تا حزب. طبعاً حزب رهروان ولایت باید روشن کند که در حرکت کلی وحدت اصولگرایان می خواهد نقش آفرین باشد یا خیر؟ اگر بخواهد در گفتمان اعتدال تعریف شود قطعاً اکثریت اصولگرایان عضو فراکسیون با آن همراهی نمی کنند چون باید مشخص شود که با چه کسانی می خواهد ائتلاف کند، اگر هدف ائتلاف با حامیان دولت باشد دیگر بعید است که اکثریت اصولگرایان عضو فراکسیون رهروان را با خود همراه ببیند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه "حزب رهروان ولایت نسبت خود را با جبهه پیروان خط امام و رهبری که تاکنون حامی اصلی آقای لاریجانی بوده چگونه تعریف می کند؟" تأکید کرد: این یک سؤال دیگری است چون خیلی از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت عضو فراکسیون موتلفه یا فراکسیون جامعه اسلامی مهندسین در مجلس هستند، دو حزبی که در جبهه پیروان خط امام و رهبری عضویت دارند، از آنجا که این جبهه معتقد به قرار گرفتن در ائتلاف کلی اصولگرایان است سؤال یادشده باید از طرف متولیان امر تشکیل حزب رهروان پاسخ داده شود.

باید منتظر ماند و دید از ساختار و شاکله حزب منتسب به لاریجانی چه زمانی رونمایی خواهد شد و چه کسانی در حلقه اصلی این حزب قرار خواهند گرفت؟ آیا حزب منتسب به لاریجانی همسو با دولت اعتدال خواهد بود؟ آیا یاران او در احزابی همچون موتلفه و مهندسین در این حزب به عنوان بازیگر و یا بالاتر آن در قالب کارگردان ظهور پیدا خواهند کرد؟ و یا اعضای کنونی فراکسیون به عنوان حلقه اصلی و مرکزی حزب تعیین می شوند.

گزارش از: سید مهدی حسینی

نظر شما