شناسهٔ خبر: 91477 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جلالی:

ما برای اعتدال بیشترین هزینه را داده‌ایم/ هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که تشکیل حزب بدهیم

جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت گفت: هنوز مشخص نیست ما کار تشکیلاتی خود را انجام می‌دهیم اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که تشکیل حزب بدهیم.

به گزارش نماینده به نقل از ندای ایرانیان، در طول چند ماه اخیر، بحث تشکیل حزب لاریجانی، یکی از بحث‌های داغ تشکیل حزب در ایران بوده است. تحلیل‌های مختلف واخبار متفاوتی پیرامون تشکیل یک حزب اصول گرا مطرح شد. هر چند تولد حزب و گرایش به تحزب در جریان اصول گرا بسیار سخت‌تر از جریان اصلاح طلب است. اینکه اصول گرایان، قاعده حزب و نیاز کشور به تحزب را بپذیرند اتفاقی مبارک است. اما خبرهای تشکیل یک حزب در جریان اصول گرا طی ماه‌های اخیر جای خود را به یک جبهه داد و این بار هم به نظر می‌رسد فعالین سیاسی ایران در دام تئوری از پیش شکست خورده فراگیر‌تر شدن افتاده‌اند. به نظر می‌رسد جبهه فراگیر جای خود را به حزب داده است.

ظاهرا حزب علی لاریجانی که قرار است به زودی از آن رونمایی شود به معنای مرسوم حزب نیست بلکه بیشتر یک جناحفراگیر برای متحد کردن نیروهای معتدل اصولگرا در مقابل تندرو‌ها و همچنین اعمال رویه واحد در مقابل دولت از سوی اصول گرایان معتدل‌تر است.

خبر تشکیل حزب فراگیر توسط لاریجانی پیش از این به صورت جسته گریخته توسط برخی نمایندگان و چهره‌های سیاسی مطرح می‌شد اما در خصوص جزئیات چگونگی آن خبری در دست نبود.

شنیده‌های ندای ایرانیان؛ حاکی از آن است که حزب علی لاریجانی قرار نیست به معنای مرسوم حزب باشد بلکه به تعبیری که در جلسات مربوط به تشکیل این حزب مطرح شده؛ حزب علی لاریجانی قرار است یک چتری برای ایجاد فعالیت گروه‌های اصولگرای معتدل ایجاد کند.

درجلسات پایه گذاری این حزب تاکید می‌شود که این حزب فراگیر به دنبال رویکرد تک حزبی نیست. مضاف بر اینکه این حزب لزوما حزب فکری نیست. بدین معنی که افراد بر اساس خواست خود در این حزب وارد می‌شوند و شاخصه‌های ایدئولوژیک و گزینشی آن مطابق سایر احزاب تعریف نخواهد شد. بدین ترتیب قرار بر این است در حزب فراگیر لاریجانی، افراد پیش از ورود به تشکیلات در معرض گزینش قرار نخواهند گرفت.

در عین حال حزب علی لاریجانی با هدف متحد کردن نیروهای معتدل اصولگرا در مقابل تندرو‌ها و همچنین اعمال رویه واحد در مقابل دولت تشکیل می‌شود.
کاظم جلالی و محمد رضا باهنر به عنوان دو بازوی اجرایی لاریجانی در حال پیشبرد ایده تاسیس جبهه فراگیر لاریجانی هستند و جلسات مختلفی در مورد چگونگی تشکیل این جبهه تشکیل شده است. اما اینکه تشکیل این جبهه کجای دانش سیاسی و تعریف احزاب قرار می‌گیرد را دقیقا متوجه نمی‌شویم.

کاظم جلالی: ما یک جریان فکری و سیاسی هستیم

کاظم جلالی در خصوص آخرین وضعیت حزب لاریجانی به ندای ایرانیان می‌گوید: بیش و پیش از آنکه من بخواهم واژه حزب را به کار ببرم ما یک جریان فکری و سیاسی هستیم که به هر حال با مجلس هشتم و نهم با رویکرد عقلانیت و اعتدالی کارهای موثری را انجام دادیم.

ما برای اعتدال بیشترین هزینه را داده‌ایم

 جلالی در خصوص ویژگی‌های جریان مورد اشاره خود خاطر نشان کرد: جریان ما بیشترین هزینه اعتدال را ما در زمان گذشته پرداخت. اکنون هم جریان فکری و سیاسی ما یک جریان زنده است.

هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که تشکیل حزب بدهیم

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا به سمت تشکیل حزب حرکت خواهید کرد یا خیرگفت: اینکه آیا جریان ما تشکیل به یک حزب بشود یا نشود چندان مهم نیست. ما هنوز مشغول کار هستیم اینکه که آیا می‌توانیم به سمت تشکیل حزب حرکت کنیم یا خیر. هنوز مشخص نیست ما کار تشکیلاتی خود را انجام می‌دهیم اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که تشکیل حزب بدهیم.

در تمام روندهای سیاسی کشور حضوری فعال داریم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قصد ورود به انتخابات مجلس به شکل یک حزب را دارید گفت: این جریان در تمام روندهای سیاسی کشور حضوری فعال داشته است از این به بعد هم حضوری فعال تر و منسجم تر خواهد داشت.

نظر شما