شناسهٔ خبر: 59288 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

رياست جمهوري متن كامل ديدار را منتشر كند؛

روایتی جدید از دیدار اصولگرایان با روحانی / تعبیر جالب دبیر کل موتلفه از «حر» های امروزی

حسين فريدون در زمان افطاري، تلاش داشته تا ارتباط بيشتري با اصولگرايان برقرار نمايد به طوري كه وي با خوش و بش با اصولگرايان سخن مي گفت و بعضا آنها را با اسم كوچك خطاب مي كرد.

به گزارش نماینده به نقل از پارس حسن روحاني  پنج‌شنبه شب با برخي اصولگرايان ديدار و گفت‌وگو کرد. متن خبر تنظيمي از سوي نهاد رياست جمهوري و خبرگزاري دولت، كاملا يك جانبه و به صورتي بود كه گويي سخنرانان به تعريف و تمجيد از عملكرد دولت يازدهم پرداخته اند در حالي كه اصولگرايان ضمن حمايت از رييس جمهور و دولت، انتقادات خود را در زماني كوتاه و به صورت صريح بيان كرده اند. پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در گفتگو با يكي از اعضاي حاضر در جلسه، به محورهايي از سخنان اصولگرايان در اين ديدار اشاره مي كند.

براي اين جلسه با تمامي طيف هاي اصولگرا تماس برقرار و از هر طيف عده اي دعوت شده بودند. بر اساس اعلام دفتررييس جمهور، جلسه بايستي ساعت ۱۹ روز پنجشنبه ۱۲ تير آغاز شود كه به دليل تاخير رييس جمهور دقايقي مانده به ساعت ۲۰ جلسه آغاز شد.

خبرنگار «پارس»، در تماس با برخي اصولگرايان از جمله محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس، علي اصغر زارعي عضو جبهه پايداري و نماينده مردم تهران، الياس نادران عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و نماينده مردم تهران؛ مطلع شد كه تقريبا از همه گروهها و طيف ها دعوت به عمل آمده است كه عدم حضور برخي افراد به دليل مشغله هاي كاري بوده است. كاظم جلالي نيز در ابتداي جلسه حضور داشت كه با آغاز سخنان اصولگرايان جلسه را ترك كرد.

در اين ديدار از حدود ۱۰۵ چهره اصولگرا دعوت شده بود كه نزديك به ۶۰ نفر شركنت كردند.

گزارشي كه از اين جلسه به رييس جمهور ارايه شده، نشان مي دهد «حداد عادل، محمد نبي حبيبي و حسين فدايي با شفافيت و صراحت سخنان خود را مطرح ساخته اند... با وجود اينكه حدود ۴۵ دقيقه وقت براي اصولگرايان در نظر گرفته شده بود ليكن حرفهاي اصلي و جدي خود را مطرح ساختند.»

حسين فريدون در زمان افطاري، تلاش داشته تا ارتباط بيشتري با اصولگرايان برقرار نمايد به طوري كه وي با خوش و بش با اصولگرايان سخن مي گفت و بعضا آنها را با اسم كوچك خطاب مي كرد.

بعد از تشريفات ابتداي جلسه، غلامعلي حداد عادل رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس، به سخنراني پرداخت كه محور سخنان وي به اين شرح بود:

يك - كشور براي رشد، پيشرفت و تعالي، نيازمند ثبات است و در زماني كه شعار اعتدال، مطرح و استفاده از همه توانمندي ها مطرح مي شود مناسب نيست كه از بالاترين رده ها تا رده هاي كارشناسي و حتي آبدارچي ادارت نيز تغيير كند و ادعاي اعتدال و استفاده از همه نيروها مطرح مي شود. با جابجايي هاي وسيع و گسترده اي كه صورت گرفته عملا ثبات مديريتي دچار خدشه شده است.

دو - آشوب هاي سال ۱۳۷۸ را به ياد داريم كه آقاي روحاني خود سخنران تجمع نيروهاي انقلاب در مقابل آشوب ها بودند...آن روند را با فتنه در سال ۸۸ در سطح گسترده تري دنبال كردند كه ظلم و آسيب هاي جدي به عرصه سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشور زدند لذا اين نگراني وجود دارد كه افرادي كه حضور موثر در فتنه داشتند اكنون در صدر برخي امور قرار گيرند كه مجددا در عرصه اقتصادي، اجتماعي و.. ، كشور دچار مشكل شود در عين حال كه انتصاب هاي نامناسب بر نحوه تعامل مجلس با وزرا موثر خواهد بود.

سه - توقع داريم در تمامي زمينه ها به ضعيت كنوني سامان دهيد

محمد حسن ابوترابي نايب رييس مجلس، سخنران بعدي بود كه با اشاره به آيه «يا ايهاالذين آمنوا اصبرو و صابرو و رابطو و تقوالله لعلكم تفلحون»(اى اهل ايمان ! [در برابر حوادث] شكيبايى كنيد ، و ديگران را هم به شكيبايى واداريد ، و با يكديگر [چه در حال آسايش چه در بلا و گرفتارى] پيوند و ارتباط برقرار كنيد و از خدا پروا نماييد تا[بر موانع راه سعادت] پيروز شويد .- آل عمران آيه ۲۰۰)؛ آن را مصداق اين جلسه ذكر كرد. وي با اشاره به اينكه ۵+۱ در عرصه بين الملل وحدت دارد خواستار وحدت همه نيروها شد. راه مقابله با صف‌آرايي ۱+۵ در برابر خواسته قانوني و مشروع دولت و ملت ايران در استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي صبر در برابر دشمن و يک‌پارچگي در داخل است.

لاله افتخاري نماينده مردم تهران در مجلس نيز با اشاره به نيازهاي بانوان کشور، از همگرايي نمايندگان زن مجلس با معاونت امور زنان رياست‌جمهوري در مرتفع کردن نيازهاي اين قشر خبر داد و از دولت خواست تا با تأمين بودجه، زمينه را براي تحقق فرمايشات رهبر معظم انقلاب در خصوص افزايش جمعيت و بيمه زنان خانه‌دار فراهم آورد.

با پايان سخنراني افتخاري، نوبت به محمد نبي حبيبي دبير كل حزب موتلفه اسلامي رسيد. وي با اظهار نگراني نسبت به نفوذ عناصر فتنه گر و ايجاد اختلال در كارآمدي دولت گفت: اكنون همه آنهايي كه در جريانان سال ۷۸ و ۸۸ موثر بودند ادعاي بازگشت و «حر» بودن دارند در حالي كه «حر»، بعد از بازگشت به سوي امام حسين(ع)، در چارچوب گفتمان ايشان خود را تعريف كرد و در ركاب ايشان به شهادت رسيد. اما كساني كه اين روزها ادعاي «حر» بودن دارند به پست و مقام، چشم دوخته اند. وي همچين گفت: برخي انتقادها از سوي کساني که پايبند نظام و انقلاب هستند، مي‌تواند دست و فکر دولت را در حل مشکلات داخلي و روابط بين‌المللي باز کند.

حسين فدايي دبير جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي سخنان خود را در ۵ محور ارايه كرد:

اول- در دوران دفاع مقدس، امپراتوري خبري نظام سلطه، رزمندگان و فعالين عرصه دفاع مقدس را كه شما(حسن روحاني) هم در آن زمان در ميان آنان بوديد را فاقد عقل و عقلانيت معرفي مي كرد و اين اتهامي بود كه به نيروهاي انقلاب مي زدند كه اكنون همان تهمت را به نيروهاي انقلاب، شاهد هستيم.

دوم- عقلا و شرعا وظيفه خود مي دانيم از رييس جمهور و دولت حمايت كنيم. بچه‌هاي حزب‌اللهي و نيروهاي ارزشي بر اساس اعتقاد، باور ديني، ولايت‌پذيري و عقلانيت خود را حامي دولت مي‌دانند.

سوم- همواره افراد و جريانهايي در طول مبارزه و انقلاب سعي كرده اند گفتمان هاي موازي با امام و رهبري ايجاد كنند كه مسير انقلاب را به انحراف ببرند. در هر صورت اوضاع و احوال كنوني عرصه بين الملل و مشكلات داخلي مخصوصا مشكلات اقتصادي نشان مي دهد كه چاره اي جز توجه به «گفتمان رهبري» و «اقتصاد مقاومتي» نيست. تنها در اين صورت است كه مي توان از ظرفيت ملي بهره مند شد.

بنابراين آن كساني كه به دنبال ايجاد گفتمان موازي هستند و در سالهاي گذشته با فتنه به ايجاد اختلاف و فساد در جامعه پرداختند نمي توانند پاي كار اقتصاد مقاومتي بايستند و شما را ياري كنند.

چهارم- وقتي از واژه هاي مبهم استفاده مي كنيم بايستي به بار معنايي آن توجه كنيم مثلا دموكراسي  و آزادي با كدام مباني ارايه مي شود. يا حتي در مورد افراط، تفاوت اساسي بين ما و غرب وجود دارد. غرب، حزب الله را جريان افراطي مي نامد ليكن ما آن را خط مقدم دفاع از مستضعفين مي دانيم.

پنجم- متاسفانه به دليل سازوكار انتخابات، رقابت ها به جاي اينكه درون گفتمان نظام باشد خارج از آن است به طوري كه رقابت انتخابي به رقابت براي به چالش كشيدن نظام تبديل مي شود. لذا بايستي براي جلوگيري از تبديل شدن رقابت‌هاي درون گفتماني گروه‌هاي سياسي به رقابت با اصل نظام تدابير مؤثري اتخاذ شود

در پايان نيز حسين سبحاني‌نيا عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي ، پيامدهاي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها و ادامه حمايت از اقشار آسيب‌پذير در پي اجراي اين مرحله را خاطرنشان کرد و گفت: دولت و مجلس بايد با همکاري طرح و لايحه‌اي در جهت اقتصاد مقاومتي که مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب است، ارائه کنند.

دقايقي از ساعت ۲۰:۳۰ گذشته بود كه در نهايت رييس جمهور سخن گفت كه سخنان اصلي وي توسط سايت رياست جمهوري و خبرگزاري دولت در همان روز منعكس شد.

لازم به ذكر است در اين ديدار ابوالحسن نواب و سيد رضا اكرمي عضو جامعه روحاني مبارز، حسين كچوئيان عضو هيات علمي دانشگاه تهران، ميرمحمد صادقي عضو حزب موتلفه، لطف الله فروزنده قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، بيژن نوباوه عضو پايداري و نماينده مردم تهران، غلامعلي حدادعادل رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس،‌ حسين مظفر معاون نظارت مجلس، عبدالرضا مصري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس، حسين طلا عضو پايداري و دبير مجمع نمايندگان استان تهران، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابي‌فرد نائب رييس مجلس شوراي اسلامي، حسين سبحاني‌نيا و مهرداد بذرپاش از اعضاي هيئت رييسه مجلس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم رييس سابق کميسيون برنامه و بودجه مجلس، حسين فدايي دبير كل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، ابوالقاسم جراره عضو پايداري و فراکسيون اصولگرايان، شهروز افخمي عضو فراکسيون اصولگرايان،‌ ابراهيم کارخانه عضو کميسيون انرژي مجلس، يحيي آل‌اسحاق رييس اتاق بازرگاني تهران، حسن بيادي، لاله افتخاري نماينده مردم تهران در مجلس، محمد نبي حبيبي دبير کل حزب مؤتلفه اسلامي، نعمتي عضو هيات رييسه مجلس، اسدالله بادامچيان نائب رييس جبهه پيروان و امير محبيان  عضو جبهه پيروان نيز حضور داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما