شناسهٔ خبر: 56156 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شکایت ترکیه از ایران در صادرات گاز / پرونده کرسنت جدیدی بر علیه ایران گشوده می شود

در حالی پرونده شکایت گازی ترکیه از ایران با ادعای کم‌فروشی و گران‌فروشی گاز طبیعی به مرحله صدور رای اولیه نزدیک می‌شود که این تجربه نشان می‌دهد بعضی سهل‌انگاری‌های کوچک می‌تواند به خسارات بزرگ منجر شود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس ؛ بر این اساس، پرونده شکایت گازی ترکیه از ایران وارد مرحله جدیدی شده است و منابع آگاه از صدور قریب‌الوقوع رای اولیه داوری بین‌المللی درباره این پرونده خبر می‌دهند.

بر این اساس با توجه به اینکه یک سهل‌انگاری کوچک می‌تواند تبعات بزرگ و خسارت‌های کلان چند میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد، انتظار می‌رود این مساله با حساسیت بسیار بیشتری از سوی وزارت نفت دنبال شود.

چنانکه در صورت به نتیجه رسیدن هر یک از دو شکایت ترکیه خسارت چند میلیارد دلاری متوجه کشور خواهد شد و در عین حال در قراردادهای بعدی صدور گاز نیز ایران یک برگ برنده مهم یعنی قیمت مناسب گاز صادراتی به ترکیه را که می‌تواند پایه قیمت‌گذاری و چانه‌زنی به نفع ایران در دیگر قراردادهای صادرات گاز به دیگر همسایگان باشد، از دست خواهد داد.

توضیح این نکته بی وجه نیست که قیمت‌گذاری صادرات گاز به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و همانطور که قیمت بسیار پایین گاز در قرارداد با یکی از شیخ‌نشین‌های کوچک خلیج فارس می‌تواند پایه شکایت ترک‌ها برای کاهش قیمت باشد، قیمت مناسب گاز صادراتی به ترکیه نیز می‌تواند در تعیین قیمت گاز در دیگر قراردادهای صادراتی تاثیرگذار باشد. 

برچسب‌ها:

نظر شما