شناسهٔ خبر: 40542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

حال و هوای این روزهای حزب عدالت و توسعه

دست رد احزاب ترکیه به اردوغان در آستانه انتخابات

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دوشنبه گذشته از اصلاحات در قوانین و مقررات ترکیه به ویژه برای افزایش حقوق کردها، علویها و اقلیتهای قومی و مذهبی خبر داد، اما این اصلاحات ظاهرا کسی را متقاعد نکرده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از راست خبر، در پی انتقادها و اعتراضهای علویها ، کردها و دیگر گروههای سیاسی ترکیه ازجمله شیعیان به بسته دمکراسی دولت اردوغان، کار برای حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی ترکیه دشوار شده است.

 

شیعیان ترکیه که اخیرا به جمع مخالفین با بسته دمکراسی اردوغان پیوسته اند، این بسته را دور از انتظار خود و عاری از پاسخگویی به نیازهای جامعه ارزیابی کردند.

 

صلاح الدین اوزگوندوز رهبر شعیان استانبول در گفت و گو با پایگاه خبری شیعیان ترکیه (زینبیه) گفت: ما خواهان دموکراسی واقعی هستیم که آزادی، برابری و عدالت ما را تضمین کند، دمکراسی نمایشی نمی خواهیم ، اگر حکومت ما پادشاهی و یا تک حزبی بود تفاوتی با آنچه اکنون هست ،نمی داشت.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از اقشار ترکیه خواسته های خود را از طریق دمکراتیک مطرح و محافلی نیز با خشونت و تهدید در صدد به دست آوردن مطالبات خود هستند ، افزود: من این بسته دولت اردوغان را رشوه ای می بینم برای ترور نه پاسخی به درخواست های دموکراتیک.

 

اوزگوندوز در مورد اینکه دولت ترکیه در این بسته اصلاحاتی قول آزادی حجاب در دوایر دولتی را داده است ، گفت: من استفاده ابزاری از حجاب را قبل از انتخابات درست نمی دانم.

 

مطرح شدن اینگونه وعده و وعیدها در آستانه انتخابات نشان می دند که محافلی هنوز هم به خاطر عشق به مقام و بقای موقعیت و قدرت خود از روسری و حجاب استفاده ابزاری می کنند.

 

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در هفته اخیر از اصلاحات در قوانین و مقررات ترکیه به ویژه برای افزایش حقوق کردها ، علویها و اقلیتهای قومی و مذهبی خبر داد ، اما این اصلاحات ظاهرا کسی را متقاعد نکرده است.

 

نقطه نظرات سخنگویان احزاب سیاسی ،علوی ها ، کردها و دیگر اقلیت های ترکیه در باره بسته دموکراسی اردوغان حاکی از انتقادات و واکنشهای منفی به این بسته از سوی همه اقشار به غیر از هواداران حزب حاکم عدالت و توسعه می باشد.

 

در جمع بندی این نقطه نظرات می توان به طور کلی گفت که عمده ‌ترین کمبود این بسته این است که تقریبا هیچ چیزی برای جامعه علویان در بر ندارد، امری که باعث شده برخی از علویها بگویند که آنها به خاطر حمایت از تظاهراتهای ضد دولتی در استانبول (پارک گزی) تنبیه شده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما