شناسهٔ خبر: 38864 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

خبرنگار مضروب ترکیه ای

هدف پلیس ترکیه ناامن کردن خیابان ها برای خبرنگاران است

گوک هان یکی از خبرنگاران ترکیه ای که در خلال تظاهرات پارک گزی میدان تقسیم استانبول توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود به تشریح وقایع آن روز پرداخت.

نا آرامی های ترکیهبه گزارش «نماینده» به نقل از فارس،  "گوک هان بیچی جی" یکی از خبرنگارانی که در خلال تظاهرات پارک گزی میدان تقسیم استانبول توسط نیروهای پلیس، روی زمین کشیده، سپس بازداشت و به زندان انداخته شده بود، پس از آزادی از زندان به شرح ماجرای آن روز پرداخت.

بیچی جی که به دنبال شنیدن خبر حمله نیروی پلیس استانبول به تظاهرکنندگان برای تهیه خبر از این ماجرا به منطقه شیش لی استانبول رفته بود ابتدا از پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بعد هم دقایق متمادی بر روی زمین کشیده شده، سپس بازداشت گردید.

بیچی جی که در کانال تلویزیونی IMC TV Emek مجری برنامه نیز هست، به تشریح آن روز وحشتناک پرداخت.

 

اردوغان نمی خواست وقایع پارک گزی گسترش یابد

بیچی جی اظهار داشت: به عقیده من وقایع پارک گزی بزرگترین عصیان در تاریخ معاصر ترکیه است. دولت اردوغان برای جلوگیری از گسترش این عصیان می خواست که اخبار پیرامون این تظاهرات نیز منتشر نشود و لذا اجازه نداد خبرنگاران از وقایع مذکور خبر تهیه کنند و تعداد زیادی خبرنگار را بازداشت کرد.

وی افزود دولت اردوغان با اعمال فشار به روش های مختلف باعث اخراج جمع کثیری از خبرنگاران و روزنامه نگاران مستقل شد. در کنار این دولت اردوغان شروع به اعمال فشارهای شدید در خیابان ها و میادین علیه خبرنگاران کرد. از استاندار استانبول گرفته تا نخست وزیر اردوغان همه خبرنگاران را به عنوان هدف نشان دادند. در روزهای اخیر فشارهای شدیدی که در سال های اخیر بی سابقه بوده علیه خبرنگاران اعمال می شود و این فشارها با وقایع پارک گزی شدت یافت.

افسر پلیس کارت خبرنگاری ام را کند

این خبرنگار ترک درباره ماجرای ضرب و شتم وی توسط نیروی پلیس گفت: با وجود اینکه به آنها اعلام کردم من خبرنگارم، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدم. من را دو روز تمام در مرکز پلیس استانبول در بازداشت نگاه داشتند و بعد از انتقال به دادسرای استانبول و بازجویی توسط دادستان آزاد شدم.

وی تصریح کرد: کارت خبرنگاری ام را فرمانده پلیس حاضر در محل تظاهرات از گردنم کند و به زمین انداخت. آنها ماسک ضد گازم را هم شکستند و بعد از ضرب و شتم و کشیده شدن بر روی زمین ساعت های متمادی معطل آنها ماندم.

دشنام پلیس به خبرنگاران به دلیل انجام وظیفه

بیچی جی درباره برخورد ناشایست نیروی پلیس و استفاده از الفاظ رکیک علیه وی نیز اظهار داشت: هنگامی که مشغول تهیه خبر و فیلم با لب تاپ خود بودم، یک افسر پلیس نیروی ویژه به من نزدیک شد و پرسید چکار می کنم؟ من هم گفتم که خبرنگار هستم. افسر پلیس شروع به دشنام با الفاظ بسیار زننده و رکیک کرد و بدنبال این کار سایر پلیس ها دور مرا احاطه کردند. لب تاپ مرا مصادره کردند، ماسک ضد گازم را تکه پاره کردند، کلاه کاسکت و عینکم را نیز شکستند و سپس محتویات کیفم را به زمین ریخته شروع به بررسی کردند.

تهدید به مرگ از سوی پلیس

وی افزود: افسر پلیس دستور داد مرا ببرند. در آن هنگام نیروی پلیس گاز اشک آور زیادی علیه تظاهرکنندگان استفاده کرده بود و من به دلیل نداشتن ماسک ضد گازم که شکسته شد، تحت تاثیر این گازها قرار گرفتم. نیروی پلیس بار دیگر وارد عمل شده بود و از سوی دیگر واکنش مردم با قابلمه و تابه شدیدتر می شد. من هم با تلفن همراهم از تقابل مردم و پلیس چند عکس گرفتم که یکباره یک پلیس لباس شخصی به من نزدیک شد و خواست عکس ها را پاک کند که با مقاومت من روبرو شد و این بار شروع به دشنام کرد و سپس به دیگر پلیس ها گفت که مرا به یک جای خلوت برده و کارم را تمام کنند!

بیچی جی ادامه داد: می دانستم در وقایع پارک گزی نیروی پلیس از این کارها هم می کند و کار به شلیک مستقیم هم کشیده بود. احساس کردم که زندگی ام در خطر است و لذا فریاد زده و از مردم کمک خواستم، اما نیروی پلیس شروع به زدن من کرد، من هم خود را به زمین انداخته و سعی کردم خودم را از ضربات محافظت کنم، اما آنها به سر و صورت و بدنم می کوبیدند.

هدف؛ ناامن کردن خیابان ها و میدان ها برای خبرنگاران

این خبرنگار ترک در ادامه خاطرنشان کرد که اعمال خشونت سیستماتیک پلیس ترکیه علیه خبرنگاران هر روز شدت بیشتری پیدا می کرد.

وی تصریح کرد: ضرب و شتمی که به من روا داشته شد علیه خیلی دیگر از خبرنگاران هم اعمال می شد. هدف آنان ناامن کردن خیابان ها و میادین برای خبرنگاران است. علاوه بر این نیروهای امنیتی ترکیه محل کار و خانه خبرنگاران را هم برای آنان ناامن کردند. به عبارتی نیروهای پلیس رفته رفته به خبرنگاران نیز به چشم دشمن نگاه می کنند.

وی افزود ترکیه از نظر تعداد خبرنگاران زندانی در جهان رتبه اول را داراست.

برچسب‌ها:

نظر شما