شناسهٔ خبر: 183846 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

واسپاری اقتصاد به مردم، تنها راه تحقق رشد ۸ درصدی برنامه توسعه هفتم

حاجی بابایی نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید اراده قوی‌ در اجرای قوانین داشت؛ تنها راه رشد هشت درصدی تاکید شده در برنامه توسعه هفتم را واگذاری اقتصاد به مردم دانست و این مسیر را نه انتخابی؛ بلکه اضطراری عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (یکشنبه)، چهارمین همایش تشکل‌های اقتصادی با عنوان ''تشکل های اقتصادی،راهبران توسعه '' در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد؛ این نشست با توجه به رویکرد دولت در استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی بیش‌ از پیش مورد توجه قرار گرفت.

در این همایش حمیدرضا حاجی بابایی- نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برای رسیدن به رشد هشت درصدی تاکید شده در برنامه توسعه هفتم، باید عواملی را در نظر داشته باشیم؛ آمادگی در کشور برای رسیدن به این رشد مهم است. مردم و تشکل‌ها، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به این باور رسیده‌اند که می‌توانند مسیر رشد را هموار کنند. در کشور ظرفیت بزرگی برای توسعه اقتصادی وجود دارد.

وی ادامه داد: قوانین باید بتواند مردم، صاحبان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را برای رسیدن به اهدافشان کمک کند. مجلس هم اعتقاد به تسهیلگری دارد و با بخش خصوصی همراه است. اگر به این قوانین ایراداتی هم باشد، مجلس ازنظر و نگاه بخش خصوصی استفاده می‌کند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید اراده قوی‌ای در اجرای قوانین داشته باشیم؛ تنها راه رشد هشت درصدی این است که اقتصاد به مردم سپرده شود. این مسیر انتخابی نیست، اضطراری است. در برنامه هفتم توسعه تصویب شده که حتی بخش نفت هم به مردم سپرده شود و این مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

حاجی‌بابایی خاطر نشان کرد: در زمینه خصوصی‌سازی مشکلات زیادی داریم که می‌توان آن را با در نظر گرفتن دلایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره بررسی کنیم. باید این مشکلات را حل کرد. تشکل‌ها باید قدرتمند باشند و مطالبه گری کنند. البته مجلس هم در این زمینه مطالبه گری می‌کند تا اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود. رهبری هم به این مسئله تاکید دارند.

وی افزود: برای رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم؛ چنانچه صرفاً بخشی از نفت را به بخش خصوصی واگذار کنیم که آن را با توجه به بهره‌وری، رصد کنند، رشد اقتصادی از هشت درصد هم بالاتر می‌رود. شاه‌بیت برنامه هفتم توسعه، اقتصاد مردمی است. اما اجرای این قانون بسیار مهم‌تر است. باید حاکمیت در این حوزه در رده‌های میانی هم با این قانون همراهی کند. دولت چهاردهم باید بتواند از معبرهای قانونی عبور کند.

حاجی بابایی گفت: در ایران مشکل کارشناسی نداریم، اما نمی‌توانند گفته کارشناسان را اجرا کنند یا جرئت تصمیم‌گیری ندارند. باید تصمیمی گرفت که مشکلات حل شود. ناترازی‌ها همه امور را متزلزل می‌کند که باید دولت آن را حل کند.

حاجی‌بابایی تاکید کرد: مؤلفه‌های رشد هشت درصدی متنوع است که باید در حوزه‌های مختلف تصمیمات گرفته و عملی شود. باید به مردم و تشکل‌ها اعتماد کنیم. باید بر اساس دورنمایی، شرایط را برای توسعه کشور فراهم کنیم. حاکمیت و مردم باید در کنار هم، علیرغم همه مشکلات، مسیر توسعه کشور را هموار کند.

نظر شما