شناسهٔ خبر: 182311 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

همکاری های ایران و عمان تأمین کننده امنیت منطقه ای و بین المللی است

جلال زاده و مقتدایی پیشبرد تعاملات و مراودات دو کشور در عرصه‌های مختلف، متأثر در تحولات منطقه و حوزه بین الملل، سرآغاز گفتگوی جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با هیأت متشکل از اساتید و دانشجویان دانشگاه دفاع ملی سلطنت عمان بود.

به گزارش«نماینده»، هیأتی متشکل از اساتید و دانشجویان دانشگاه دفاع ملی سلطنت عمان به سرپرستی احمدبن سالم بن محمد باعمر ظهر روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ با وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.‌

وحید جلال زاده تقویت روابط دو جانبه را در مشارکت فعال در تحولات منطقه‌ای و جهانی در مسیر صلح و ثبات بیان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به پشتوانه اشتراکات دینی، فرهنگی و حسن همجواری ظرفیت ارتقاء سطح مناسباتی فعال، پویا با تأکید بر پیشبرد دیپلماسی در ابعاد پارلمانی، صلح و امنیت را دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی، رایزنی دو کشور در موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی را دلیلی متقن در تقویت روابط و چشم اندازی روشن در مسیر مناسبات عنوان و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با کشور دوست عمان مصمم و معتقد به توسعه روابط متقابل و همکاری‌های پایدار و بلندمدت است.

جلال زاده سطح مناسبات در حوزه های سیاسی، امنیتی را مثبت و چشم انداز تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور در موضوعات مختلف را نیازمند افزایش همکاری‌ها دانست و تصریح کرد: تحرک بخشی ها در سطوح دولتی شرایط را برای ارتقاء مناسبات در زمینه های مختلف ایجاد کرده و فرایند تقویت همکاری ها در حوزه های سیاسی، امنیتی، تجاری و اقتصادی با تلاش در پیشبرد تفاهم نامه ها و موافقتنامه ها ضروری است و در راستای تعامل فیمابین وزارتخانه های مربوطه اهمیت دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و شهادت هزاران انسان مظلوم و بیگناه بویژه زنان وکودکان، گفت: رژیم صهیونیستی با کمک برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا جنایات تاسف‌باری را به‌وجود آورده و از دولت و از ملت عمان انتظار داریم تا موضع محکم و قاطع خود را در قبال رژیم اسرائیل ادامه دهند.

عباس مقتدایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عمان نیز در ادامه این دیدار ارتقاء مراودات پارلمانی دو کشور را مهم بر شمرد و خواستار تقویت مناسبات پارلمانی به ویژه آمد و شدهای گروه های دوستی پارلمانی شد.

وی ضمن اشاره به جایگاه مهم منطقه‌ای و نقش مثبت عمان در تحولات بین‌المللی، تقویت مناسبات دو کشور را خواستار شد و تبلور مشارکت جامع و راهبردی عمان و جمهوری اسلامی ایران را موید اراده مقامات عالی دو کشور برای افزایش روابط همه جانبه بیان کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری ها و مناسبات فیمابین، امضای موافقتنامه ها و تفاهم نامه های مشترک را فرصت مناسب برای تعمیق همکاری‌های دو کشور بیان کرد.

حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان همکاری های دو کشور در راستای منافع مشترک را تأمین کننده امنیت منطقه ای و بین المللی و ایفاگر نقش منحصر به فردی در معادلات منطقه خاورمیانه و حوزه کشورهای خلیج فارس بر شمرد.

وی بر ضرورت همکاری نزدیک برای ارتقا روابط همه جانبه تاکید کرد.

احمد بن سالم بن محمد باعمر سرپرست هیأت دانشگاه دفاع ملی سلطنت عمان، ضمن تشکر از مهمان نوازی و استقبال گرم از هیأت عمانی در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف تحسین برانگیز است.

وی با اشاره به افزایش مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف، چشم انداز روابط دو کشور را گسترده و مثبت دانست و اظهار داشت: روابط و مناسبات سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران با توجه به اشتراکات در حوزه های فرهنگی، دینی، اقتصادی و تجاری با قدمت و دیرینگی روابط همجواری مسیر همواری را طی می کند.

سرپرست هیأت دانشگاهی دفاع ملی عمان خاطر نشان کرد: تعاملات پارلمانی و سفرهای روسای دولت و مجالس دو کشور، روند رو به رشد مراودات و ارتقاء سطح مناسبات در حوزه های اقتصادی و تجاری و صلح و ثبات در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: همکاری ها در سطوح مختلف و حوزه های گوناگون فیمابین دو کشور به توسعه مناسبات در ابعاد امنیتی، تجاری و اقتصادی دو کشور منجر خواهد شد.

نظر شما