شناسهٔ خبر: 182235 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سطح مبادلات تجاری ایران و روسیه باید ارتقا یابد

وحید جلال‌زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، محورهای سفر امروز رئیس‌جمهور به روسیه را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه اظهار کرد: ایران و روسیه چندین سال است که وارد یک دوره از روابط ویژه و راهبردی بر اساس تأمین منافع ملی و حمایت از یکدیگر در مجامع بین‌المللی و پیمان‌های منطقه‌ای شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش سطح روابط تجاری و بازرگانی ایران و روسیه افزود: یکی از موضوعات مهم میان ایران و روسیه، کریدور شمال-جنوب است که «پوتین» نیز در حضورمقام معظم رهبری به آن اشاره کرد و این موضوع مورد تاکید رهبر انقلاب هم قرار گرفت.

جلال‌زاده در این‌باره اضافه کرد: طبق آخرین اخباری که دارم، اتفاقات خوبی در اجرای این توافقنامه صورت گرفته است؛ امیدواریم با جدیت بیشتر از سوی دولت و البته با ورود سرمایه‌گذار جدید، خط ریلی راه‌آهن آستارا- رشت تکمیل شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: موضوع مهم دیگر میان ایران و روسیه، کنوانسیون دریای خزر است که نزدیک به ۲۷۰ میلیون نفر را دور خودش جمع کرده و این افراد سال‌های سال در صلح و دوستی و آرامش در کنار همدیگر زندگی کرده و از منافع این دریا بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: دریای خزر، هم مباحث اقتصادی و هم مباحث فرهنگی دارد اما آن چیزی که امروز مورد چالش جمهوری اسلامی ایران و این کشورها است، مربوط به موضوع خط مبدا و بستر دریا است که در جمهوری اسلامی ایران، درباره این دو موضوع، بحث و بررسی‌های فراوانی صورت گرفته است.

جلال‌زاده افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس اخیر در مسکو به این موضوع اشاره و البته گلایه کرد که جلسات فنی مربوط به تعیین خط مبدا و بستر دریا، با فاصله زیاد تشکیل می‌شوند و درخواست شد که سریع‌تر این جلسات برگزار شوند؛ امیدواریم جلسات وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر را در باکو داشته باشیم تا نسبت به این مسئله، تصمیم‌گیری دقیق صورت بگیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: موضوع بعدی که قطعاً رئیس‌جمهور کشورمان در سفر خود به روسیه به آن خواهد پرداخت، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و قتل عام نزدیک به ۲۰ هزار نفر از مردم بی‌گناه فلسطین است.

وی افزود: هر چند روسیه تاکنون مواضع خوبی را درباره فلسطین اتخاذ کرده، اما انتظار آن است که دو کشور با همکاری بتوانند جلوی این جنایت قرن را بگیرند؛ مطمئن هستم که چشم بسیاری به دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه است تا ببینند نتیجه این جلسه، چه تأثیری بر تحولات غزه خواهد گذاشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ارتقای روابط تجاری، اقتصادی و فناورانه ایران و روسیه اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه طی دو، سه سال اخیر، رشد بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: من در سفر اخیری که به مسکو داشتم، شاهد بودم که دو طرف از وضعیت موجود حول مباحث مذکور راضی بودند اما انتظارشان از طرف مقابل، بیشتر از وضعیت فعلی بود.

جلال‌زاده گفت: ایران و روسیه قطعاً می‌توانند سطح مبادلات تجاری و بازرگانی خود را ارتقا دهند و به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که در گفت‌وگوی میان مقامات ایران و روسیه مورد تاکید قرار بگیرد، بسترسازی و زمینه‌سازی جهت ارتقای این مبادلات است.

نظر شما