شناسهٔ خبر: 179943 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

قادری: مصوبه مولدسازی اموال دولتی گام مثبتی در واگذاری اموال دولتی است

جعفر قادری یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته علی‌رغم مصوبه مجلس شاهد کوتاهی دستگاه‌ها در واگذاری املاک و دارایی‌ها بوده اما با مصوبه مولد سازی اموال دولتی از سوی سران قوا و کنار رفتن فشار دستگاه‌های نظارتی و تحکم به دستگاه‌های دولتی امید است شاهد تحقق منابع بیشتر درآمدی از این محل باشیم.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص عملکرد تبصره‌های درآمدی لایحه بودجه سال جاری بیان کرد: در واگذاری املاک، مستغلات و دارایی دستگاه‌های دولتی در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم که همواره در بودجه آورده می‌شد اما آن طور که باید، عملیاتی نمی‌شد. با توجه به تدبیر سران قوا و تایید مقام معظم رهبری هیات عالی واگذاری املاک و دارایی‌ها شکل گرفته است، برخی‌ها این نگاه را دارند که با این اقدام از اختیارات مجلس شورای اسلامی کاسته می‌شود اما واقعیت این است که برای انجام واگذاری‌ها نباید فشار دستگاه‌های نظارتی بوده و از سوی دیگر باید تحکم به دستگاه‌ها صورت گیرد. ما از انجام این اقدام تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اما این مصوبه دو ایراد عمده دارد؛ اول این‌که علاوه بر وزارت آموزش و وزارت بهداشت در سایر بخش‌ها نیز ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصله از واگذاری‌ها باید به خود دستگاه‌ها اختصاص یابد تا انگیزه‌ای باشد و از سوی دیگر حتما باید واگذاری‌ها از طریق مزایده صورت گیرد تا این شائبه که در فضای غیررقابتی قرار است اموال دولتی واگذار شود کنار رود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: از سوی دیگر در لایحه بودجه سال آتی شاهد رشد درآمدهای مالیاتی هستیم در کشور ما نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی از استانداردهای دنیا پایین‌تر است و در حالی که سازمان امور مالیاتی می‌تواند با ابزارهای در دست خود جلوی فرار مالیاتی را بگیرد. در بحث درآمدهای نفتی باید محتاط‌تر عمل کرده و فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه با نرخ ۸۵ دلار خیلی واقعی به نظر نمی‌رسد.

نظر شما