شناسهٔ خبر: 179112 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وضعیت ارزی کشور در شرایط خیلی خوبی است

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وضعیت ارزی کشور در شرایط خیلی خوبی است و افزایش قیمت خاصی پیش‌بینی نمی‌شود البته به شرط آنکه فضا هیجانی نشده و انتظارت عجیب و غریب نشوند.

به گزارش «نماینده»، مهدی طغیانی درباره افزایش قیمت نرخ ارز، گفت: بحث افزایش قیمت ارز در دو الی سه هفته اخیر درگیر هیجانات ناشی از انتظارات تورمی و اتفاقات افتاده در جامعه بود چراکه این مسائل در فضای اقتصادی معنادار است، درواقع به محض اینکه این انتظارات به وجود می‌آید عرضه کم می شود (تا با افزایش قیمت در آینده گران‌تر بفروشند) و به همان نسبت نیز تقاضا را بالا می‌برد و این مسئله قیمت بازار را صعودی می‌کند اما سهم کل ارزی -که اکنون در فضای غیررسمی چه نقد و چه حواله مبادله می‌شود- بسیار کوچک است و حداکثر به 4 تا 5 درصد می‌رسد با این وجود ممکن است آن 95 درصدی -که در فضای رسمی معامله می‌شود- تحت تاثیر قرار بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قیمت ارز تحت تاثیر عواملی است که در بازار تعیین می‌شود هرچند عواملی بر روی آن موثر هستند و هر قدر ما بتوانیم این عوامل را بهتر کنترل کنیم می‌توان قیمت را متعادل نگه داشت.

وی با بیان اینکه یک نمونه از این عوامل افزایش قیمت، بحث انتظارات است چراکه این انتظارات تقاضای جدید به بازار وارد کرده و عرضه را کم می‌کند، توضیح داد: همچنین حضور بازارساز و مداخله منطقی و درست بانک مرکزی در بازار می‌تواند در کاهش قیمت‌ها اثرگذار باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی با تاکید بر اینکه ما نیازمندیم که عرضه ارز را به بازار تسهیل کنیم و بخشی از موانع را از جلوی پای کسب و کارها برداشته شود، گفت: معتقدم وضعیت ارزی کشور در شرایط خیلی خوبی است و افزایش قیمت خاصی پیش‌بینی نمی‌شود البته به شرط آنکه فضا هیجانی نشده و انتظارت عجیب و غریب نشوند.

نظر شما