شناسهٔ خبر: 173478 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده از سفرهای استانی دولت سیزدهم گزارش می دهد

"رئیسی" رکورد سفرهای استانی را شکست/ سفر به 5 استان کشور در کمتر از 40 روز گذشته

سیدابراهیم رئیسی آیت الله سید ابراهیم رئیسی سیزدهمین رئیس جمهور کشورمان در کمتر از 40 روز گذشته به 5 استان کشور سفر کرده است.

به گزارش خبرنگار نماینده، 4 شهریورماه نخستین جلسه هیأت دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی سیزدهمین رئیس جمهور کشورمان تشکیل شد و آیت الله رئیسی بلافاصله در 5 شهریور ماه در نخستین سفر استانی خود به همراه وزیران نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان خوزستان سفر کرد.

*رفع مشکلات خوزستان نیازمند یک روحیه جهادی و بسیجی است/ مشکل اصلی آب استان، مدیریت آب است

آیت الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان خوزستان در جمع مدیران استان، تعریف یک برنامه کوتاه مدت برای رفع مشکلات را ضروری و فوری دانست و اظهارداشت: مدیران استان باید پیش بینی کنند که چه اقداماتی باید انجام دهیم تا هرچه سریعتر مشکلات استان حل شود و در این راه مدیران باید کار را با جدیت دنبال کنند و به نامه نگاری با مرکز بسنده نکنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید با تلاش شبانه روزی نسبت به جبران عقب ماندگی ها اقدام کنیم، تاکید کرد: این کار با یک روحیه جهادی و بسیجی شدنی است و باید مانند دوران دفاع مقدس برای رفع موانع و مشکلات عمل کنیم.

رئیسی در ادامه نظارت مداوم بر روند انجام امور را ضروری خواند و گفت: نظارت بویژه نظارت درون سازمانی با چشمان بینای مدیران استان باید همواره در دستور کار باشد.
رئیس جمهور همچنین ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری در استان خوزستان را از جمله موضوعات مهم و در دستور کار دولت عنوان کرد و گفت: از هر طرحی در راستای ایجاد اشتغال در استان حمایت می کنیم.

وی با اشاره به مشکل آب استان خوزستان، اظهارداشت: مشکل اصلی آب را مدیریت بهینه آن می دانم و حتما باید با دقت پیگیری شود در این زمینه شورای عالی آب می‌تواند مشکل بسیاری از مناطق را حل کند.

رییس جمهور افزود: در رابطه با این مشکلات ، معتقدم که مدیران ما باید با مردم سخن بگویند، باید مردم را از خود حساب کنیم. برایشان تصمیم نگیریم که یک دفعه متوجه شوند تصمیمی گرفته شده است، باید نسبت به الگوی کشت با مردم و کشاورزان حرف بزنیم و باید برای مردم تبیین شود مسئولین مربوطه باید از ظرفیت اتحادیه‌های کشاورزی استفاده شود . اتحادیه کشاورزی یکی از بازوان دولت هستند اینها حتما باید در تصمیم ‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها مورد مشورت و توجه قرار بگیرند و خود اینها می‌توانند بسیاری از امور را دنبال کنند.

وی با اشاره به طرح آبرسانی و طرح فاضلاب در استان خوزستان به صورت عام و در اهواز به صورت خاص، گفت: این یکی از مسائل با اولویت ماست که باید با سرعت دنبال شود. باید زمان اجرای  آن هم کوتاه شود. ۳ سال برای اجرای آن پیش‌بینی شده است که با توجه به مشکلات مردم استان، ضرورت دارد که زمان آن کوتاه تر شود. باید اعتبارات لازم تخصیص داده شود و تعداد کارگاه های موجود در این بخش افزایش یاید تا کار با قوت دنبال بشود که مردم با مشکل مواجه نشوند.

رییس جمهور گفت: تشکیل شورای راهبردی برای استان خوزستان که هم نمایندگان و هم مسئولین عالی رتبه استان و هم صاحب نظران در آن حضور داشته باشند برای پیگیری مسایل استان ضرورت دارد و این شورا کمک خوبی هم برای دولت است. ضمن اینکه زمینه های جذب سرمایه گذاری در استان هم حتما باید پیگیری شود.

بر این اساس رییس جمهور تأکیدکرد مصوباتی که در جلسه داشتیم را دفتر ریاست جمهوری پیگیر خواهد بود، همه باید با دقت پیگیری کنند تا  آثار این سفر و این نشست در زندگی مردم استان سریعا ظاهر شود و مردم احساس کنند که یک اتفاقی افتاده است.

سیستان و بلوچستان مقصد دومین سفر استانی آیت الله رئیسی

سید ابراهیم رئیسی 5 روز پس از سفر به خوزستان در دومین سفر استانی و در سفری از پیش اعلام نشده، به همراه وزیران کشور، راه و شهرسازی ، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رئیس جمهور، به چابهار رفت.

رئیس جمهور در بدو ورود به چابهار به اسکله صیادی کنارک رفت و ضمن بازدید از بخش های مختلف آن با صیادان و ماهیگیران حاضر در این اسکله صیادی گفت و گو کرد؛ رئیس جمهور همچنین به منطقه محروم مرادآباد چابهار رفت واز طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان این منطقه و روند پیشرفت کار پروژه ساخت یک هزار واحد مسکونی برای محرومان بازدید کرد.

*باید طرحی نو در انداخت تا مردم ببینند  وضعیت زندگی آنها در حال بهبود است/ وحدت موجود در سیستان و بلوچستان توطئه‌های دشمنان برای این استان را خنثی کرده است

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در جمع اقشار مختلف، ایثارگران، علما و نخبگان استان در شهر زاهدان، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان همواره یکی از استان‌های مورد توجه در نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و کارها و تلاش‌های بسیاری به برکت انقلاب در این استان انجام شده است. همه کسانی که وضعیت قبل از انقلاب را به یاد دارند، با مشاهده وضعیت و کارهای انجام شده در این ۴۰ ساله اذعان خواهند داشت که خدمات بسیاری برای سیستان و بلوچستان انجام شده و چهره استان و شهرستان‌ها و بخش‌ها و روستاهای آن با قبل خیلی متفاوت شده است.
وی با بیان اینکه وضع موجود همچنان با وضع مطلوب خیلی فاصله دارد، اظهار داشت: مردان بزرگ و زنان فرهیخته زیادی برای پیشرفت و توسعه این استان تلاش کردند. شهدای بزرگوار، سرداران و سرافرازان این استان به مردم خدمات زیادی کردند و خون آنان نیز برای استان امنیت‌ساز شد. مردم هیچگاه یاد شهید شوشتری را از ذهن نمی‌برند، چرا که معتقدند او برای خدمت به مردم به این منطقه آمد و تمام وجودش را برای توسعه‌یافتگی این استان وقف کرد.
رئیس جمهور شرط بجا آوردن شکر نعمت امنیت منطقه را شناخت و قدرشناسی از کسانی دانست که برای منطقه امنیت‌آفرین بودند و گفت: سنی و شیعه در جای جای این استان ایفای نقش کردند تا در برابر همه توطئه‌ها و همه زمینه‌های ناامنی، امنیت در سیستان و بلوچستان برقرار شد. امروز نیز این نعمت و سرمایه عظیم وحدت و انسجام است که اجازه نمی‌دهد تهدیدات و توطئه‌ها کارساز شده و امنیت منطقه را مختل کند.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه سفره و کسب و کار مردم دچار مشکل و آسیب شده است، اظهار داشت: در نتیجه این وضعیت، اعتماد مردم نیز آسیب دیده است و این اعتماد باید بازسازی شود. بازسازی این اعتماد، در گرو گفتگو و خدمت صادقانه به مردم است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نیروهای مختلف خدمات بسیاری در منطقه انجام دادند، گفت: عزیزانمان از سنی و شیعه، بسیجیان عزیز و دوستان عزیزمان در قرارگاه قدس و نهادهای انقلابی تلاش‌های بسیاری برای پیشرفت استان داشته‌اند اما به یک عزم و اراده جدی نیازمندیم که یک تلاش متفاوتی صورت بگیرد.

رئیسی اضافه کرد: باید از خدمات ارائه شده قدردانی کرد اما در عین حال طرحی نو باید در انداخت که در تداوم و امتداد کارهای خوبی که انجام شده، به نحوی عمل شود که مردم استان احساس کنند که محرومیت‌ها، فقر، بیکاری و آنچه مردم از آن گله‌مندند و دغدغه‌مندند، با گام‌هایی که برداشته می‌شود، در حال مرتفع شدن است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خدادادی زیادی در استان داریم، اظهار داشت: سواحل مکران، ظرفیتی است که اگر فعال شود هم امکان بهره‌برداری بهتر از اقتصاد دریا ایجاد می‌شود و هم اقتصاد گردشگری در استان فعال می‌شود. این از ظرفیت‌های خوبی است که خداوند به این استان مرحمت کرده و می‌تواند دروازه ارتباط با دنیا و کریدور شرق با غرب و شمال با جنوب باشد.
رئیس جمهور همچنین درباره مسأله حق‌آبه سیستان و بلوچستان گفت: احیای این حق‌آبه حتما با دیپلماسی فعال و از همه طرق ممکن دنبال خواهد شد و این مسئله قطعی است. از سوی دیگر اقداماتی فوری و کوتاه مدت نیز برای افزایش بهره‌وری چاه‌نیمه‌ها و حفر چاه‌های عمیق انجام خواهد شد تا مشکل کمبود آب تا حدی جبران شده و فرصتی برای اقدامات اساسی و بلندمدت مثل انتقال آب از دریای عمان فراهم شود.
رئیسی تصریح کرد: عموم مردم تلاش می کنند قانونمند زندگی کنند و اگر داد و ستد مرزی را کاملا قانونمند کنیم، این موضوع باعث جلوگیری از داد و ستدهای غیرقانونی نیز می‌شود. این موضوع همچنین باعث جلوگیری از خالی شدن روستاهای مرزی از سکنه خواهد شد.

خراسان جنوبی؛ مقصد سومین سفر استانی رئیس جمهور

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده در 19 شهریورماه وارد شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شد و وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور وی را در سفر به استان خراسان جنوبی همراهی کردند.

معادن ظرفیت ارزشمند طبس و خراسان جنوبی است که باید فعال شوند/ لزوم فعال شدن اقتصاد گردشگری طبس و خراسان جنوبی

رئیس جمهور طی سخنانی در اجتماع مردم طبس در محل امامزاده حسین ابن موسی الکاظم(ع) این شهرستان، با بیان اینکه استان خراسان جنوبی و طبس از سرمایه جوانان توانمند، فعال و اندیشمند برخوردار است، اظهار داشت: توسعه و سازندگی کشور در بخش های مختلف با پیگیری دولت و همت مردم و دستان توانمند جوانان کشور انجام می شود و امروز دولت آمادگی دارد که در خدمت فرهیختگان و صاحبنظران باشد و از مشارکت و نظرات کارشناسی آنان استفاده کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم این خطه در موضوع کرونا بسیار خوب عمل کردند،‌ گفت: در توجه و کمک مومنانه به محرومین و کسانی که مشکل مالی داشتند، مردم این منطقه از زن و مرد، پیر و جوان کارهای خداپسندانه ای انجام دادند.

وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی کارهای بسیاری در طبس و استان خراسان جنوبی انجام شده و چهره امروز این منطقه و استان با قبل از انقلاب کاملا متفاوت است، گفت: این منطقه از ظرفیت های بسیار ارزشمندی از جمله معادن برخوردار است که متاسفانه بخش زیادی از آن معطل مانده و باید با تلاش و اقدامات فوری احیا و فعال شود.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های شهرستان طبس گفت: ۴ فصل بودن محصولات کشاورزی شهرستان از ویژگی‌های این منطقه است و همه محصولات هم متنوع و استراتژیک هستند.
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: فعال شدن اقتصاد گردشگری در این شهرستان می‌تواند هم اشتغال ایجاد کند و هم وضع موجود را رونق دهد و اینکه مضجع نورانی حضرت حسین ابن‌ موسی ‌الکاظم (ع) میلیونها زائر دارد می تواند اقتصاد گردشگری را در منطقه فعال کند.
رئیسی گفت: بنای ما این است که با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم یعنی بگوییم این اقدامات انجام شد، "می‌شود" زیاد گفته شده ما نمی‌خواهیم خیلی به می‌شودها اتکا کنیم ولی چیزی که برنامه دولت است را دنبال می‌کنیم .
آیت الله رییسی افزود: احساس ما این است که انشاءالله مشکلات یکی پس از دیگری حل خواهد شد و این به شناخت مشکل و مساله‌شناسی و شناخت راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و حل مساله و تعیین اولویت‌ها و عزم و اراده جدی برای یک کار میدانی نیاز دارد که مجموع این اقدامات هم به اعتماد عمومی تبدیل می‌شود.

 رئیسی در چهارمین سفر استانی، به ایلام رفت

رئیس جمهور دوم مهرماه به ایلام سفر کرد و دیدار با نخبگان و فرهیختگان استان ایلام، شرکت درجلسه شورای اداری و بازدیدهای سرزده از برخی مناطق استان از مهمترین برنامه‌های سفر استانی رئیس‌جمهور به این استان بود.

کارگروه پیگیری تحقق مصوبات سفرهای استانی تشکیل می‌شود/از ظرفیت بانوان در بخش های مختلف استفاده می کنیم

آیت‌الله سید ابراهیم در پایان سفر خود به ایلام و در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های این استان، در حوزه کشاورزی و دامپروری گفت: استان ایلام می‌تواند قطب کشاورزی و دامداری در منطقه باشد.

وی تصریح کرد: باید اقتصاد گردشگری و کریدورهای ریلی در استان ایلام فعال شود و در این راستا تصمیمات خوبی اتخاذ شده که باید با جدیت و اولویت پیگیری شود.
آقای رئیسی افزود: افزایش صادرات استان نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها است و معتقدم می‌توان با اقدامات اولیه، سهم صادرات استان را دو سه برابر افزایش داد. لذا با توجه به ظرفیت‌های بسیار عظیمی که استان ایلام دارد می‌تواند به مرکز مهم صادرات تبدیل شود.
رئیس جمهور گفت: مردم ایران علاقه مند زیارت عتبات عالیات هستند و اگر اقتصاد گردشگری در ایلام با تکمیل زیرساخت‌ها در استان رونق بگیرد، شاهد تحول در این خطه خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره امکان ملاقات‌های بیشتر با مردم در جریان سفرهای استانی گفت: در جریان این سفر با شماری از مردم ملاقات انجام شد، ضمن اینکه نامه‌هایی که از طریق دفتر پیگیری‌ و نیز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری دریافت می‌شود، همانند ملاقات حضوری تلقی می شود و همه آنها با دقت بررسی می گردد.
آقای رئیسی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ظرفیت جوانان تحصیل کرده گفت: به مدیران استانی تاکید می‌کنم که حتما از ظرفیت نیروهای بومی و جوانان تحصیل کرده در بخشهای مختلف مدیریتی و اجرایی استفاده کنند و توجه به جوانان تحصیل کرده و میدان دادن برای نقش آفرینی آنان مورد توجه دولت قرار دارد.
رئیس جمهور درخصوص استفاده از ظرفیت بانوان نیز گفت: کشورمان از بانوان فرهیخته و تحصیلکرده فراوانی برخوردار است و حتما تاکید داریم که از ظرفیت آنان نیز در بخشهای مختلف استفاده شود.

رئیس جمهور در پایان سفر به استان ایلام از ایجاد کارگروهی در استان ها و معاونت اجرایی ریاست جمهوری برای پیگیری تحقق مصوبات سفرهای استانی خبر داد.

در پنجمین سفر استانی، رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد

اما آیت الله رئیسی در پنجمین سفر استانی خود، در 9 مهرماه با همراهی وزیران کشور، نیرو، نفت،صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به کهگیلویه و بویر احمد سفر کرد و دیدار با نخبگان و فرهیختگان استان، شرکت در جلسه شورای اداری استان از جمله برنامه‌های سفر استانی رئیس جمهور بود.

برای تحول در روستاها، به زودی جهاد سازندگی احیا خواهد شد

رئیسی در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه همه مدیران اجرایی کشور مکلف به همراهی مراکز علمی و دانشگاهی کشور با مسیر تحول هستند، افزود:حلقه مفقوده محرومیت استان غنی و توانمند کهگیلویه و بویراحمد استفاده نکردن از ظرفیت های استان به صورت صحیح است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه همه اقدامات و کارهای دولت باید پیوست عدالت داشته باشد،گفت: حرکت دولت برای تحول و پیشرفت بر علم، عدالت و آمایش سرزمینی متکی خواهد بود.

رئیس جمهور رفع بیکاری و موانع تولید را از اولویت های کاری و اصلی دولت در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی هایی که قبل از سفر به استان انجام شده است، ظرفیت های معطل یا تعطیل زیادی در استان در حوزه های مختلف تولیدی، صنعتی و عمرانی وجود دارد که باید هر چه سریع تر آنها را فعال یا احیا کرد.

رئیسی تاکید کرد: دولت توسعه صنایع پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تکمیل سدها و پروژه های نیمه تمام و احیای صنایع غیرفعال در کهگیلویه و بویراحمد را با جدیت دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور توجه به روستاها را از دیگر محورهای رویکرد تحولی دولت نام برد و گفت: روستاها ظرفیت های اقتصادی و تولیدی زیادی دارند که اگر فعال شود، شاهد توقف روند مهاجرت روستائیان به شهرها خواهیم بود. دولت سیزدهم در راستای ایجاد سازوکاری مناسب برای تحول در روستاها، به زودی جهاد سازندگی را با محوریت سامان دادن به انگیزه ها و عزم و اراده جهادی جوانان مخلص و کارآمد کشور، احیا خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که همه مدیران اجرایی کشور، از ظرفیت های جامعه زنان و دختران در روند ایجاد تحول در کشور بهره بگیرند.

رئیس جمهور با اشاره به روحیه سلحشوری مردم کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم این استان همواره در میادین دفاع از انقلاب، نظام و ارزش ها و نیز تکلیف مداری پیشگام بوده اند و لذا خدمت به این مردم وظیفه همگانی برای همه کارگزاران دولت است.

انتهای پیام/

نظر شما