شناسهٔ خبر: 172864 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گلرو تاکید کرد:

لزوم استقرار رایزنان تجاری و بازرگانی در سفارتخانه ها برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی رایزنان تجاری و بازرگانی در سفارتخانه ها مستقر و تقویت شوند.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو با تاکید بر فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در دوره جدید وزارت امورخارجه گفت: فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در وهله اول باید به یک قناعت و رویکرد مشخص برسیم.رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: باید به اجماع داخلی برسیم که دیپلماسی عصر حاضر با مولفه های سیاسی و امنیتی صرف نیست بلکه وجهه اقتصادی دیپلماسی برای کشور ها مهم است.
وی افزود: بنابر این باید به این قناعت برسیم که همکاری های اقتصادی و دیپلماسی به ویژه در حوزه همسایگی ضرورت دارد، اما در وهله دوم ابزارها را باید به کار بگیریم.
گلرو بیان کرد: ابزار دیپلماسی اقتصادی این است که در وزارت خارجه یک ساختاری منسجم،فعال،اثرگذار و منسجم شکل بگیرد البته وجود دارد و باید تقویت شود.
وی ابراز کرد: بحث دیپلماسی اقتصادی بحث فرا دستگاهی است و  وزارت خارجه به تنهایی نمی تواند دیپلماسی اقتصادی را محقق کند.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: باید به این قناعت برسیم که کار دیپلماسی اقتصادی را در یک همکاری مشترک بین چند دستگاه کلان کشوری می توان پیش برد.
وی افزود:در سفارتخانه ها باید رایزنان تجاری و بازرگانی مستقر و تقویت شوند.
گلرو عنوان کرد: وظیفه دستگاه ها اعم از وزارت خارجه و یا دستگاه دیگر این است که اقدام به بازاریابی برای کالا های ایرانی کنند ثانیا تکنولوژی مدرن روز را برای کشور بیاورند همچنین برای توسعه صادرات غیر نفتی  باید بازاریابی کنند.
وی تصریح کرد: متناسب با شرایط تحریمی نقشه راهی طراحی شود که بتواند منافع کشورمان را تامین کند به ویژه در حوزه همسایگی، حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات این ۱۵ کشور است که باید سهم خود را از این حجم مبادلات تامین کنیم.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یاد آور شد: در حال حاضر سهم ایران از بازار کشور های همسایه ۲۲ میلیارد دلار است اما نکته مهم این است که سیاست های اقتصادی کشورمان دو سویه باشد به این معنا که منافع این کشورها را نیز تامین کند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم منافع دو سویه را نسبت به مزیت هایی که داریم با  کشورهای همسایه تعریف کنیم باعث شکل گیری همکاری اقتصادی در هم تنیده و پایدار خواهد شد.
گلرو بیان کرد: وزیر امور خارجه در برنامه ای که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه داد یک نگاه ویژه در رابطه با دیپلماسی اقتصادی دارد و پرونده خاصی را برای این موضوع بازکرده طبیعتا باید چند هفته ای فرصت داد تا ایشان چیدمان خودش را در این حوزه انجام دهد.

نظر شما