شناسهٔ خبر: 172649 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مقتدایی:

دیپلماسی اقتصادی بخش جدایی‌ناپذیر از سیاست بین‌الملل دولت است

عباس مقتدایی// رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس گفت: دیپلماسی اقتصادی بخش جدایی‌ناپذیر از سیاست بین‌الملل دولت است و در کنار وزارت امور خارجه، وزارتخانه‌ای اقتصاد، صنعت و کشاورزی می‌توانند در این زمینه نقش ایفا کنند.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیأت دولت با ایشان مبنی بر توجه به دیپلماسی اقتصادی گفت: امروزه کشورها در بحث سیاست خارجی خود به دیپلماسی اقتصادی توجه خاص دارند و مسائل اقتصادی در تصمیمات کشورها در عرصه بین‌الملل دارای جایگاه ویژه‌ای است.

وی افزود: علاوه بر این در دانشگاه‌های معتبر دنیا، امروز علوم سیاسی و اقتصاد در یک دانشکده تدریس می‌شوند که این خود نشان‌دهنده اهمیت اقتصاد در روابط خارجی کشورهاست. 

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: از این گذشته کشورها سعی دارند از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل و شورای اقتصادی اجتماعی این سازمان در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی خود در عرصه بین‌الملل استفاده کنند و برای این منظور برنامه‌ریزی‌های خاص خود را دارند. 

مقتدایی خاطرنشان کرد: در دولت آقای روحانی ما شاهد تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه بودیم، اما متأسفانه با وجود تشکیل این معاونت، اقدام قابل‌توجهی در بحث استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در این وزارتخانه نبودیم و با وجود تشکیل این معاونت، ما شاهد تأثیرات مثبت آن بر اقتصاد کشورمان نبودیم. 

وی افزود: در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون‌ها سؤالات زیادی در رابطه با استفاده از دیپلماسی اقتصادی و توجه به این بخش از وزرای پیشنهادی مطرح شد و مباحث زیادی را در این رابطه داشتیم. 

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی بخش جدایی‌ناپذیر سیاست بین‌الملل دولت است و در کنار وزارت امور خارجه، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت می‌توانند در این زمینه نقش ایفا کنند. 

وی در پایان گفت: توجه به دیپلماسی اقتصادی در حوزه سیاست خارجی کمک قابل توجهی به کشور خواهد کرد و امیدواریم که دولت جدید از این ظرفیت به نفع منابع کشور استفاده کند.

نظر شما