شناسهٔ خبر: 173856 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گلرو:

دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه احیاء شود/ لزوم تربیت نیرو در حوزه‌های اقتصادی و کنسولی

گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با تاکید بر احیاء دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه، گفت: این دانشکده محفلی برای تربیت دیپلمات‌هاست اما برای مدتی تعطیل شده و باید فعال شود، البته با توجه به تغییرات بین‌المللی، تربیت نیرو در حوزه‌های اقتصادی و کنسولی را هم باید در برنامه خود قرار دهد.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو در خصوص دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، گفت: حرفه دیپلماسی و کار دیپلماتیک حرفه منحصر به فردی است که نیاز به آموزش‌های تخصصی و فنی دارد. دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در دهه ۶۰ توسط دکتر ولایتی و همکاران وی پایه گذاری شد تا محفلی برای تربیت نسل دانشجویی باشد که می‌خواهد در حوزه دیپلماسی به طور تخصصی کار سیاست خارجی را انجام دهد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: عمده بدنه مدیریتی وزارت خارجه را تربیت شدگان این دانشکده به عهده گرفتند و بالاترین سطح که دانشکده نیرو تقدیم نظام کرده است، وزیر امور خارجه وقت، دکتر امیر عبداللهیان است البته پیش از این چند تن از معاونین وزرای خارجه و مدیران کل و سفرا تربیت یافتگان این دانشکده بودند، در حقیقت این دانشکده توانسته نیروی حرفه‌ای تحویل جامعه دهد.

گلرو یادآور شد: در دوره‌ای، مقطع کارشناسی دانشکده را حذف کردند و بر روی مقطع کارشناسی ارشد تمرکز کردند و بعد مقطع دکترا اما همه این مقاطع هم در دوره‌ای حذف شد. در دوره‌ای هم از طریق آزمون سراسری دانشجو پذیرش کردند اما معایبی داشت و افرادی جذب وزارت خارجه شدند که دانش دیپلماسی را از پایه نخوانده بودند. مفاد درسی این دانشکده علم و دانش  در کنار کارورزی است و کلاس‌های زبان اول و دوم نشان می‌دهد که بر روی تربیت نیرو تمرکز دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امیدواریم این دانشکده مجدد احیا و فعال شود و بتواند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیرو تربیت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در عصر پیچیده دیپلماسی باید با تغییراتی پویا و فعال شود. پیش از این تربیت یافتگان این دانشکده ذهن سیاسی داشتند، اما در شرایط فعلی باید نیرو در حوزه‌های اقتصادی و کنسولی تربیت کنند. دایره تعاملات سیاست خارجی متکثر شده و تنها مشمول حوزه‌های سیاسی و امنیتی نیست لذا نیرو باید برای حوزه‌های فرهنگی،  اقتصادی و کنسولی ایرانیان مقیم خارج به طور تخصصی تربیت شود.

نظر شما