شناسهٔ خبر: 171999 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سرگزی تشریح کرد؛

تفاوت شرایط افغانستان و عراق پس از خروج نظامیان آمریکا از این کشورها

سرگزی رئیس فراکسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس معتقد است نگرانی‌های برخی گروه‌های عراقی از تبدیل شدن این کشور به افغانستان دوم، بعد از خروج نظامیان آمریکا اشتباه است چرا که شرایط داخلی این کشورها با هم متفاوت است.

به گزارش «نماینده» محمد سرگزی با اشاره به خروج نظامیان آمریکا از عراق تا پایان سال ۲۰۲۱، طبق توافق صورت گرفته به دلایل این حضور اشاره و بیان کرد: با بررسی تاریخ، دلیل حضور آمریکا در منطقه در می یابیم که اولین دلیل آن تأمین منافع این کشور و دومین دلیل، مقابله با سیاست های روسیه و چین است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در ادامه حضور مستشاری آمریکا را متفاوت با حضور نظامی ندانست و گفت: حضور آمریکا در عراق به هر شکلی حتی مستشاری، حاکی از دنبال کردن اهداف گذشته آمریکا در این کشور و کنترل کردن خاورمیانه است.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی‌های برخی گروه‌های عراقی برای خروج آمریکایی ها از این کشور و احتمال رخ داد اتفاقاتی همچون افغانستان در این کشور، یادآور شد: وضعیت عراق با افغانستان متفاوت است و اینگونه نیست که هرچه در افغانستان به واسطه خروج نظامیان آمریکا اتفاق افتاد، در عراق نیز اتفاق بیفتد.

سرگزی بر همین اساس تصریح کرد: در موضوع افغانستان، مذاکراتی میان طالبان و آمریکا اتفاق افتاد و چراغ سبزی به آنها داده شد تا اقدامات تروریستی اخیر را صورت دهند.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین بررسی رفتار طالبان و آمریکا طی سال های اخیر نشان می دهد توافقاتی میان آنها وجود داشته و آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد خواسته آمریکایی ها است.

وی ادامه داد: در عراق با توجه به اینکه انسجام میان حکومت بیشتر است و دولتمردان نیز از مقبولیت بیشتری  میان مردم برخوردارند، فضایی مانند افغانستان وجود ندارد تا اتفاقاتی که از رهگذر خروج نظامیان آمریکا از این کشور افتاد، در عراق نیز بیفتد.

رئیس فراکسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال تمام گروه ها و نیروهای مختلف عراقی باید مسائل را رصد و تلاش کنند در دام بازی آمریکایی ها در این کشور نیفتند.

نظر شما