شناسهٔ خبر: 171921 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سرگزی در نطق میان دستور:

انتقال آب از عمان به سیستان در دستور کار دولت آتی باشد

سرگزی رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان خطاب به دولت آتی خواستار رسیدگی ویژه به استان های محروم به خصوص این استان با تشکیل کارگروهی در کابینه دولت سیزدهم جهت احصا و رفع مشکلات شد.

به گزارش «نماینده» محمد سرگزی در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، ۵ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۴ تن از رزمندگان جان بر کف قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران و شهدای عزیز انتظامی و مرزبانی استان سیستان و بلوچستان که اخیرا به دست دشمنان قسم خورده نظام به فیض عظیم شهادت نائل آمدند، گفت: محرومیت و مظلومیت استان سیستان و بلوچستان بسیار بوده اما در مقابل، ایثار، گذشت و ولایتمداری شیرزنان و دلیرمردان این دیار، زبانزد خاص و عام است و همین وظیفه و تکلیف دولتمردان و نمایندگان را چند برابر می کند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی خطاب به آیت الله رئیسی گفت: امیدوارم در گام دوم انقلاب اسلامی با مدیریت مدبرانه و مقتدرانه، خدمتی ماندگار جهت تغییر، تحول و بهبود وضعیت مردم شاهد باشیم.  

وی در ادامه با بیان اینکه امروز شاهدیم معاندین برای تضعیف ساختار نظام اسلامی تمام تلاش خود را می کنند تا میان دولت و مجلس انقلابی ایجاد اختلاف کنند، اظهار داشت: مجلس و نمایندگان انقلابی با حفظ جایگاه نظارت مجلس، با تمام قوا در کنار دولت منتخب خواهد بود.

سرگزی در ادامه خطاب به رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه رکود اقتصادی، مشکلات معیشتی، گرانی و بیکاری به اصلی ترین چالش جامعه به دلیل عدم توجه به توان داخلی تبدیل شده، گفت: انتظار مردم از مجلس انقلابی این است که هرچه سریع تر نسبت به حل مشکلات مردم و همچنین تعیین تکلیف لوایح مختلف از جمله رتبه بندی معلمان، طرح تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی، طرح جهش تولید مسکن و رونق بازار سرمایه، اقدام فوری انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به مطالبی درباره سیستان و بلوچستان گفت: این استان همواره مورد توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بوده و ایشان از سیستان به عنوان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران و نقطه استراتژیک جهت نگاهداشت مردم و از بلوچستان به عنوان گنج پنهان ایران اسلامی یاد کرده اند.

وی ادامه داد: از یاد نبرده ایم در جنگ احد در صدر اسلام به واسطه عدم توجه به تنگه استراتژیک احد، چه آسیب بزرگی بر پیکره لشگر اسلام وارد شد. دولت ها علیرغم عنایت ویژه رهبری برای توسعه و نگاهداشت مردم برنامه ای مشخص نداشتند به طوری که قریب به ۳ میلیون از جمعیت ۶ میلیون نفری سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف خشکسالی، محرومیت، بیکاری و شرایط نامساعد منطقه در استان های دیگر زندگی می کنند؛ این افراد در استان های محل سکونت فعلی خود نیز مورد بی مهری قرار گرفته و از ظرفیت و توانمندی آنها، آنگونه که باید استفاده نشده است.

سرگزی در ادامه با بیان اینکه نه تنها از ظرفیت فرزندان شایسته و توانمند استان در سطوح ملی و استانی استفاده نمی شود، بلکه در تراز مدیریت عالی استان نیز جز در مدت کوتاهی استفاده نشد، عنوان کرد: بیش از ۴۰ سال مدیریت عالی استان دست عزیزانی بوده که به جهت عدم اشراف و تعلق به منطقه نتوانستند محرومیت را از چهره این استان بزدایند لذا امید داریم در دولت آینده به فرزندان این استان اعتماد شود تا بتوانند با همت بالای خود در راستای کاهش محرومیت استان قدم بردارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ذخیره آب چاه‌نیمه ها فقط برای یک سال آینده آب شرب مردم منطقه را تأمین می کند و بسیاری از روستاهای منطقه به صورت سقایی آب رسانی می شوند از این رو لازمه حل آن این است که برای جلوگیری از ایجاد بحران بزرگ منطقه ای برای یک میلیون نفر از ساکنان شمال استان، تدابیر فوری و عملیاتی از جمله تسریع در انتقال آب دریای عمان به سیستان که از اسفند سال گذاشته آغاز شده، تسریع در اجرای عملیات حفاری چاه های ژرف مطابق توصیه رهبری، جلوگیری از تبخیر آب چاه‌نیمه ها و از همه مهم تر برای پیگیری دریافت حق آبه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون در دولت بعد اقدام شود.

وی افزود: امروز وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان از بسیاری از استان های کشور وخیم تر بوده از این رو ضمن تشکر از تلاش کادر درمان و مدافعان سلامت، ضروری است در واکسیناسیون کلیه مردم منطقه و ارسال تجهیزات و اقلام دارویی اقدام عاجل شود.

سرگزی اضافه کرد: امسال با عنایت ویژه مجلس انقلابی، با توجه به توصیه های رهبری، اعتبار قابل ملاحظه ای برای توسعه زیرساخت ها و رفع محرومیت به پروژه های مختلف این استان اختصاص یافت از این رو می طلبد دولت آتی در تخصیص اعتبار و تسریع در عملیات اجرایی اقدام لازم را صورت دهد.

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس ادامه داد: با توجه به تصویب منطقه آزاد سیستان از دولت آینده می خواهم اولا در شروع عملیات اجرایی و راه اندازی آن با توجه به ظرفیت نیروهای نخبه بومی اقدام ویژه کند که فرصت مغتنمی برای ایجاد صنایع مختلف است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به رئیسی گفت: از اعلام انتخاب استاندار ویژه برای حل مشکلات استان های محروم به خصوص سیستان و بلوچستان و خوزستان تشکر می کنم اما با توجه به مشکلات موجود نسبت به تشکیل کارگروه ویژه جهت احصای مشکلات و حل آن اقدام شده و حداقل انتظار آحاد مردم استان از دولت انقلابی این است که از ظرفیت فرزندان شایسته این استان در مدیریت کلان وزارتخانه ها به عنوان وزیر یا عضو کابینه استفاده شود.

نظر شما