شناسهٔ خبر: 171015 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مشکل بی آبی در سیستان و بلوچستان؛

پر کردن ظرف آب با ظرفیت‌ آب‌های ژرف

حبیب ا... دهمرده عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: متولیان وزارت نیرو مشکل اصلی بی آبی سیستان و بلوچستان هستند که نه تنها این مشکل اساسی را رفع نمی‌کند بلکه نمی‌گذارند اقدامی در جهت کاهش بی آبی این استان پهناور صورت بپذیرد.

به گزارش «نماینده» حبیب‌الله دهمرده در مورد بهره برداری از آب‌های ژرف استان سیستان گفت: صحبت‌های بسیاری در خصوص آب های ژرف در استان سیستان بر سر زبان‌ها است، در سال‌های اخیر نسخه‌های متفاوتی  توسط متولیان ، مسئولان و کارشناسان برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی در سیستان و بلوچستان ارائه شده و تئوری استحصال آب‌های ژرف یکی از آنها برای رفع تشنگی استان سیستان بود.

آب ژرف استاندارد است

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس  افزود: حدود دو سال بعد از بررسی دانشمندان و کارشناسان داخلی و خارجی در مورد آب‌های ژرف سیستان به نتیجه رسیدند که جریان آبی در استان سیستان وجود دارد و خوشبختانه این تلاش به نتیجه رسید، آب‌های ژرف این استان اولین تجربه برای به دست آوردن آب در استان سیستان بوده است. حفر چاهها در عمق ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ متری و ارسال نتیجه آن به آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی بوده است و مشخص شد در اعماق مختلف آب به صورت لایه لایه وجود دارد، حفر چاه‌ها از ۱۲۰۰ متر شروع شده و تا عمق ۳۰۰۰ متری ادامه داشت و مشخص شد دمای آبی با بالای ۹۰ درجه هم می‌رسد، منتها زمانی که بالا می‌آید به ۸۰ درجه می‌رسند و خوشبختانه با درجه استاندارد بسیار بالا تمام آزمایش‌های مورد نظر را سپری کرده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: چاهها دوم تا عمق ۲ هزار متری حفاری و چاه سوم در شهر دیگر شروع به حفاری شده است، قرار بر این شد نسبت به اعتباراتی که در این راستا وجود دارد حفر چاهها در مناطق مختلف سیستان وجود داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مرکز مطالعات در سراوان سیستان و بلوچستان در مورد حفر چاهها پژوهش‌های متعددی انجام داد، احتمالات گسترده‌ای وجود دارد که جنوب استان خراسان هم به این آب‌ها دسترسی داشته باشند، اما مطالعات کامل صورت نگرفته است.حفر این چاهها در استان سیستان تا عمق ۲ هزار متری  در برخی از مناطق ادامه داشته است.

آب را از کدام مسیر به سیستان و بلوچستان برسانیم

دهمرده  در مورد رفع مشکل تشنگی سیستان با حفره چنین چاهها اظهار کرد: این آب‌ها نسبت به آب دریا بسیار شیرین هستند. چند مسیر برای جبران بی آبی وجود دارد یکی از ظرفیت‌ها آب ژرف است، فرصت بعدی انتقال آب از دریای عمان است. مسئله بعدی تبخیر آب در سیستان است که میزان آن بسیار بالا بوده که در جهت رفع آن یک ردیف بودجه‌ای در نظر گرفتیم که  نیازمند کار علمی است. موضوع بعدی که در راستای آب در نظر گرفته می‌شود قرارداد با افغانستان است که طبق آن سالانه ۷۲۰ میلیون متر مکعب حقابه آب داریم که متاسفانه افغان‌ها در این زمینه کم لطفی دارند. 

دستگاههای حفاری آب نداریم

نماینده مردم سیستان در مجلس یادآور شد: ما می‌توانیم چاه‌های متعددی را حفاری کنیم اما مشکل اصلی ما این است که دستگاه حفاری آب در کشور نداریم. امیدوارم دولت در راستای خرید دستگاه حفاری اقدامات موثری انجام دهد.

از ابتدای شروع  بهره برداری و حفر چاه با وزارت نیرو سر این مسئله مشکلاتی داشتیم، که وزارت نیرو موافق چنین اقداماتی نبود. دلایل متعددی برای عدم حفر چاه از طرف متولیان وزارت نیرو مبنی بر بی ثمر و بی نتیجه بودن این حفاری عنوان شد، در این بین راهکاری برای رفع تشنگی این استان ارائه نشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نه پروژه انتقال آب به درستی صورت گرفت و نه حفر چاه ممکن است و از طرفی حقابه آب هیرمند هم با اما و اگرهای روبرو بوده است، برای جبران کمبودها حرفه ای غیر اصولی عنوان می شود. 

عضو مجمع نمایندکان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: متولیان وزارت نیرو مشکل اصلی بی آبی سیستان و بلوچستان هستند که نه تنها این مشکل اساسی را رفع نمی‌کند بلکه  نمی‌گذارند اقدامی در جهت کاهش بی آبی این استان پهناور صورت بپذیرد. ناگفته نماند در اعتبارات بودجه ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای آب ژرف استان سیستان در نظر گرفته شده است که امیدواریم پرداخت شود.

نظر شما