شناسهٔ خبر: 171565 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت نهاده‌های دامی ۴۶۰ درصد افزایش داشته/ با اصلاح الگوی کشت سویا و ذرت تولید کنیم

احد آزادی خواه 43 احد آزادیخواه گفت: در سایه وجود رانت در بحث تامین نهاده‌های دامی قیمت این نهاده‌ها بین ۱۲۰ تا ۴۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در سایه وجود رانت در تامین نهاده‌های دامی و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این موضوع قیمت نهاده‌های دامی ۱۲۰ تا ۴۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ما در مجلس اصرار زیادی داشتیم تا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌های دامی حذف شود و این یارانه پنهان به صورت شفاف و روشن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، اما دولت حاضر به پذیرش این کار نشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: متأسفانه در سایه تخصیص این یارانه پنهان به واردات نهاده‌های دامی و ایجاد رانت در واردات این نهاده‌ها شاهد افزایش ۱۲۰ تا ۴۶۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی در کشور هستیم.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: عامل دیگری که باعث افزایش قیمت نهاده‌ها شده بحث خشکسالی است که ما با کاهش علوفه در کشور مواجه شده‌ایم و همین مسأله سختی کار را در این حوزه تشدید کرده است.

وی افزود: با وجود همه این افزایش قیمت‌ها ما می‌بینیم که شیر و لبنیاتی که از دامداران خریداری می‌شود قیمتش افزایش چندانی نیافته و ما در کمیسیون کشاورزی از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در این زمینه گله‌مند هستیم.

آزادیخواه اظهار داشت: نمی‌شود مواد اولیه و نهاده با قیمت بالا در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و محصول کار وی با قیمت پایین خریداری شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که ما می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که با اصلاح الگوی کشت در مورد کشاورزان نهاده‌های جایگزین برای سویا و ذرت داشته باشیم تا به جای اینکه از کشورهای دور این نهاده‌ها را وارد کنیم خودمان در داخل با اصلاح الگوی کشت بتوانیم نهاده جایگزین را تولید کنیم و در اختیار دامداران قرار دهیم.

نظر شما