شناسهٔ خبر: 171475 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عسکری با انتقاد از قطعی مکرر برق مطرح کرد:

تحمیل هزینه ۴۰ تا ۹۰ میلیونی ناشی از خسارت الکتروپمپ به کشاورزان

محمد جواد عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن انتقاد از قطعی بی‌برنامه برق چاه‌های کشاورزی و مشکلات کشاورزان ، گفت: پمپ‌های برقی آب بسیاری از کشاورزان به دلیل نوسانات برق از بین رفته است، کشاورزان در شرایط فعلی اقتصادی برای تهیه کند که توان تامین آن را ندارند.

به گزارش «نماینده»  محمدجواد عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست  مجلس شورای اسلامی در خصوص قطعی برق در کشور و مشکلات به وجود آمده برای واحدهای مسکونی و چاه‌های کشاورزی، گفت: در سطح کشور متاسفانه شاهد قطعی برق هستیم که به واسطه آن مشکلاتی برای مردم، کشاورزان و صنایع کشور به وجود آمده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم مشکلات به وجود آمده قطعی مکرر برق را ناشی از بی‌کفایتی برخی مسئولین دولتی می‌دانند، عنوان کرد: چرا در کشوری که توان تولید برق در آن ۲۶۵ و مصرف ۲۲۱ تراوات است به یکباره با مشکل کمبود مواجه می‌شویم.

نیروگاه‌های برق آبی تنها ۱۰درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تنها ۱۰درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شود بنابراین مسئولین وزارت نیرو نمی‌توانند بهانه کمبود آب پشت سدها را به واسطه کاهش میزان بارندگی مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی مشکلات به وجود آمده در وضعیت تولید برق ناشی از بی‌تدبیری، سوء مدیریت و دست‌های پشت پرده است، عنوان کرد: در نشست مسئولین وزارت نیرو با اعضای کمیسیون انرژی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو اعلام کرد که با مدیریت مشکلات را برطرف می‌کند. چرا این مدیریت قبل از افزایش نارضایتی مردم اعمال نشده است؟

وزارت نیرو تکالیف برنامه ششم توسعه را عملی نکرده است

عسکری با بیان اینکه شوک‌های ناشی از قطع و وصل‌های مکرر برق باعث شده تا بسیاری از تجهیزات برقی مردم دچار خسارت شود، تصریح کرد: وزیر نیرو باید پاسخ دهد چرا تکالیف برنامه ششم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها، افزایش راندمان و کاهش تلفات شبکه برق را عملی نکرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رفع تلفات ۱۲ درصدی شبکه برق می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات را برطرف کند، ادامه داد: در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با مسئولین وزارت نیرو مقرر شد برق چاه‌های کشاورزی بر اساس زمانبندی مقرر نهایتا بین ۲ تا ۴ ساعت قطع شود و دیگر شاهد بی‌برنامگی موجود در این حوزه نباشیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی و دامداری‌ها امنیت غذایی کشور را دچار چالش می‌کند، گفت: پمپ‌های برقی آب بسیاری از کشاورزان به دلیل نوسانات برق از بین رفته است، کشاورزان در شرایط فعلی اقتصادی برای تهیه پمپ آب باید بین ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان هزینه کند که توان تامین آن را ندارند.

وزارت نیرو ماموریت‌ها خود را مشخص نکرده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو نتوانسته است در قالب برنامه‌ای زمانبندی شده ماموریت و اهداف خود را مشخص کند، عنوان کرد: اگر مسئولین وزارت نیرو مشکلات به وجود آمده در زمینه تامین برق کشور را برطرف نکنند باید در مقابل دستگاه‌ قضایی پاسخگو باشند.

قابلیت تامین برق مورد نیاز کشور وجود دارد

عسکری با اشاره به اینکه در حوزه تولید برق ظرفیت و قابلیت لازم را داریم اما برخی از مسئولین در پازل دشمن بازی می‌کنند، افزود: مشکلات به وجود آمده در زمینه تامین برق کشور با پیگیری‌ها مجلس شورای اسلامی به زودی برطرف می‌شود .

نظر شما