شناسهٔ خبر: 171450 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاکری:

تهران در بحران، پایتخت روزی یک میلی‌متر آب می‌رود

اقبال شاکری 43 عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با سیاست‌های نادرست روزانه یک میلی‌متر دشت تهران فرو نشست می‌کند و این نشست به ضرر شبکه‌های آب و فاضلاب، مخابرات، قنات‌ها و تمام شبکه‌های زیرزمینی است.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در مورد فرونشست زمین در پایتخت گفت: تهران پایتخت کشور با مشکلات متعددی از قبیل مسائل زیست محیطی تا ساختمان‌های فرسوده و پسماندها روبرو است که در کنار تمام این موضوعات فرونشست زمین، پایتخت را تبدیل به یک بحران خاموش کرده است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: چند دلیل عمده موجب شدت گیری فرونشست تهران  شده است. یکی برداشت‌های مجاز و غیر مجاز بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی و دیگری نفوذ ناپذیری زمین پایتخت به بیانی؛ به دلیل آسفالت، موزاییک و سنگفرش شدن بسیاری از معابر این شهر آب ناشی از بارندگی از راهروی طبیعی خود خارج شده‌ و دیگر جذب زمین نمی‌شود و به جنوب شهر سرازیر می‌شود.

وی ادامه داد: در سیستم  مکانیزم فاضلاب قدیم تهران مقدار بسیاری از پساب‌ها جذب چاه‌ها شده و به عمق زمین می‌رفت که با اجرای طرح فاضلاب همه به تصفیه خانه‌ها منتقل گردیده و جذب زمین نمی‌شود. با تمام این تفاسیر علاوه بر اینکه ما آب برداشت می‌کنیم آب‌های که به واسطه نزولات آسمانی و پساب فاضلاب‌ها، قنات‌ها و سیلاب‌ها جبران می‌شد، دیگر جذب زمین نمی‌شود و همین عاملی شده است که آب‌های زیر زمینی در شهر تهران فشرده شود؛ به طور خلاصه با سیاست‌های نادرست روزانه یک میلی‌متر دشت تهران فرو نشست می‌کند و این نشست به ضرر شبکه‌های متعددی  از جمله شبکه‌های آب و فاضلاب، مخابرات، قنات‌ها و تمام شبکه‌های زیرزمینی است و همین عمده عوامل فرو ریختن ساختمان‌های بلند و سنگین می‌شود.

لرزش‌های زیر زمینی تهران را به ورطه نابودی می‌کشاند

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: کم آبی پایتخت و فرونشست زمین برای مترو تهدیدی جدی محسوب می‌شود چون لرزش‌های ناشی از حرکت قطار قابلیت متراکم شدن زمین را دارد بر همین اساس باید این لرزش‌ها از پایتخت گرفته شود.وی ادامه داد: در بخش‌های از زمین فرونشست‌های متعددی از پایتخت را به صورت ترک‌های عمیق یا گودال‌ها مشاهده می‌کنیم، که هر یک در گذر زمان عمیق‌تر می‌شود و باید فکری اساسی برای این معضل محیط زیست به ویژه کم آبی پایتخت داشته باشیم. 

برخی از نقاط پایتخت در شرایط کاملا بحرانی قرار دارند

شاکری در ادامه تاکید کرد: در نقشه ارسالی فرونشست زمین توسط سازمان نقشه برداری پایتخت مشخص شده که برخی از مناطق پایتخت در شرایط کاملا بحرانی قرار دارند. بسیاری از این مناطق مربوط به جنوب تهران هستند. سازمان مدیریت تهران، شهرداری، شورای شهر و نقشه برداری پایتخت حتما باید برنامه‌ای برای محدودیت برداشت از آب‌های زیرزمینی به ویژه از نوع غیر مجاز آن داشته باشند، به ویژه برای بهره برداری غیر مجاز از این آب‌ها باید اقداماتی صورت پذیرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: استفاده از آب صنعتی و تصفیه شده و بازگرداندن آن به چرخه مصرف در کنار احداث هرگونه مسیرهای انتقال آب سطحی به صورت کف‌های نفوذ پذیر می‌تواند تا حدود بسیاری مانع از فرونشست زمین شود به بیانی باید پوسته زمین منعطف پذیر باشد و جلوی هرگونه بتونه کاری در این حوزه گرفته شود در کنار تمام عوامل باید توجه کنیم برای هر گونه استفاده بیش از اندازه کارخانجات از آب، تقویت فرهنگ درست استفاده کردن یا صرفه جویی در مصرف خانوارها را در نظر بگیریم.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: برای ساخت و سازهای گسترده باید حداقل مصرف آب را در نظر بگیریم در کشورهای توسعه یافته برای این موضوع راهکارهای موثری ارائه کرده‌اند به فرض مثال برای ساخت یک ساختمان تجاری یا مسکونی شعاع مصرفی خاصی را در نظر گرفته‌اند و درخواست ارائه راهکار را نظر کرده‌اند که این راهکار می‌تواند در استفاده از تجهیزات متعدد و یا استفاده از شیرآلات مدرن و حتی نوآوری در استفاده بهینه توسعه فضای سبز باشد. بر همین اساس باید برنامه‌هایی برای کاهش آب مصرفی در نظر گرفته شود که این اقدام جز با چشم اندازه‌ای بلند مدت و کوتاه مدت مهیا نمی‌شود.

برنامه‌های نادرست انتقال آب منجر فرونشست شهرهای بزرگ شد 

وی ادامه داد: در مورد استفاده از آب و بهره برداری از آن برنامه‌های نادرستی همچون انتقال آب از جنوب به مرکز و سایر مناطق شکل گرفت که هر یک بر آبی و فرونشست شهرهای خشکی مثل تهران، اصفهان و.. منجر شده است؛ باید در فرهنگ استفاده بهینه آبی برنامه ریزی درستی صورت بگیرد و وزارت نیرو باید اصل را بر این ماجرا بگذارد که چگونه می‌توانیم در عین استفاده درست صرفه جویی بهینه داشته باشیم.عضو مجمع نمایندگان استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: مجلس در راستای فجایع زیست محیطی تذکرات متعددی به نهادها مرتبط داده‌اند و همچنین پیگیر واقع تلخ محیط زیستی است، باید کمیسیون‌های مربوط از عمران و کشاورزی گرفته تا فراکسیون محیط زیست بعد نظارتی خود را بر این وقایع بیشتر کند تا ابعاد متفاوت ماجرا قابل شناسایی باشد و مشخص شود آیا وزارت نیرو طی سه ماه گذشته اقداماتی در راستای حل معضلات زیست محیطی داشته است؛ همچنین باید شاخص‌های را مطرح کنند که مشخص شود تغییراتی در راستای کاهش مسائل زیست محیطی وجود داشته است یا خیر؛ تا در بودجه اختصاصی تصمیمات درستی اتخاذ و هم مطالبه گری درستی در این راستا صورت پذیرد.

نظر شما