شناسهٔ خبر: 170938 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خشکی فزاینده زاینده رود؛

حمله زیست محیطی به دل تاریخ

زاینده رود43 عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: رشد پساب‌ها در تالاب گاوخونی نشأت گرفته از بی آبی زاینده رود است؛ بدون شک گرد و غبار ناشی از این تالاب بلند شود تا پایتخت هم ادامه خواهد رسید.

به گزارش «نماینده» سید ناصر موسوی لارگانی در مورد خشکی زاینده رود گفت: زاینده رود در اصفهان متعلق به کل ایران است؛ جدای از صنعتی بودن اصفهان موضوع میراث فرهنگی و آثار باستانی این استان را مستثنی کرده است؛ فرصت استثنایی آثار باستانی اصفهان به گونه‌ای بود که نخست وزیر مالزی در دیدار از میدان امام اصفهان می‌گوید" اگر فقط میدان امام اصفهان را به من بدهند به اندازه درآمد نفتی برای ایران درآمد زایی می‌کردم."

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: زاینده رود یک جنبه استراتژیک برای کشور دارد از طرفی بعد گردشگری این شهر دارای اهمیت است؛ در طول سال شاهد حضور گردشگران و مسافران داخلی از اقصی نقاط کشور هستیم؛ به ویژه در ایام نوروز و تابستان شاهد حضور بیشترین میزان حضور گردشگران در این استان هستیم تا جایی که بسیاری از گردشگران زمانی که متوجه می‌شوند زاینده رود خشک شده از مسافرت به این استان توریست‌پذیر امتناع می‌کنند؛ این پتانسیل ارزشمند در حوزه گردشگری با خشکیده شدن زاینده رود در معرض خطر است.

اصفهان شهره جهانیان است

موسوی تاکید کرد: بسیاری از آثار باستانی اصفهان دارای شهرت جهانی هستند؛ ولی به دلیل بی توجهی شاهد اتفاقات ناخوشایندی در حوزه زیست محیطی هستیم که تاثیر مستقیمی بر روی بخش‌های مختلف این شهر گذاشته است؛ به فرض مثال خشکی زاینده رود منجر شده تا سطح آب زیرزمینی پایین آمده و در کنار فرونشست زمین شاهد خشکی بسیار از مزارع کشاورزی در این استان پهناور در کشور هستیم.

فرو نشست زمین ترک‌های عمیقی بر پیکر پل‌های کهن اصفهان زده است

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان تاکید کرد: فرو نشست زمین ترک‌های عمیقی بر پیکر پل‌های کهن و باستانی این شهر وارد کرده است و امروز در پی همین فرو نشست شاهد تخریب پل‌های باستانی نظیر پل خواجو، سی و سه پل و یا پل ورگان درفلاورجان و حتی پل بابا محمد با قدمت بیش از ۸۰۰ سال در فلاورجان اصفهان هستیم. اگر به بی آبی این استان توجه نشود بدون ‌شک شاهد فجایع عمیق‌تری باید باشیم.

موسوی لارگانی ادامه داد: خسارت ناشی از تخریب بی آبی باعث از بین رفتن بسیاری از آثار باستانی شده است و امروز شاهد خشکی بسیاری از زمین‌های کشاورزی هستیم که علاوه بر تخریب زمین‌های کشاورزی شاهد از بین رفتن امنیت غذایی در کشور هستیم.

سکوت بین المللی در مقابل تحریم‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: ظرفیت گسترده این استان در تولید صیفی جات در دوره‌ای از تاریخ برای کل کشور کافی بوده است؛ در حال حاضر با خشک شدن زاینده رود بیش از نیمی از صنعت کشاورزی این استان از بین رفته است.در حال حاضر در کشور با تحریم ناجوانمردانه روبرو هستیم و بسیاری از تولیدات در تمام حوزه‌ها می‌توانست فرصتی طلایی برای این کشور ما باشد و حتی تمام کشورها در مجامع بین المللی در مقابل این تحریم‌ها سکوت کرده‌اند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در حال حاضر برای تامین داروی مصرفی بسیاری از بیماران صعب العلاج با مشکل مواجه هستیم و یا کشور یمن در جنگی نابرابر مردم آن از گرسنگی در حال جان دادن بودند، در چنین مواقعی چه اقداماتی در مجامع بین المللی انجام شد که همیشه دم از حقوق بشر می‌زدند. خلاصه کلام؛ شاید بتوانیم در عرض ۱۰ الی ۲۰ سال بدون قطعات صادرات خودور زندگی کنیم اما اگر کالای اساسی مثل گندم یا دارو نداشته باشیم با چالش بسیار بزرگی روبرو خواهیم بود.

تنها زاینده رود از بی آبی رنج نمی‌کشد

موسوی ادامه داد: باید برنامه‌ای جدی برای مشکلات کشور در حوزه محیط زیست در نظر گرفته شود؛ تا زیرساخت‌های تولیدات کشور را در نظر بگیریم.امروز تنها مشکل زاینده رود نیست گاوخونی، میانکاله و کارون و هزاران رودخانه کشور به دلیل بی توجهی و سوء مدیریت‌ها قربانی شدند.

وی اظهار کرد: زاینده رود بعد از سرازیر شدن به مزارع کشاورزی باقی آب آن به تالاب گاوخونی جاری می‌شد و این تالاب تا زمانیکه به مرحله خشکی نرسیده بود، باعث احیای قنات آب استان‌های همجوار همچون یزد بود؛ خشکی زاینده ابعاد گسترده کشاورزی و گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است.

موسوی لارگانی در ادامه یادآور شد: رشد پساب‌ها در تالاب گاوخونی نشأت گرفته از بی‌آبی زاینده رود است؛ بدون شک گرد و غبار ناشی از این تالاب بلند شود تا پایتخت هم ادامه خواهد رسید، لذا باید برنامه ریزی درستی صورت بگیرد، ۸۰ درصد کم آبی وخشکی زاینده رود نشات گرفته از سوء مدیریت و سوء تدبیر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: زاینده رود یک رودخانه حیاتی برای کل کشور است، امیدواریم دولت جدید برای احیای زاینده رود از تمام توان خود استفاده کند، حدود ۵ میلیون ۲۰۰ هزار نفر در استان اصفهان زندگی می‌کنند که اکثریت مشکلات آنها نشات گرفته از کم آبی و خشکی زاینده رود است. مردم اصفهان همواره همراه نظام و انقلاب بودند و امروز به هر طریقی شده خواهان احیای این رود بزرگ کشور هستند.

نظر شما