شناسهٔ خبر: 171312 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مقتدایی در نشست حقوق بشر آمریکایی:

رد پای آمریکایی‌ها در تمامی موارد نقض حقوق بشر منطقه و جهان

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در وبینار نقض منظومه قانونی حقوق بشر از سوی آمریکا، گفت: «اعلامیه جهانی رعایت اخلاق متعالیه انسانی» در عرصه بین المللی را باید پایه گذری کنیم زیرا این اعلامیه می‌تواند در بر گیرنده اخلاق مورد اتفاق در ادیان الهی و در سطح ملل جهان باشد و به جای نگاه تنگ نظرانه‌ی منفعت محور بر نگاه بلند نظرانه رشد و پیشرفت جهانی محور تمرکز کنیم.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی در وبینار نقض منظومه قانونی حقوق بشر از سوی آمریکا، با یاد و خاطره شهدایی که به برجسته‌تر شدن کلام اخلاق اسلامی در سطح بین المللی کمک کردند و یاد شهدایی که در لبنان، سوریه، عراق، ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی همکاری کردند تا امروز به مرحله توسعه و رشد جوامع اسلامی برسیم، گفت: امروز در این گفتار به دنبال این هستم تا تحت گفتاری را به عنوان مسئولیت جهانی ملت‌ها و دولت‌ها برای دستیابی به حیات انسانی  طیبه در پرتو رعایت اخلاق طیبه ارائه کنم. این گفتار تلاشی برای نجات نسل‌های آینده است که با همکاری همه فرهیختگان و اندیشمندان در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی گام های موثر و بلندتری برداریم و در مقابل آیندگان مسئولیت خودمان را انجام دهیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهمترین معاهدات حقوق بشری، افزود: این معاهدات مبانی را مطرح می‌کنند که رعایت آنها می‌توانسته و می‌تواند حد بالاتری از حقوق بشر را برای کشورها، ملت‌ها و مردم جهان ایجاد کند.

وی یادآور شد: منشور ملل متحد مصوب سال ۱۹۴۵، اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب سال ۱۹۴۸، میثاق بین المللی حقوق مدنی- سیاسی، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی مصوب سال ۱۹۶۶ میلادی، کنوانسیون علیه شکنجه و تمام اشکال رفتار ظالمانه و تخفیف حیثیت انسانی مصوب سال۱۹۸۴ و کنوانسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ همه استانداردها، سرخط‌ها و مبانی را ارائه می‌دهد که اکنون با بررسی مفاد آن به خوبی می‌توانیم اعلام کنیم که آمریکایی‌ها مفاد آن را نقض کردند.

مقتدایی با اشاره به آزاد و اذیت کودکان در یمن، افغانستان، غزه، سوریه و عراق به واسطه جنگ‌هایی که رخ داده است، اظهار کرد: نقش ایالات متحده در این تخریب‌های انسانی را باید لحاظ کنیم، نقشی که آنها در تخریب حیثیت انسانی داشتند، بی نظیر است و امروز در دورانی که توقع می‌رود  بشریت بالاترین حد رشد را داشته باشد، آمریکایی‌ها بر ضد زنان و کودکان خسارات‌هایی را وارد کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: علاوه بر آن بخش‌هایی از عرصه‌های اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و حتی زمینه‌های علم و آموزش توسط آمریکایی‌ها مورد تحریم قرار گرفته و تحقیر حقوق انسان‌ها به سهولت در حال انجام است. اینجا نقش فرهیختگان و نقش مسئولانه عالمانی که در کشورهای مختلف هستند، اقتضا می‌کند تا در یک همکاری همه جانبه بتوانیم راه را از بیراه تشخیص دهیم و مسیر تخریب شده را بازسازی کنیم و قطار خارج شده از ریل بشریت را مجدد به مسیر اصلی برگردانیم.

مقتدایی با بیان اینکه استانداردهای مشترکی که وجود دارد باید شناسایی شود، گفت: دستاوردهای همه ملل در کنار هم باید به کار گرفته شود و اقدام‌های پیش برنده را باید در سطح ملی و بین المللی و در یک وفاق جمعی مورد لحاظ قرار دهیم. ما در بندهای مختلف منشور ملل متحد و در مواد مختلف اعلامیه جهانی حقوق بشر متعهد شدیم که هیچ کس نباید مورد شکنجه قرار گیرد. سوال امروز اینجاست که آیا آمریکایی‌ها مسبب شکنجه‌ها در سطح ملی و بین المللی نیستند؟ آنها در پیش چشمان ما، مردم را در اردوگاه اجباری گوانتانامو به بند کشیدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه ما در مبانی معیارهای بین المللی پذیرفتیم که هیچ کس نباید مورد توقیف، حبس و تبعید به صورت خودسرانه قرار گیرد، افزود: آیا رفتارهای آمریکایی‌ها در سوریه، غزه و در بسیاری از نقاط دیگر جهان و حتی در درون ایالات متحده این را نشان می‌دهد یا بالعکس؟ امروز آمریکایی‌ها خود را در موضعی قرار دادند که دائما طلبکار حقوق بشر هستند، در حالی که آمریکایی‌ها بزرگترین بدهکار به حقوق بشر هستند. آنها تخریب‌ها و خسارت‌های منطقه آسیا، آفریقا و مناطق دیگر جهان را موجب شدند.

وی ادامه داد: ما در مفاد بین المللی پذیرفتیم که دوره مادری و کودکی سزاوار توجه است، آیا به خاک و خون کشیدن مادران و کودکان افغانستان مطابق این مفاد است؟ آمریکایی‌ها یکی از بزرگترین آسیب زنندگان به حقوق بشر هستند. مگر در همین مفاد اسناد بالادستی ملل متحد اعم از منشور و اعلامیه جهانی حقوق بشر نپذیرفتیم که آموزش و پرورش حق همگان است؟ آیا این موارد رعایت می‌شود؟

مقتدایی همچنین خاطر نشان کرد: همانگونه که در ادوار گذشته اعلامیه جهانی حقوق بشر را در سطح بین المللی پذیرفتیم، به عنوان یکی از نمایندگان مردم ایران پیشنهاد می‌دهم «اعلامیه جهانی رعایت اخلاق متعالیه انسانی» در عرصه بین المللی را پایه گذری کنیم که می‌تواند در بر گیرنده اخلاق مورد اتفاق در ادیان الهی و در سطح ملل جهان باشد و به جای نگاه تنگ نظرانه منفعت محور مبتنی بر دولت- ملت یا نژاد سرزمین بر نگاه بلند نظرانه رشد و پیشرفت جهانی محور تمرکز کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد ما به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این جلسه که با حضور اندیشمندان امت اسلامی در حال برگزاری است، تاکید بر مسئولیت جهانی ملت‌ها و دولت ها برای دستیابی به حیات طیبه است و تلاش کنیم نسل‌های آینده نجات پیدا کند. ما در ایران با چنین رویکردی به فکر جهان، امت مسلمان و غیرمسلمان و همه کسانی هستیم که دلشان به حال حقوق بشر، آزادی، برابری و دستیابی به حد بالاتری از عدالت می طلبد.

نظر شما