شناسهٔ خبر: 171047 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

منتظری با تاکید بر تامین خواسته های معقول خبرنگاران:

خبرنگاران فرصتی استثنایی برای مسئولان هستند

غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: خبرنگاران پیشانی فرهنگی هر جامعه‌ و رابطه بین مسئولان و مردم در دنیای امروز هستند.

به گزارش «نماینده» غلامرضا منتظری با تسلیت جان‌باختن دو خبرنگار جوان  به جامعه رسانه‌ای کشور و خانواده آنان گفت: خبرنگاران پیشانی فرهنگی هر جامعه‌ و رابطه بین مسئولان و مردم در دنیای امروز هستند، این گروه از جامعه همراه و همگام مردم در تمام اتفاقات بودند و لحظات تلخ و شیرینی را از لنز دوربین‌های خود عبور می‌دهند و گاهی با کلمات عمق فاجعه را بر روی کاغذ حک می‌کند در تمام لحظات از شادی گرفته تا غم همراه و همگام مردم هستند.

بی توجهی به خبرنگاران یعنی میدان دادن به دشمنان

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود:  خبرنگاری یکی از مشاغل سخت محسوب می‌شود، آنها اولین کسانی هستند که باید در محل وقوع حوادث حضور پیدا کرده و اگر در تامین خواسته‌های آنها کوتاهی شود بدون شک در تولیدات آنها تاثیر خواهد داشت؛ گاهی استفاده نکردن از این گروه یعنی میدان دادن به دشمنان برای تاخت و تاز در دنیای پهناور و بی‌انتهای خبر بارها عنوان شده یکی از فاکتورهای قدرت در عرصه بین المللی رسانه‌ها محسوب می‌شوند و بر همین اساس سازمان‌های فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در خصوص موضوعات مربوط به خبر و خبرنگاران با دقت بیشتری وارد عمل شوند و برای همکاری این مورد نیاز به همکاری و همراهی نهادها و سازمان مرتبط با یکدیگر هستیم؛ تاکنون گام‌های مثبتی برای توجه به نیازهای خبرنگاران برداشته اما لازم و کافی نبود است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان در حوزه رفتار با رسانه‌ها به ویژه خبرنگاران باید از برخی رفتارها پرهیز کنند و راهبردی وارد عمل شوند، این گروه، نمایندگان مردم برای واخواهی خواسته آنها در بین مسئولان هستند هر گونه رفتار با خبرنگاران نشان از رفتار با کل جامعه و مردم است.

وی ادامه داد: بهبود شرایط جامعه تنها در سایه عملکرد مسئولان ممکن نیست بلکه این مهم  نیازمند زبان و قلم خبرنگاران است؛ رسیدگی به شرایط خبرنگاران جزو اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس است و با همکاری وزارت ارشاد اسلامی گام‌های موثری برداشته خواهد شد. در همین راستا با معاونت مطبوعاتی جلساتی داشتیم مقرر گردید تا برنامه‌ای جامع و کاملی در جهت حمایت از این گروه دغدغه‌مند در جامعه در نظر گرفته شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: هر ساله با نزدیکی به روز خبرنگارمشکلات و دغدغه این گروه جامعه را می‌شنویم، هر چند اقداماتی موردی در این راستا شکل گرفته است اما قابل لمس نیست، باید یک نظام جامع برای رسانه در نظر گرفته شود، حادثه دلخراشی که در مورد خبرنگاران حوزه محیط زیست افتاد واقعا تاسف آور است. تصادف خبرنگاران و سربازان باید پیگیری شود اینکه در کشور  امروزه حرف از اتوبوس اسقاطی و جاده‌های نامناسب علت و علل مرگ و میر در جامعه باشد جای سخن بسیار دارد، سرمایه‌های اجتماعی کشور در شرایطی که کشور دارد بسیار ارزشمند است. باید این اتفاقات مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. مسئولان باید در مقابل این کوتاهی‌ها پاسخگو باشند. 

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: این اتفاق با اما و اگرهای روبرو بود باید علت اصلی آن مشخص شود و مسببان این اتفاق بر حسب وظیفه باید پاسخگو باشند؛ مجلس پیگیر این اتفاق خواهد بود.

منتظری یادآور شد: قبل از سفرهای این‌چنینی باید تمام استانداردهای لازم از ایمنی خودرو تا جاده‌ها در نظر گرفته می‌شد؛ نمی‌توانیم بی مسئولیتی گروهی را به پای برنامه از پیش تعیین شده در نظر گیریم و هزاران تحلیل برای حل آن در افکار عمومی  ایجاد کنیم؛  هنوز به  طور کامل دلایل این اتفاق دلخراش قطعی بیان نشده است، خبرنگاران مورد احترام مردم و مسئولان هستند. نمی‌توانیم بگوییم  این اتفاق از قبل برنامه‌ریزی شده بوده است؛ متاسفانه تصادفات جاده‌ای در کشور آمار بالایی از مرگ و میر را هر ساله به  خود اختصاص داده و تعداد بسیاری از خانوارهای ایرانی بر  همین اساس  داغدار می‌شوند. باید حوداث جاده‌ای را کامل مورد بررسی قرار دهیم.

منتظری افزود: اینکه جامعه جهانی چه نقدی درخصوص اتفاق دارد, اهمیت  زیادی ندارد. باید خودمان این اتفاقات را نقد کنیم چرا باید هنوز شاهد خودرو اسقاطی در کشور باشیم و یا جاده‌های کشور ناامن باشند، تا چه زمانی باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که بلای جان انسان‌ها است و نشات گرفته از کم کاری و بی توجهی عده ای است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم د پایان خاطر نشان کرد: خبرنگاران پیشانی و دیدبان هر جامعه هستند فرصتی استثنایی برای مسئولان هستند، نمی‌توانیم با طرح سوالات خبرنگاران آنها را تهدیدی برای جامعه مسئولان دانست؛ گاهی موضوعات را مطرح می‌کنند که مشکلات اصلی جامعه بوده و از نگاه مسئولان جا مانده است.

نظر شما