شناسهٔ خبر: 170024 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به صورت اولویت‌دار بررسی می‌شود

بیمه کارگران ساختمانی نمایندگان مجلس با بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به درخواست کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به درخواست سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس برای در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با بررسی اولویت‌دار این طرح با ۱۲۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

دلخوش: سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی در شهرها نیازمند ورود فوری مجلس است

دلخوش در تشریح علت درخواست این اولویت که با ۵۰ امضا نمایندگان صورت گرفت و در کمیسیون اجتماعی بررسی شد، گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس نهم به تصویب رسید که اکنون ۹ هزار میلیارد تومان کسری بیمه دارد و تأمین اجتماعی ناچار شده از جیب سایر بیمه‌ها برداشت کند که آسیب‌زا است.

همچنین این قانون باعث شده بیمه کارگران ساختمانی در بسیاری از شهرها سهمیه‌بندی شود از این رو درخواست داریم همکاران با بررسی اولویت دار طرح اصلاح این قانون موافقت کنند.

در ادامه محسن زنگنه در مخالفت با بررسی اولویت‌دار این طرح ضمن ارائه تذکری عنوان کرد: طرح‌هایی مثل بانک مرکزی به دستور کار وارد می‌شود و بعضی از طرح‌ها ماه‌ها در نوبت می‌مانند که فرمول آن مشخص نیست چنانچه طرح بانک مرکزی به صورت ناگهانی در صحن مطرح و کلیات آن نیز که قرار بود دو روز بعد بررسی شود در همان روز بررسی شده و رأی آورد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به تذکر این نماینده با اشاره به ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس توضیح داد: دستور هفتگی و روز، ابتدای هر هفته چاپ شده و به نمایندگان داده می‌شود و هرگاه ۵۰ نفر از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن طرحی امضا بدهند، اولویت آن به هیأت رئیسه داده شده و ما درباره آن تصمیم می‌گیریم که این موضوع درباره اولویت بعد از رسیدگی طرح در کمیسیون بوده و برای فوریت پیش از رسیدگی طرح در کمیسیون است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: دستور کار مورد درخواست اولویت فعلی در کارتابل بارگذاری نشده چرا که دستور روز نبود و بنا به درخواست نمایندگان مطرح شد لذا اولویت‌ها یا به نوبت درخواست وصول در صحن مطرح می‌شود و یا متقاضیان اولویت‌ها با یکدیگر توافق می‌کنند ضمن اینکه شما از صبح فرصت مطالعه این طرح را داشتید.

علی بابائی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در اخطاری با اشاره به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی عنوان کرد: عدالت اجتماعی باید درباره قوانین نیز رعایت شود لذا در فضای فعلی جامعه ضروری است که تکلیف ۲ تا ۳ میلیون کارگر ساختمانی که در نوبت بیمه هستند، مشخص شود.
رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان نیز به عنوان موافق بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی تأکید کرد: کارگران ساختمانی پایه و اساس ساخت و ساز کشور هستند که تأمین اجتماعی باید مشکل آنها را حل کند.

محمدحسن آصفری در تذکری با استناد به ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی عنوان کرد: حدود ۵ ماه است چند طرح تحقیق و تفحص مهم مثل تفحص از نهاد ریاست جمهوری با ۸ سوال و ۴۰ امضای نمایندگان ارائه شده، همچنین طرح‌های تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین دانشگاه آزاد در دستور است که مجموعه امضاهای این طرح‌ها بیش از ۱۵۰ امضا است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس همچنین خاطر نشان کرد: ما مخالف تعیین تکلیف وضعیت بیمه کارگران ساختمانی نیستیم اما ۱۲ هزار قانون در حوزه کارگری وجود دارد که بخشی از آن برای کارگران ساختمانی است، لذا باید اولویت طرح‌هایی بررسی شود که بسیار اهمیت دارد.

احمد امیرآبادی فراهانی در پاسخ به این تذکر درباره نحوه بررسی تقاضاهای طرح‌های تحقیق و تفحص عنوان کرد: این طرح‌ها به آقای حاجی دلیگانی در هیأت رئیسه داده می‌شود که بعد از آن به کمیسیون مربوطه و معاونت نظارت می‌رود لذا ما همه طرح‌های تحقیق و تفحص را در دستور کار قرار داده‌ایم.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: سه‌شنبه‌ها روزهای نظارتی صحن است که به بررسی سوال ‌ها و تحقیق و تفحص‌ها و درخواست‌های ماده ۲۳۴ پرداخته می‌شود لذا باید کمیسیون‌ها این موارد را به هیأت رئیسه بدهند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تبصره (۱) ماده  ۱۰۰ قانون آیین‌نامه خاطر نشان کرد: هم اکنون بررسی اولویت دو طرح را در دستور کار قرار داریم که نخست اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی و دومین طرح تغییر ساعت رسمی کشور است که در نهایت تشخیص در اولویت قرار گرفتن این طرح‌ها با نمایندگان در صحن علنی مجلس است.

نظر شما