شناسهٔ خبر: 169491 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کاظمی: برخی مدافع حقوق ۲ درصد از رد صلاحیت‌شدگان هستند/ منافع عمومی را در نظر بگیرید

حمیدرضا کاظمی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها گفت: آقایان نباید فرافکنی کنند و بدون توجه به واقعیات فضایی را در جامعه ایجاد کنند تا ذهن مردم را نسبت به واقعیت خراب کند.

به گزارش «نماینده» حمیدرضا کاظمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداهای انتخابات شوراها در هیئت‌های نظارت بدون داشتن سابقه در مراجع چهارگانه، گفت: علی‌رغم اینکه دستگاه‌های نظارتی و مراجع چهارگانه نظر منفی نسبت به برخی از کاندیداها اعلام کردند اما هیئت‌های اجرایی توجه‌ای به گزارش این مراجع نکرده و آنها را تایید کردند و حال که هیئت نظارت به گزارشات دستگاه‌های نظارتی و مراجع قانونی توجه کرده و این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهد، علیه آنها فضا سازی می‌کنند.

وی افزود: قانون می‌گوید مراجع چهارگانه و سایر یعنی در صورت تشخیص هیئت نظارت از هر مرجعی می‌تواند درباره آن شخص استعلام کند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در همین راستا، افزود: زمانی که قانون‌گذار از کلمه «سایر» در قانون استفاده می‌کند این پسوند «سایر» دست مجری و ناظر را باز می‌گذارد. در صورتی که مرجعی سند و یا مدرکی در رابطه با کاندیدایی داشته باشد از آن استعلام و به نظر آن مرجع استناد کند.

کاظمی با تاکید بر اینکه لازم است دوستان پیش از اعلام نظر، قانون را مطالعه کنند، ادامه داد: افرادی که تریبون در اختیار دارند باید منافع عمومی را در نظر بگیرند. منافع عمومی، منافع عده‌ای خاص نیست. این افراد در اکثر مناطق مدافع حقوق ۲ درصد از رد صلاحیت‌شدگان هستند و اصرار دارند که جریانی برخورد شده اما هیئت نظارت بدون توجه به جریان و خط و ربط  در رابطه‌ با اشخاص اظهار نظر می‌کند؛ محتوای پرونده برای ما مهم است، نه اینکه این شخص کیست و وابسته به چه گروهی است.

نماینده پلدختر بیان کرد: آقایان زمانی که رسیدگی می‌شود و مراجع قانونی اظهارنظر می‌کنند و هیئت‌های نظارت رأی می دهند و نظرشان اعلام می‌شود، شروع به فضاسازی کرده و جامعه را به ۲ قطب طیف فلان و طیف فلان تقسیم می‌کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: ما اصلا در حوزه نظارت به این موضوعات توجه نمی‌کنیم. ما به محتویات پرونده، اسناد موجود در پرونده و نظرات مراجع قانونی توجه کرده و به استناد آنها در خصوص اشخاص اظهارنظر می‌کنیم.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها اظهار کرد: انتظار است که دوستان یک مقداری توجه کنند. ما در شرایط خاصی هستیم. لازم است یک انسجام و همدلی در بین برگزارکنندگان انتخابات چه مجری و چه ناظر وجود داشته باشد.

کاظمی تاکید کرد:هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از روز اول از زمان تشکیل هیئت‌های اجرایی، ثبت‌نام الکترونیکی کاندیداها، انتخابات الکترونیکی، مسائل و مشکلاتی سامانه وزارت کشور را داشته نهایت همکاری را با وزارت کشور داشتیم و علی‌رغم مشکلات این سامانه اقدامی را نکرده‌ایم که ثبت‌نام کاندیداها مختل شود.

رئیس هیئت مرکزی انتخابات شوراها تصریح کرد: لذا پسندیده نیست که این دوستان هر کدام که تریبونی در اختیار دارند بدون اطلاعات دقیق در خصوص این موضوعات اظهار نظر کنند و بهتر است اگر نظر و ملاحظه‌ای دارند اینها را به هیئت مرکزی منعکس کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

نظر شما