شناسهٔ خبر: 164010 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تعهدات هسته‌ای ایران با فعال‌سازی "مکانیسم ماشه" به قبل از برجام برمی‌گردد/ آمریکا مشروعیت حقوقی برای فعالسازی "مکانیسم ماشه" را ندارد

عمویی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات می‌گوید اگر آمریکا و یا هر کشور دیگر بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند با واکنش جدی جمهوری اسلامی ایران همراه خود بود ضمن اینکه برنامه هسته‌ای‌اش را همانند گذشته دنبال خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل عمویی به طرح مجدد فعالسازی مکانیسم ماشه اشاره کرد و گفت: آمریکا با شکست مفتضحانه‌ای در شورای امنیت به دلیل عدم تصویب پیش‌نویس قطعنامه تمدید تسلیحاتی مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: فعالسازی مکانیسم ماشه مشروعیت حقوقی ندارد، زیرا آمریکا عضوی از برجام و ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ نیست و نمی‌تواند از ظرفیت‌های مکانیسم ماشه استفاده کند و البته این موضوع هم دستاورد سیاسی برای آمریکایی‌ها در پی نخواهد داشت.

نماینده تهران، ری و شمیرانات به خروج آمریکا از برجام و عدم تعهداتش نسبت به این معاهده اشاره و تاکید کرد: آمریکا نه تنها از برجام خارج شده، بلکه مانع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برای کشورهای مختلف هم شده؛ بنابراین آمریکایی‌ها به لحاظ حقوقی عضوی از برجام نیستند و به تبع آن حق فعالسازی مکانیسم ماشه را ندارد.

این نماینده مردم در مجلس در ادامه افزود: فعال کردن مکانیسم ماشه نیاز به همراه کردن اعضای برجام دارد ممکن است که عضوی بخواهد این مکانیسم را فعال کند و باید برای انجام این کار ادعایی را داشته باشد مبنی بر اینکه یک نقض اساسی و فاحش از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است در صورتی که کشورمان به شهادت ۱۴ گزارش آژانس انرژی اتمی تعهدات خود را در برجام به صورت کامل انجام داده و این هم به اثابت رسیده است.

عمویی به عدم تعهد اروپایی‌ها در قبال ایران اشاره و اظهار کرد: از زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج و مانع دسترسی ما به منافع اقتصادی شدند و همچنین باعث شدند تا کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکنند این مسئله در صورتی اتفاق افتاد که اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد را به ما دادند و اما به هیچ کدام از آنها پایبند نبودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: پس از این اتفاقات بود که جمهوری اسلامی در واکنش به این بدعهدی‌ها در ۵ گام به فاصله زمانی یک سال تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ فلذا هیچ نقضی از ما صورت نپذیرفته که به تبع آن طرف مقابل بخواهد مبتنی بر آن ماده ۳۶ و ۳۷ برجام را فعال کند و در حقیقت طرف مقابل حقی برای فعال کردن این دو ماده ندارد چون نقضی از جانب ما صورت نپذیرفته است.

وی تصریح کرد: مشروعیت حقوقی برای آمریکا و هر کشوری که بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند قائل نیستیم، اما ممکن است که آمریکایی‌ها یک تفسیر شاذ حقوقی را از این موضوع داشته باشند کما اینکه یک گزارش اولیه به شورای امنیت ارائه دادند تا بتوانند برای خود یک جایگاه حقوقی بسازند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه طرح مجدد فعالسازی مکانیسم ماشه هیچ دستاوردی برای آمریکا در پی نخواهد داشت، تاکید کرد: از لحاظ سیاسی هم این ماجرا پیش نخواهد رفت چرا که اگر کسی بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند چیزی از توافق هسته‌ای باقی نمی‌ماند و جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را طبق برنامه‌های خود دنبال خواهد کرد برای همین ما شاهدیم که کشورهای مختلف اعلام کردند با اقدام آمریکا همراهی نخواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس در ادامه افزود: بنابراین فعال شدن مکانیسم ماشه نه مشروعیت حقوقی دارد نه چشم انداز سیاسی و البته به تبع آن واکنش جدی را از سمت جمهوری اسلامی خواهند دید.

نظر شما