شناسهٔ خبر: 140717 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حاشیه های آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها؛

از امنیتی شدن فضای دانشگاه تهران تا واکنش روحانی به احضار برخی از اطرافیانش

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور صبح امروز با حضور روحانی در دانشگاه تهران برگزار شد و رئیس‌جمهور بعد از گذشت ۱۵ روز از مهر رسما زنگ آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها را به صدا درآورد.

به گزارش «نماینده»، مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور صبح امروز با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد و روحانی بعد از گذشت ۱۵ روز از مهر رسما زنگ آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها را به صدا درآورد.

اگرچه عدم سخنرانی نمایندگان تشکل‌های‌ دانشجویی از حاشیه‌های این مراسم کاسته بود ولی این بار هم این مراسم بی‌حاشیه نبود. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از حواشی مراسم امروز در دانشگاه تهران است.

* امنیتی شدن فضای دانشگاه تهران در روز سخنرانی رئیس‌جمهور

امروز فضای دانشگاه تهران با روزهای دیگر متفاوت بود و حضور چندین حراست در مقابل درب‌های ورودی دانشگاه و اعتراض‌هایی که برخی از دانشجویان به امنیتی شدن فضا داشتند، بسیار جلب توجه ‌می‌کرد، ماموران حراست به شدت کارت‌های دانشجویی را کنترل می‌کردند و از ورود افراد بدون دعوتنامه یا کارت دانشجویی به دانشگاه جلوگیری می‌شد.

اطراف دانشگاه تهران هم نسبت به روزهای قبل ترافیک بیشتری وجود داشت، تجمع خودروهایی که در اطراف دانشگاه پارک کرده بودند خیلی زیاد بود و همین موضوع باعث شده بود تا توجه مردم به اتفاقی که قرار است در دانشگاه تهران رخ دهد جلب شود و هر ازگاهی برخی عابران از دانشجویان علت این شلوغی و را سوال می‌کردند.

داخل محوطه دانشگاه و در اطراف سالن محل سخنرانی رئیس‌جمهور هم پر بود از خودروهایی که مشخص بود به خاطر مراسم امروز در آنجا پارک شده‌اند و از تعداد آنها می‌شد فهمید که تعداد زیادی از حاضران در جلسه از خارج دانشگاه برای مراسم آمده‌اند.

* سخنرانی دانشجویی که نماینده دانشجویان نبود!

در مراسم امروز سمیرا سلیمان‌زاده آن‌طور که برگزار کنندگان گفتند به عنوان نماینده دانشجویان برای دقایقی سخنرانی کرد؛ در سخنان این دانشجو به مسائلی همچون فضای امنیتی دانشگاه‌ها، کم بودن بودجه پژوهشی و همچنین بحث بلاتکلیف وزیر علوم اشاره شد. نکته قابل توجه در رابطه با این موضوع این است که وقتی با برخی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی صحبت می‌کردیم از اینکه از این دانشجو به عنوان نماینده دانشجویان نام برده شده گلایه داشتند و می‌گفتند در این رابطه هیچ‌ هماهنگی با تشکل‌های دانشجویی نشده است.

در ادامه یکی از اساتید علوم پزشکی، وزیر بهداشت و سرپرست وزارت علوم به سخنرانی پرداختند و نکاتی را پیرامون مسائل و مشلات حوزه خود بیان کردند.

* واکنش روحانی به احضار برخی از اطرافیانش

در ادامه این مراسم حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در پشت تریبون قرار گرفت، وی سخنان خود را با قیام عاشورا شروع کرد و از اخلاق سخن گفت. روحانی حادثه عاشورا و فرهنگ مکتب امام حسین (ع) را یک تابلوی کامل با همه دقت‌ها و ظرافت‌ها دانست و گلایه کرد از اینکه معمولاً به گوشه‌ای از این تابلو بیشتر توجه می‌شود.

روحانی در ادامه سخنانش گریزی هم به انتخابات زد و علیرغم آنکه قبلا گفته بود انتخابات دیگر تمام شده و بایستی همه به فکر رفع مشکلات باشند، خطاب به رقبای خود گفت: « چند بار باید تجربه کنید؟ یک بار در ۹۲ تجربه کردید و باز هم در ۹۴ تجربه کردید و در ۹۶ دوباره تجربه کردید بگذاریم یک رقابت آزاد در جامعه ما باشد.»

وی در ادامه نسبت به نقدهایی که به رئیس دولت اصلاحات می‌شود هم انتقاد کرد و گفت: «اگر یکی برای تشویق مردم تکرار کند که پای صندوق بیایند خب آنها نباید تشویق شوند یک عده باید تشویق شوند یک عده تنبیه شوند تشویق و تنبیه برای همین است یک جناح تشویق و یک جناح تنبیه.»

رئیس جمهور که به نظر می‌رسید از احضار برخی از اطرافیون خود هم ناراحت است در میان سخنانش از برخی نهادهای امنیتی هم انتقاد کرد و با طعنه گفت: «شاید بعضی از دستگاه‌ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند، ناچار هستند عده‌ای را احضار کنند.»

روحانی در ادامه به سراغ برجام و بدعهدی‌های آمریکا هم رفت و افزود: «ممکن است در کشوری در مواقعی یک آقایی بشود رئیس‌جمهور و حاکم و همه دنیا را نگران کند. حالا اگر یک معضلی در کشوری ایجاد شد و به کشورهای مختلف هم سرایت کرد ممکن است بر ما هم فشار وارد شود. برخی‌ها از اینکه کشور دچار مشکل شود خوشحال می‌شوند، بعضی‌ها نان خود را در دعوا می‌بینند چرا ما با هم نزاع کنیم تفکرات مختلف نظرات مختلف داشته باشند اشکالی ندارد با هم بحث کنیم اما در منافع ملی همصدا و هم نظر باشیم. »

* روحانی از همه چیز گفت غیر از گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم

خلاصه روحانی در مورد بسیاری از مسائل صحبت کرد به غیر از بحث پرحاشیه انتخاب وزیر علوم، که خیلی‌ها منتظرش بودند. روحانی در این مراسم از ماجرای معرفی وزیر آینده علوم سخنی نگفت و همین باعث شد در پایان جلسه این موضوع در پرده‌ای از ابهام باقی بماند و بسیاری از حاضران برای اصلی‌ترین سوال خود پاسخی نگرفته باشند.

* تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری

 در این مراسم از بیست و شش نفر از برگزیدگان آزمون سراسری نیز تجلیل شد.

* انتقاد به عدم سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی 

عدم سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و از آن طرف دادن دو سهمیه به هر تشکل دانشجویی باعث شد که بسیاری از فعالان دانشجویی در این خصوص انتقاد کنند.

رضا کارگر دبیر سیاسی اتحادیه در اعتراض به این موضوع گفت: امروز تعداد دانشجوهای حاضر در مراسم کمتر از مسئولین بود و این مسئله جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: در روزی که رئیس جمهور دم از انتقاد پذیری می‌زدند فضا برای بیان انتقاد سازنده دانشجویان بسته بود.

* برگزاری تجمع‌های اعتراضی پراکنده در مقابل سالن سخنرانی رئیس‌جمهور

در پایان تعدادی از دانشجویان هم در اعتراض به مسائل صنفی در مقابل درب خروجی سالن محل برگزاری مراسم اعتراض کرده بودند، حراست دانشگاه برای اینکه این تجمع‌ها مراسم امروز را تحت تاثیر قرار ندهد تلاش می‌کرد دانشجویان را پراکنده و ساکت کند.

تعدادی از دانشجویان شبانه نیز در اعتراض به نداشتن خوابگاه اعتراض کرده بودند، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با چندتن از تجمع کنندگان وعده داد موضوع خوابگاه این دانشجویان را پیگیری کند.

به گزارش فارس، با پایان این مراسم، رسما زنگ آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشگاهیان به صدا درآمد و آموزش عالی رسما کار خود را برای یک سال تحصیلی دیگر آغاز کرد البته بدون وزیر علوم!

نظر شما