شناسهٔ خبر: 129396 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چرا باید نگران سرنوشت وزارت آموزش و پرورش بود؟

«نماینده»؛ متین محجوب*/اخیرا محمدعلی نجفی گفته که «از یک ماه گذشه رفتن آقای فانی از نظر رئیس جمهور قطعی شده بود که ابتدا با اقای آشتیانی صحبت کردیم اما وی موافقت نکرد و در نهایت نظر موافق او را کسب کردیم.» این عبارت ظاهرا به معنی آن است که اساسا قراری برای معرفی نجفی به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش در میان نبوده... ضمن اینکه فانی هم خیلی وقت بوده که عمرش در این دولت به سر آمده.

هر چند صحبت درباره زمان این تغییرات در کابینه و چرایی انتخاب این ۳ گزینه برای تغییر، بسیار است؛ اما موضوع این نوشته، مسئله مهم تری است که این روزها به نظر می رسد تمرکز دلسوزان حاضر در مجلس نیز به همین سو معطوف شده است.

به هر حال رییس جمهور به هر علتی، ۳  نفر از وزرایش را از قطار دولت پیاده کرد و ۳ گزینه دیگر را به جای آنها معرفی نموده، اما نگرانی اصلی در این میان سرنوشت مدیریت پر جمعیت ترین وزارتخانه کشور است که رسالت تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت را بر عهده دارد.

این نگرانی البته ابعاد مختلفی دارد که یک سر آن در مشکلات ریشه دار فرهنگیان قرار گرفته که به زخم ناسوری بر پیکر این قشر زحمت کش تبدیل شده و سر دیگرش خطرات و آفت های سیاست زدگی است که زنگ خطر را برای تعلیم و تربیت محصلین به صدا در آورده... این طیف وسیع از دغدغه ها، سوالات بزرگی را مقابل دیدگان ملت و نماینگان آنها در بهارستان ایجاد کرده: آیا «دانش آشتیانی» که تنها توانسته ۷۰ رای از مجلس قبلی برای تصدی وزارت علوم به دست آورد می تواند از پس مسئولیت برآید؟

اشاره به اقبال نه چندان بلند او در مجلس نهم البته از آن رو بود که وی به تازگی تاکید داشته که رویکردش نسبت به آن زمان هیچ تغییری نکرده! وی در عین حال گفته: «به نظر من مهم ترین مساله این است که در مجلس قبلی اجازه نمی دانند من در مورد برنامه خود صحبت کنم»

اما مگر در جلسه رای اعتماد به دانش آشتیانی در مجلس قبل چه گذشت و این گزینه دولت به خاطر کدام رویکردش نتوانست اعتماد نمایندگان را جلب کند که با سربلندی این بار هم خود را پایبند بر همان مواضع معرفی می کند؟

درآن جلسه علیرضا زاکانی از جمله مخالفان تایید آشتیانی بود. او در همان جلسه گفت: « دانش‌آشتیانی از گردانندگان فتنه ۸۸ بوده و تا به امروز هم نیش قلم و بیان وی ادامه دارد.» و برای اثبات این حرف ادامه داد:«آقای دانش‌آشتیانی به مدت ۲۰ سال مدیرعامل مدارس مفید بوده است. تهران ۳هزار مدرسه دارد تنها مدرسه‌ای که مدیر آن در زمان فتنه دستگیر شد مدیر مدرسه مفید بود و تنها مدرسه‌ای هم که روز قدس از مدرسه راهپیمایی به راه انداخت تا شعار نه غزه نه لبنان را سر دهند مدرسه مفید به مسئولیت و مدیریت آقای دانش‌آشتیانی بود» زاکانی در همین جلسه فیلمی از حضور فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۸ به نمایش نشان داد و با صراحت تاکید کرد: «وزیر پیشنهادی، حضور در فتنه را تکذیب می‌کند اما این فیلم نشان می‌دهد آقای دانش آشتیانی نه تنها در این تحصن شرکت کرده بلکه گرداننده آن نیز بوده است.»

با این وجود به نظر می رسد ضرورت دارد اهالی خانه ملت با حساسیت بیشتری در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حاضر شوند.

*فعال رسانه ای و سردبیر هفته نامه «نماینده»

نظر شما