شناسهٔ خبر: 106304 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آثار ارزشمند آستان قدس رضوی را اینجا خریداری کنید/ کپی‌های نفیس

نمایندگی فروش محصولات مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، یکی از بخش‌های موزه ملک است و کپی نسخ خطی موجود در آستان و خود موزه ملک را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

به گزارش «نماینده»، کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از کتابخانه‌های شهر تهران است که در سال ۱۳۱۶ توسط حسین آقا ملک تأسیس شد و به همراه املاک و مستغلات وقف آستان قدس رضوی شد.

در تیر ماه ۱۳۲۳ قطعه زمین بزرگی را در باغ ملی تهران(میدان مشق) برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرد. احداث ساختمان جدید کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۶۴ آغاز شد و در ۱۳۷۵ به پایان رسید.

نمایندگی فروش محصولات مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، یکی از بخش‌های موزه ملک است.

از در که وارد می‌شوی، روبه‌رو، قسمتی را به فروش این محصولات که شامل کتاب، صنایع دستی و حتی زیورآلات می‌شود، اختصاص داده‌اند که محسن قریشی، از کارمندان موزه، مسئول فروش آنها است. به گفته قریشی بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان هنر که علاقه به داشتن کتاب یا محصولی از محصولات آفرینش‌های هنری آستان قدس دارند و در عین حال نمی‌توانند به مشهد سفر کنند، به موزه ملک می‌آیند و آنچه می‌خواهند را تهیه می‌کنند یا سفارش می‌دهند.

نسخ خطی را در کتابخانه شخصی خود داشته باشد

قریشی با اشاره به تنوع محصولاتی که در موزه ملک ارائه می‌شود گفت: آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از نسخ خطی بسیار نفیس را در اختیار دارد و بی‌گمان کسانی هستند که دوست دارند کپی این نسخه‌ها را در اختیار داشته باشند؛ از این‌‌رو بخشی از فعالیت مرکز آفرینش‌های هنری آستان، انتشار و تکثیر کپی این نسخه‌های خطی است.

وی ادامه داد: برای مثال قرانی که در این مجموعه به مخاطبان عرضه می‌شود، کپی نسخه‌ای خطی و بسیار نفیس از قرآنی است که اصل آن در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و آستان از آن، ۱۲ نسخه منتشر کرده و ما تاکنون ۵ نسخه از آن را در جلد ترمه و به ارزش ۱۵ میلیون ریال به علاقه‌مندان هدیه کرده‌ایم.

قریشی گفت: بخش دیگری از آثار هم تصاویری از ضریح و بارگاه امام رضا(ع) است که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گفته مسئول فروشگاه محصولات فرهنگی موزه ملک بخش دیگری از کارهای ارائه شده در این فروشگاه به آثار متعلق به خود موزه اختصاص دارد. نمونه دیوان حافظ با جلد لاکی است که طرفداران بسیار دارد و به قیمت ۵۰ هزار تومان به فروش می‌‌رسد. بخش دیگری از کارها هم به صنایع دستی اختصاص دارد و سفال و ترمه و زیورآلات را شامل می‌شود قرار است خاتم و مینا و سفره قلمکار هم اضافه شود.

از قریشی درباره میزان فروش می‌پرسی و او پاسخ می‌دهد: فروش جاهایی این‌چنین ارتباط مستقیم با تعداد بازدیدکنندگان از موزه دارد. طبیعتا اینجا را نمی‌توان با کاخ گلستان یا نیاوران مقایسه کرد اما به نسبت تعداد بازدیدکنندگان از موزه ملک و همچنین بسته بودن موزه در ایام تعطیل، فروش خوبی است و درآمد ماهانه ما به دو میلیون تومان می‌رسد. ضمن این‌که ما دو ماه است کار خود را آغاز کرده‌ایم و هنوز زمان زیادی نگذشته است. البته من کارمند موزه هستم اگر می‌خواستم این فضا را اجاره کنم، از عهده خرج و مخارج و اجاره برنمی‌آمدم.

نظر شما