شناسهٔ خبر: 99832 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تعطیلات رسمی کشور در آخرین سال‎های حکومت قاجار چگونه بود?

بهارستان43 آخرین شماره منتشر شده نشریه الکترونیکی بهارستان به بحث‌هایی مانند انقلاب سفید، نظام استبدادگرا، قانون‌گریز، مردم‌ستیز و سلطه‌پذیر پهلوی و فقدان مشروعیت آن پرداخته است.

به گزارش نماینده از، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران؛ شماره ۱۴۸ نشریه الکترونیکی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران تقویم تعطیلات رسمی در سالهای آخر حکومت قاجار را منتشر کرد. «انقلاب سفید» یا «انقلاب شاه و ملت» بخش دیگر این نشریه الکترونیک است. بر این اساس نظام استبدادگرا، قانون‌گریز، مردم‌ستیز و سلطه‌پذیر پهلوی لااقل از همان هنگام وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بدین سو، گرفتار بحران گریزناپذیر فقدان مشروعیت و مقبولیت شده بود و البته که در شرایط تداوم وضعیت پیشامد کرده،   انجام اصلاحاتی، ولو آنکه با نام انقلاب سفید یا انقلاب شاه و ملت عرضه می‌شد که شد، چاره فائق آمدن بر بحران نبود؛ نظام شاهنشاهی پهلوی محکوم به ناکامی و سقوط بود، حتی با اجرای «اصول انقلاب سفید شاه و ملت»!

معرفی حسنعلی منصور و آلبومی از تصاویر وی را می‌توانید در به روایت تصویر بخوایند و ببینید. در این شماره از بهارستان سندی منتشرشده که  از فعالیت‌های اردشیر زاهدی سفیر ایران در امریکا پرده برمی‌دارد. وی که ادعای زیادی در دوستی با مقامات سیاسی و فرهنگی امریکا داشت ــ که واقعاً هم داشت ــ در جریانی موازی با فعالیت‌های دربار با مطبوعاتیان و رسانه‌های مختلف امریکایی طرح دوستی و همکاری داشت.

بخش دیگری از یادداشت‌های روزانه ناصرالدین‌شاه قاجار و همچنین معرفی شهرستانک به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری تهران از دیگر مطالبی است که می‌توانید در شماره ۱۴۸ بهارستان مطالعه کنید.

نظر شما