شناسهٔ خبر: 99447 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

جلالی در نشستی مطرح کرد:

گزارش فعالان آب کشور مرا وحشت زده کرد/ دولت باید کوچک شود

جلالی 43 رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه هم اندیشی خود در این مرکز با فعالان بخش های آب و محیط زیست کشور، گفت: از شنیدن گزارش وضعیت آب در کشور وحشت زده شدم.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، کاظم جلالی، شامگاه جمعه در خلال آئین افطاری اتحادیه صنف خبازان و کارخانه آرد شهرستان های شاهرود و میامی در تالار اورانوس شاهرود، ضمن اشاره به بحران آبی در کشور و شهرستان، بیان داشت: باید این حقیقت را بپذیریم که وضعیت آب در شهرستان ما بسیار بد است.

وی با یادآوری اینکه زمانی در منطقه بسطام، با حفاری در عمق ۴۵متری به آب مناسب دست پیدا می کردیم افزود: اما امروز باید همین مناطق را ۲۵۰متر حفر کنیم و این شرایط تنها مختص به شاهرود نیست لیکن در واپسین روزهای ماه شعبان میزبان فعالان بخش آب کشور در مرکز پژوهش های مجلس بودم که به واقع از گزارش های آنها وحشتزده شدم.

شبهای قدر فرصتی مغتنم برای طلب رحمت الهی و بارش باران

نماینده مردم شهرستانها شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کنونی کشور در مقابله با بحران کم آبی، گفت: در جلسه مذکور، فعالان این بخش به ما نشان دادند که چه میزان از اراضی ما نشست پیدا کرده اند و چه شکاف ها و گسل هایی در زمین پدیدار شده است همچنین بسیاری از پل ها با مشکل ترک خوردگی روبرو هستند که باید این موارد به سمع و نظر دولتیان برسد.

جلالی با تاکید بر فیوضات ماه مبارک رمضان، بیان داشت: باید از فرصت های موجود در این ماه استفاده کرد. اختیار برخی از امور در دست ما نیست که بارش یکی از آن موارد به شمار می رود لذا باید از فرصت های ماه رمضان مخصوصا شب های قدر نهایت استفاده را کرد تا از خالق یکتا مدد خواست.

وی بر ضرورت اشاعه معنویت در زندگی تاکید کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از مشکلات ما ناشی از گناهان و دوری از معنویات است پس باید در همه حال روزه دار واقعی بود حتی در انجام مباحات هم باید روزه دار عمل کرد.

طرح باران مصنوعی مسکوت باقی ماند

رئیس مجمع نمایندگان مجلس استان سمنان، با اشاره به مطالعات طرح بارور ساختن ابرهای باران زا در استان، گفت: درست است که در کار خداوند نمی توان دست برد اما برخی تحقیقات نشان می دادند که می توان با فرستادن یون های مثبت و منفی به آسمان باران ایجاد کرد لذا برخی موارد مطالعاتی نیز برای انجام این پروژه داوطلب شده بودند اما این طرح موقتا مسکوت ماند.

جلالی درباره علل عدم انجام این طرح در استان سمنان، گفت: استان ما به عنوان پایلوت انجام این طرح پذیرفته شده بود لیکن به واسطه نتیجه برخی بررسی ها که از سرطان زا بودن این باران ها حکایت می کرد و به توصیه وزارت نیرو این طرح مسکوت شد.

وی افزود: پس از اعلام شرایط توسط وزارت نیرو این طرح در مرحله تحقیقات باقی ماند اما باید اذعان کرد در آستانه شب های قدر می توان از خالق یکتا درخواست کرد تا بتوانیم برکت را وارد زندگی مان کنیم همانطور که از شهید مطهری نقل است که ایشان در نامه ای خطاب به فرزندشان بیان می کردند اگر هر روز یک حزب از قرآن مجید را تلاوت و هدیه به روح رسول اکرم(ص) کنی برکت را به زندگی ات وارد کرده ای.

دولت باید کوچک شود

رئیس فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در ادامه و با اشاره به اینکه دولت باید کوچک شود، گفت: من فکر می کنم برای رفع مشکلات اقتصادی می بایست به سوی اقتصاد آزاد بر پایه عرضه و تقاضا حرکت کنیم لذا لازمه این مهم کوچک شدن دولت و سپردن امور به مردم است.

جلالی با بیان اینکه نظام اقتصادی قواعد خاص خود را دارد، بیان داشت: فواعد برای همه افراد جامعه یکسان است و نماینده مجلس، معلم، فرماندار و نانوا نمی شناسد لیکن هرگاه دولت دربازار دخالت کرد، اقتصاد با مشکل روبرو شد و همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داد پس باید بازار را بر اساس عرضه و تقاضا اداره کرد.

وی افزود: هرچه تولید افزایش یابد قیمت کاسته می شود و عرضه بیشتر، لذا این سیستمی است که در همه دنیا پیاده می شود اما در کشور ما دولت در بخش های اقتصادی مجبور به دخالت است و این دخالت منجر به رانت، فساد و ... می شود چرا که دولت باید سیستم نظارتی را در پیش بگیرد، لذا اگر بازرس دولتی کار خود را به خوبی انجام ندهد باید برای او نیز یک بازرس گذاشت و همینطور تا بالا پس سیستم را نمی توان علنا کنترل کرد که این ضعف اقتصاد دولتی است.

قیمت خرید گندم در دولت دهم منصفانه نبود

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیستم توزیع آرد در شاهرود، گفت: در این شهر بهترین گندم تولید و با قیمت های تضمین شده از کشاورز توسط دولت خریداری می شد لذا معلوم نیست این قیمت ها با واقعیت همخوان باشد و حق کشاورز تضییع نشود.

جلالی با اشاره به خرید تضمینی در دولت دهم، بیان داشت: بنده شخصا بارها با محمود احمدی نژاد دیدار داشتم و به شخص ایشان گفتم، قیمت خرید تضمینی گندم شما با نرخ ۴۵۰ تومان عالدلانه نیست چرا که ما در مرکز پژوهش های مجلس قیمت تمام شده هر کیلو گندم را ۶۰۰ محاسبه می کردیم لذا این مشکلات است که باید دخالت های دولتی کمتر شود.

وی ادامه داد: هم اکنون سه میلیون کارمند در کشور ما وجود دارد که در مقایسه باکشورهای دیگر جهان رقم بالایی است که باید دید آیا کشورمان به این همه کارمند دولتی نیازدارد لیکن باید سیاستی را در پیش گرفت که دولت کوچک شود، این همان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است که مقام رهبری به آن اشاره دارند.

جلالی با اشاره به این اصل، تاکید کرد: در اصل۴۴ سه نوع اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی اشاره شده است متاسفانه اقتصاد دولتی که مشکلاتی دارد، تعاونی که اصلا در کشورمان هیچگاه جایگاهی نیافت لذا در این بین بخش خصوصی (یا سیستم عرضه و تقاضا) می ماند که باید در کشور اشاعه پیدا کند تا بتوانیم در اجرای مفاد این بند از قانون اساسی موفق باشیم و گذر زمان ثابت کرده است که دخالت دولت در اقتصاد مصیبت وارد کرده است پس باید به سمت آزاد سازی اقتصاد برویم.

۵۵درصد گندم استان از شاهرود و میامی تامین می شود

مدیر کل غله استان سمنان نیز در خلال این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه خرید گندم در سالجاری از کشاورزان، افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: هنوز کار خرید گندم به اتمام نرسیده است اما فعلا به میزان مدت مشابه سال گذشته با افزایش قابل توجهی روبرو هستیم.

علی منوچهری میزان خرید گندم را بیش از ۵۴ هزار تن عنوان کرد و بیان داشت: گرچه در مناطق شمالی و دیم کاشت استان مانند کالپوش در زمینه برداشت گندم دچار خساراتی بوده ایم اما تا اینجای کار حدودا ۵۴ هزار تن خرید شده است که با ادامه این روند نیاز استان در تامین گندم مرتفع می شود.

وی افزود: عمده خرید گندم ما در استان به شکل ۳۵ درصد سهم گرمسار و آرادان ۵۵ درصد در حوزه شاهرود و میامی و ۱۵درصد هم در حوزه دامغان و سمنان بوده است.

این مقام مسئول درباره پرداخت مبالغ این گندم ها به کشاورزان، گفت: قیمت پایه برای خرید گندم در سال جاری یک هزار و ۱۵۵ تومان در نظر گرفته شده است و پرداختی های ما به بهره برداران، تقریبا در فاصله زمانی پنج روز تا یک هفته انجام شده است.

منوچهری عنوان کرد: این میزان نسبت به سالهای پیش بعضا زودتر بود اما در برخی موارد در سالهای پیش با تاخیراتی نیز مواجه بودیم اما امسال تا کنون همه کشاورزان به صورت یکنواخت و مرتب پول خود را دریافت می کنند.

خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان سمنان با قیمت ۱۱۵۵تومان

مدیر کل غله استان سمنان درباره سازو کار تعیین قیمت گندم برای مزارع افزود: تعیین قیمت ها براساس جدول پاکی گندم صورت می گیرد که توسط شرکت بازرگانی دولتی ارسال می شود قیمت پایه گندم بر اساس دو درصد افت غیر مفید و چهار درصد افت غیر مفید یک هزار و ۱۵۵ تومان اعلام شده است.

منوچهری در این باره توضیح داد: گندمی پاک تر بوده و افت کمتری داشته باشد قطعا با قیمت بالاتری خریداری می شود به همان نسبت اگر تخم علف موجود در این محصول بیشتر باشد، کمتر از قیمت مصوب خریداری خواهد شد اما باید اذعان کرد که میانگین افت قیمت در استان، تقریبا مناسب تر از میانگین بوده است.

وی افزود: در سالجاری میزان پولی که به کشاورزان به نسبت محصولشان پرداخت کرده ایم عمدتا بیشتر از قیمت مصوب بوده است.

این مقام مسئول درباره عدم واردات گندم در سالجاری، توضیح داد: از امسال وارداتی در بخش گندم نخواهیم داشت چرا که مقداری گندم قبل از خرید مقداری گندم سال۹۴ از کشاورزان استان، وارد شده است و امسال با وجود این میزان واردات و تولید کنونی نیاز به واردات نخواهیم داشت.

 

تفاوت قیمت مصوب نان و آرد بین استان سمنان با استان های همجوار

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود نیز در این آئین، گفت: تفاوت قیمت مصوب نان و آرد بین استان سمنان با استان های همجوار مانند خراسان شمالی و گلستان جزء دغدغه خبازان بوده و هست لیکن از نماینده شهرستان های شاهرود و میامی درخواست می کنیم این موضوع را در مجمع نمایندگان استان مطرح و پیگیری کنند.

سید محمدرضا هاشمی از کارخانه آرد شاهرود به عنوان یکی از بهترین کارخانه های آرد کشور نام برد و بیان داشت: این کارخانه برای شهرستان ما یک ظرفیت است و از نظر کیفیت و همچنین تولید در منطقه کارخانه ای موثر به شمار می آید پس باید از این ظرفیت خوب شهرستان به نحو احسن استفاده کرد.

وی افزود: نخستین قشری که مستقیم با حق الناس درگیر است خبازان هستند لذا از ایشان خواهشمندیم با ارائه نان خوب و با کیفیت مطلوب هم نسبت به خدمت رسانی به همشهریان موفق باشند و هم باقیات الصالحات را برای خود بدست آورند.

 پیگیری مشکلات آب شاهرود با حضور وزیر نیرو

مقام عالی دولت در شهرستان شاهرود ضمن اشاره به دشواری پیشه خبازی، گفت: این قشر در ماه مبارک رمضان، گرمای فراوان هوا و تنور را به جان می خرند تا برای همشهریان نان گرم و تازه را به ارمغان بیاروند لذا اعلام می کنیم در رفع مشکلاتشان پیگیر و در کنارشان خواهیم بود.

هاشمی خطاب به خبازان خاطرنشان کرد: امروز مهمترین مشکل و اولویت ما در شهرستان، آب شرب است و این مشلات به اعمال ما بازمی گردد لذا باید برای بارش ها دست به دعاباشیم چون اگر آب نباشد قطعا زندگی دشوار خواهد بود.

وی افزود: ما نیز پیگیر امور خواهیم بود برای مثال چندی پیش طی جلسه ای با وزیر نیروی دولت یازدهم بحث پروژه آب قطری، سرمایه گذاری و ... را پیگیری کردیم که امیدواریم در آینده نه چندان دور بتوانیم با تعامل و همودلی مشکلات را به سرانجام برسانیم.

عرضه نان روغنی با اختلاف دو قیمت فاحش در شاهرود

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان های شاهرود و میامی نیز در این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه واحد خبازی در این اتحادیه فعال هستند، گفت: ۱۱۸واحد نانوایی شهری شاهرود و میامی و همچنین ۱۷۰واحد در خارج از این شهرها موجود، که در مجموع بالغ بر ۳۰۰ واحد خبازی در این شهرستان ها فعالیت دارند.

نقی رحیمی با بیان اینکه۲۰ درصد از نانوایی های شاهرود آزاد پز هستند، بیان داشت: ۸۰ درصد سایر خبازی های شهر، به صورت آرد یارانه ای به تولید نان می پردازند.

وی درباره عملکرد نانوایان در ماه مبارک رمضان، توضیح داد: با توجه به اینکه در آستانه این ماه با همه خبازان شهرستان جلسات توجیهی گذاشته شده است، خوشبختانه تا کنون شکایتی مبنی بر نامرغوب بودن آرد و نان توسط مردم به اتحادیه عنوان نشده است.

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان با بیان اینکه کار عرضه نان مورد نیاز مردم در ماه رمضان خوب انجام می شود، گفت: در ماه مبارک رمضان انواع و اقسام نان با کیفیت مطلوب به مردم ارائه می شود

وی درباره عرضه نان روغنی نیز افزود: قبل از ماه رمضان طی جلساتی که با مسئولان و شورای آرد و نان داشتیم از مسئولان درخواست کردیم تا خبازان نسبت به پخت نان روغنی اقدام کنند چرا که اگر این اقدام صورت نمی گرفت قنادی ها نسبت به این امر اقدام می کردند. لیکن هم اکنون مردم شاهد هستند که ناوایان نان روغنی را ۷۰۰ تومان اما قنادان همین نان را ۱۵۰۰ تومان ارائه می دهند.

شرایط توزیع آرد در دولت جدید بهبود یافت

رئیس هیئت مدیره کارخانه آرد سرچشمه شاهرود نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه های بخش آرد و نان شهرستان و استان سمنان، گفت: از سال۸۹ تا سال۹۳، با وجود تورم در همه اجناس از جمله انرژی، حامل های سوختی، کارگر، بیمه و محصولات، قیمت آرد تغییری نکرد که این شرایط سختی را برای ما بوجود آورده است.

سیدمحمدرضا حسینی هاشمی همچنین در دولت قبل ۷۰درصد گندم مرغوب شهرستان به سایر شهرها صادر می شد و آن ۳۰درصد باقی مانده نیز در مرکز استان با گندم های نامرغوب مخلوط و باز به شاهرود باز پس می آمد که این شرایط بسیار بدی را برای ما بوجود آورده بود ما همواره معترض بودیم که چرا گندم تولیدی خود را استفاده نکنیم.

وی ادامه داد: اما خوشبختانه با تغییر دولت به وضوح شاهد این امر هستیم که شرایط بهتر شده است و امروز ۱۰۰درصد گندم مورد نیاز شهرستان از محصول تولیدی خودمان تامین می شود که این امر سبب شده است تا همشهریان ما از سال پیش کیفیت بهتر نان ها را شاهد باشند.

رئیس کارخانه آرد شاهرود در خاتمه با اشاره به اینکه این کارخانه۵۰ هزار کیسه آرد در ماه توزیع می کند، گفت: در سال ۹۳ قیمت گذاری شواری آرد و نان ۴۳ درصد قیمت گندم و ۳۰ درصد بهای نان را افزایش داد لیکن در این بین ۱۳درصد باقی مانده سهم آسیاب می شود که مبلغی ناچیز با وجود بهای کارگر، انرژی و ... است.

 

نظر شما