شناسهٔ خبر: 99390 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ضرورت ورود دولت برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده تولید

یک عضو هیات مدیره خانه معدن ضمن انتقاد از مغایرت قوانین با اهداف در حوزه صنعت و معدن، گفت: اهدافی که بیان می‌شود با عمل متفاوت است و با وجود اهمیت توسعه در صحبت‌ها، شاهد قوانین دست و پاگیر هستیم که باید اصلاح شوند. همچنین ضروری است دولت برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده تولید وارد شود.

به گزارش نماینده، غلامرضا حمیدی انارکی در گفت‌وگو با ایسنا، به مشکلات عوارض صادراتی، حقوق دولتی، مشکلات صدور پروانه و ... اشاره و اظهار کرد: این مسائل با قانون اهداف توسعه و ورود بخش خصوصی به حوزه معدن هماهنگ نیست.

وی با ابراز امیدواری نسبت به رفع موانع تولید و خروج از تنگناها تصریح کرد: باید کمک شود قوانین متناسب با اهداف باشند؛ به عنوان مثال وقتی صحبت از ورود سرمایه‌گذار خارجی می‌شود باید در نظر گرفت که رفت و آمد لزوما باید تسهیل شود، مجوز ثبت شرکت راحت‌تر صادر شود و مشکلات بانکی تا حد ممکن برطرف شوند.

این عضو هیات مدیره خانه معدن ایران با اشاره به اینکه در کشورهای حاشیه ایران در صورت تمایل برای ثبت شرکت می‌توان در چند ساعت این کار را انجام داد، گفت:‌ گاه در ایران ماه‌ها طول می‌کشد تا شرکتی ثبت شود.

انارکی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش افزوده آرزوی هر کشور و ملتی است، اظهار کرد: ممکن است زنجیره ارزش افزوده را یک بخش نتواند کامل کند. دولت‌ها باید استراتژی خاصی برای این موضوع داشته باشند، چراکه زنجیره تولید مرحله نهایی است و با تنبیه معدن‌کار نمی‌توان زنجیره تولید را کامل کرد.

وی با اشاره به اینکه لازم است جاهایی که بخش خصوصی ورود نکرده دولت وارد شود، گفت: باید برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده تولید مشوق‌هایی را در نظر گرفت و برنامه‌ریزی کرد.

این عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در مورد تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت در بخش معدن نیز اظهار کرد: تحریم‌ها در بخش معدن کمتر تاثیر گذاشته است. اما نقل و انتقال پول و فروش مستقیم در بازار هدف دچار مشکل شده است.

انارکی با اشاره به اینکه تامین ماشین‌آلات نیز یکی از چالش‌های دیگر بوده است، گفت: ماشین‌آلات با برخی برندهای مورد نظر شرکت‌های ایرانی در دسترس نیست و مجبور هستیم از کشورهای دیگر که ماشین‌آلات پیشرو ندارند خرید کنیم که این موضوع باعث کاهش راندمان و افزایش هزینه تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه کم و بیش صادرات صنایع معدنی انجام می‌شود، افزود: به خاطر مسائل مالی نمی‌توانیم به راحتی صادرات داشته باشیم و گاه محصول از این کشور به آن کشور برای رسیدن به مقصد گذر می‌کند. از سوی دیگر در برگشت پول دچار مشکل هستیم، لذا اگر تحریم از بین برود این مسائل تسهیل می‌شود.

این عضو هیات مدیره خانه معدن با اشاره به مساله رعایت استانداردها و به‌روز بودن تکنولوژی در حوزه معدن نیز اظهار کرد: بخش‌هایی از تکنولوژی‌ها و استانداردها بومی‌ساز شده‌اند. از این لحاظ خیلی عقب‌تر از سایر کشورها نیستیم اما مشکلاتی در زمینه فرهنگی و آموزشی وجود دارد که با کمی رسیدگی به سرعت حل می‌شوند.

نظر شما