شناسهٔ خبر: 99205 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وعده دانشگاه آمریکایی برای عدم تکرار تبعیض علیه دانشجویان ایرانی

دانشگاه ماساچوست آمهرست آمریکا اعلام کرد، اقدامات جدیدی را به اجرا خواهد گذاشت تا در عین اجرای تحریم ها علیه ایران، اطمینان حاصل کند که تبعیضی علیه دانشجویان ایرانی صورت نمی گیرد.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه خبری بوستون گلوب، دانشگاه ماساچوست آمهرست‌ آمریکا اعلام کرد، اقدامات جدیدی را به اجرا خواهد گذاشت تا در عین اجرای تحریم های فدرال علیه ایران، اطمینان حاصل کند که تبعیضی علیه دانشجویان ایرانی صورت نمی گیرد.
مقامات این دانشگاه گفتند، دانشگاه ماساچوست به پذیرش دانشجویان ایرانی ادامه خواهد داد، اما این پذیرش مستلزم طی دوره های آموزشی جدید و ارائه مدارک جدید برای همه دانشجویان بین المللی بر اساس قانون سال ۲۰۱۲ خواهد بود که هدف آن مقابله با برنامه هسته ای دولت ایران است.
این بیانیه ۴ ماه پس از آن صادر می شود که دانشگاه ماساچوست اعلام کرد دیگر در برنامه های مهندسی مشخصی، دانشجوی فوق لیسانس ایرانی نمی گیرد. اما این دانشگاه کمتر از یک هفته بعد به دلیل اعتراضات دانشجویان و دانشکده های مربوطه، از تصمیم خود عقب نشینی کرد.
دستورالعمل های جدید در مورد پذیرش دانشجویان بین المللی، تمدید ویزا، دوره های آموزشی و تحقیقاتی از گزارشی ناشی می شود که توسط کمیته ۱۵ نفره تعیین شده در ماه فوریه تهیه شده است.
کامبل ساباسوامی، از مسئولان دانشگاه گفت: «دوره آموزشی کمک می کند که همه در محدوده مقررات قرار بگیرند.»
دانشگاه ماساچوست در ادامه بیانیه خود می افزاید، دانشگاه هیچ محدودیت یا ساز و کار نظارتی ای بر دانشجویان بین المللی اعمال نمی کند، اما اطلاعات مورد نیاز در مورد مقررات فدرال را در اختیار آنها قرار خواهد داد و توصیه می کند که دانشکده ها و دانشجویان در این زمینه آموزش ببینند.
همچنین دانشجویان بین المللی باید یک خلاصه تحقیقاتی تهیه کنند که قبل از سفر بین المللی به تایید و امضای دانشکده مربوطه برسد.
موضوع رفتار تبعیض آمیز با دانشجویان ایرانی در دانشگاه ماساچوست آمهرست، در دسامبر ۲۰۱۴ و زمانی مطرح شد که یک دانشجوی ایرانی برای تعطیلات به ایران رفت و هنگامی که تلاش کرد به آمریکا برگردد، هدف بازجویی مقامات فدرال قرار گرفت. مقامات دانشگاه نیز حمایتی از این دانشجو برای گرفتن ویزای بازگشت به آمریکا به عمل نیاوردند. این دانشجوی دانشگاه ماساچوست هنوز در ایران است.

نظر شما