شناسهٔ خبر: 98904 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

مسئوليت و عوالم پس از مرگ!

مرگ 43

نماینده: مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام، توضيحات و تاكيداتي در زمينه اقتصاد مقاومتي داشتند و در ارتباط با موضوع فناوري هسته‌اي و مذاكرات جاري، به پيشينه بحث اشاره فرمودند و ضمن تاييد هيئت مذاكره كننده ايران، به طور شفاف خطوط قرمز توافق را ترسيم كردند اما در آغاز سخن با يادآوري ماه رمضان به عنوان ماه فضائل اخلاقي، مسئولان كشور را به تقوا دعوت و ضمن قرائت فرازهايي از دعاي ابوحمزه ثمالي، دل‌ها را منقلب كردند و بر ضرورت توجه به عوالم پس از مرگ، خصوصا براي مسئولان تاكيد فرمودند.

اگرچه در دنياي رسانه و ارتباطات، مقولات سياسي، اجتماعي و اقتصادي، سوژه است و «مرگ» به عنوان مقوله‌اي فردي، جذابيتي ندارد اما در نظام اسلامي، باورهاي عميق فردي و به خصوص باور به مرگ و معاد و قيامت، موتور حركت و فرمان جهت‌گيري صحيح، براي مسئولان كشور است تا در جاده ايفاي مسئوليت خويش منحرف نشوند و دچار توقف نگردند.
به ويژه آنكه ثروت و قدرت از جمله مهم‌ترين عوامل غفلت بشر است و موجب مي‌شود انسان حقيقت وجودي خود را از ياد ببرد و شيفته شخصيت مجازي خويش در مقام صاحب ثروت يا قدرت گردد. بنابراين اگر انساني ظرفيت تحمل ثروت يا قدرت را نداشته باشد، ثروت و قدرت موجب هلاكت او خواهد شد. چنان‌كه امام خميني (ره) اين واقعيت را با جمله‌اي قريب به اين مضمون بيان فرمودند كه واي به حال كسي كه قدرت به او روي آورد پيش از آنكه خود را ساخته باشد.
شگفت آنكه معمولا تا انسان بر مسند قدرت تكيه زده است، از سرنوشت گذشتگان عبرت نمي‌گيرد و باور نمي‌كند كه تاريخ تكرار خواهد شد و روزي او هم از اين مسند كنار خواهد رفت. جالب توجه آنكه جلسه ديدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبري از اين منظر هم عبرت‌آموز است و حضور مسئولان دوره‌هاي گذشته، نمادي از آينده مسئولان كنوني است. روزي ششمين رئيس جمهور در همين مكان سخنراني و نسبت به روند گذشته امور انتقاد مي‌كرد و امروز هم هفتمين رئيس جمهور از عملكرد خويش دفاع و به مشكلات گذشته اشاره مي‌كند و فردا رئيس جمهوري ديگر، بر روند كنوني اوضاع خرده خواهد گرفت و از عملكرد خويش دفاع خواهد كرد.
اين رفت و آمدهاي سياسي، هشداري براي باور كردن پايان زندگاني و داستان مرگ جسماني هم مي‌تواند باشد. ما انسان‌ها در مراسم تشييع و تدفين و خاكسپاري ديگران شركت مي‌كنيم اما احتمال تكرار اين حادثه براي خود ما به سرعت از ذهن‌مان محو مي‌شود و اندكند انسان‌هايي كه آماده شنيدن خبر مرگ خود باشند، گويي مرگ تنها براي ديگران رقم خورده است، به همين دليل تمامي افراد و به خصوص كساني كه هم‌اكنون صاحب قدرت هستند بايد با تكرار ياد مرگ سرانجام نيك خويش را رقم بزنند.
تكرار يادآوري مرگ، نيرومندترين اهرم بازدارنده از گناهان و خطاها و سركشي‌ها و قدرت‌طلبي‌ها و سياسي‌كاري‌هاست و ترسيم مراحل دنيايي پس از مرگ، عوالم برزخ و صحنه قيامت، مطمئن‌ترين راهبرد تربيتي خداوند متعال براي هدايت انسان‌ها به خصوص مسئولان است و تنها با تكرار اين آموزه‌هاست كه بشر مي‌تواند در برابر هجوم وسوسه‌هاي نفس و شيطان مقاومت كند.
براي انس با ياد مرگ، در معارف اسلامي بر برخي راهكارها تاكيد شده است كه مورد نياز همه انسان‌ها خصوصا اصحاب قدرت و سياست و مديريت مي‌باشد تا با تمسك به آنها بتوانند در پايان دوران مسئوليت، كارنامه خداپسندانه‌اي براي خود رقم بزنند و ماه رمضان بهترين فرصت براي اندوختن سرمايه معنويت و تقويت تجهيزات مبارزه با نفس است:
۱- تلاوت آيات قرآن با حضور قلب، خصوصا آيات قيامت و عذاب و جهنم از جمله كريمه‌اي كه امام علي(ع) در بستر شهادت تلاوت فرمودند «لمثل هذا فليعمل العاملون» يا آيه «و ان منكم ان واردها» در وصف جهنم كه مدت‌ها اصحاب پيامبر را سخت نگران ساخته بود و به ويژه آياتي كه خطاب به اصحاب قدرت است.
۲- انس با ادعيه و تعمق در فرازهايي كه صحنه‌هاي مرگ و عوالم پس از آن را مجسم مي‌سازد.
۳- شركت در مجالس تذكر و بهره‌گيري از محضر اهل معرفت، چنان‌كه در دعاي ابوحمزه نسبت به غفلت از اين مجالس هشدار داده شده است.
۴- زيارت اهل قبور و يادآوري صحنه‌هاي افتادن در بستر مرگ، آنچنان كه امام سجاد(ع) اشاره فرموده‌اند و تجسم مراحل تغسيل و تشييع خويش و تنهايي در خانه جديد قبر كه انسان، مونسي جز خدا در آنجا ندارد و گريستن بر تنگ و تاريك بودن قبر و سئوال نكير و منكر، گريستن بر ذليل و عريان خارج شدن از قبر، در حالي‌كه بار اعمال بر دوش انسان سنگيني مي‌كند و هر كس گرفتار كار خويش است، گروهي روسفيد و خندان و گروهي ذليل و با چهره‌هاي غبار گرفته.
۵- اجتناب از مجالس بيهوده‌گويي و بيهوده‌گويان كه به تعبير حضرت زين‌العابدين(ع) موجب مي‌شود خداوند، انسان را در ميان بيهوده‌گويان رها سازد.
كلام آخر يادآوري مجدد اين نكته كه ماه مبارك رمضان، بهترين پشتيبان همه افراد جامعه به خصوص مسئولان و مديران ارشد نظام است تا با تقويت خلق و خويشتن‌داري، در پرتگاه‌هاي خطرناك و سراشيبي‌هاي سقوط، قادر به مهار نفس قدرتمند باشند.

نظر شما