شناسهٔ خبر: 98831 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لزوم سرمایه‌گذاری برای تبدیل ایده به تولید

دبیر کارگاه طراحی صنعتی گفت: در حال حاضر در زمینه طراحی ابزار و یراق‌آلات ساختمانی بیشتر شاهد واردات و یا کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی هستیم، در حالی که ایده‌های خوبی در کشور وجود دارد که باید صنعتی‌سازی شوند.

به گزارش نماینده از فارس، محمد طاهری امروز در مراسم اختتامیه کارگاه طراحی صنعتی، اظهار داشت: در حال حاضر در زمینه طراحی ابزار و یراق‌آلات ساختمانی بیشتر شاهد واردات و یا کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی هستیم و تولیدکنندگان داخلی به دلیل هزینه بالای قالب‌سازی، ممکن است برای طراحی و تولید این نوع ابزار ریسک زیادی نکنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار دستگیره و یراق آلات ساختمانی در ایران رقابتی است و واردات این محصولات را از ترکیه، ایتالیا، آلمان و در سطح وسیعی از چین شاهد هستیم.

وی افزود: تعرفه واردات این ابزار به کشور در حد مناسبی است، به عنوان مثال برای واردات هر عدد دستگیره، تعرفه مشخصی وضع شده که از نظر ما می‌تواند از تولیدکننده حمایت کند.

طاهری با بیان اینکه بخشی از ابزار وارداتی به کشور نیز از طریق قاچاق تأمین می‌شود، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی به کشورهایی مانند عراق و آسیای میانه صادرات دارند که امیدواریم با تقویت طرح‌های ایرانی بتوانیم به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز صادرات داشته باشیم.

به گفته وی، قیمت یک دستگیره ایتالیایی حداقل ۲۰۰ هزار تومان است که نوع ایرانی آن را می‌توان با یک سوم این قیمت تهیه کرد.

وی با اشاره به تأثیر رکود بازار مسکن بر بازار ابزار و یراق‌آلات ساختمانی، گفت: اعطای تسهیلات بانکی می‌تواند به تولیدکنندگان داخلی کمک کند که البته در این زمینه باید دقت شود، تا تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی پرداخت شود.

دبیر کارگاه طراحی صنعتی با بیان اینکه بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ابزار و یرا‌ق‌آلات مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: مواد اولیه لازم برای تولید این محصولات بیشتر از داخل تأمین می‌شود که در واقع یک آلیاژ سرب به نام زاماک است.

وی در مورد برگزاری کارگاه طراحی صنعتی نیز گفت: در این کارگاه، بیش از ۷۰ طرح‌ از دانشجویان رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر ارائه شده که از ۵ طرح نوآورانه به انتخاب هیأت داوران تقدیر خواهد شد.

طاهری افزود: طرح‌های منتخب این کارگاه پس از طی مراحل فنی و طراحی جزئیات به تولید انبوه خواهند رسید.

نظر شما