شناسهٔ خبر: 98380 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس:

مصوبه مجلس حمایت از مذاکره‌کنندگان در برابر دخالت آمریکا بود / نوبخت سخنگوی شورای نگهبان نیست

مصری43 سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را مانعی برای تاخت‌وتاز غربی‌ها دانست و گفت: مصوبه مجلس حمایت از مذاکره‌کنندگان در برابر دخالت آمریکا بود.

به گزارش نماینده عبدالرضا مصری امروز  اظهار کرد: طرح الزام دولت به صیانت از دستاوردهای هسته‌ای خواست ملت ایران بود، چرا که آنان برای برخورداری از انرژی هسته‌ای مقاومت جانانه‌ای داشته‌اند.

وی بیان کرد: ملت ایران اسلامی در این سال‌ها سختی‌های بسیاری کشیده و هزینه‌هایی را پرداخته‌اند و به جهان ثابت کرده‌اند که توانایی دستیابی به علوم روز را داشته و مرعوب تهدیدات دشمن نخواهند شد.

سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این حقی که به سادگی به‌دست نیامده را مردم اجازه نمی‌دهند به سادگی از دست‌شان برود، چراکه پای این دستاوردهای هسته‌ای خون داده و دانشمندانی را تقدیم کرده‌اند.

مصری با بیان اینکه همواره گفته‌ایم که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایرانی اعتماد داریم که اخیرا مورد لطف و عنایت معظم‌له نیز قرار گرفتند، اضافه کرد: اما به طرف مقابل بی‌اعتمادیم و چون بی‌اعتمادیم باید تمهیداتی داشته باشیم.

وی با تصریح تأیید مصوبه الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای از سوی شورای نگهبان، گفت: این مصوبه مشخص می‌کند که باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پایبند باشیم و خط قرمزهایی که ایشان فرمودند باید کاملا رعایت شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از این لحاظ این مصوبه را یک مصوبه خوب می‌بینم و این مصوبه از سوی دیگر به تیم مذاکره‌کننده ایرانی کمک می‌کند که وقتی پای میز مذاکره با محدودیت‌هایی می‌نشیند، طرف مقابل بداند که با هر سرعتی و هر نوع رفتاری نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند.

وی تأکید کرد: با این مصوبه طرف مقابل می‌داند که تیم مذاکره‌کننده ایرانی هم یک‌سری باید و نبایدها و محدودیت‌هایی داشته و اختیار کاملی ندارد که هرچه آنها می‌خواهند تحمیل کنند.

مصری مصوبه مذکور را قوت و پشتیبان مضاعفی برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دانست و گفت: این مصوبه به آنان کمک می‌کند که با قدرت بیشتری به مذاکره ادامه دهند.

وی الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را پاسخی در برابر دخالت طرف آمریکایی در روند مذاکرات عنوان و بیان کرد: کنگره آمریکا با مصوبه خود برای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی عملا در روند مذاکرات دخالت کرد، اما از این طرف ایران برعکس عمل کرده و مصوبه مجلس قوتی برای تیم ایرانی است که در آنجا بیشتر از منافع ملی دفاع کند.

*نوبخت در کسوت سخنگوی شوراهای امنیت ملی و نگهبان وارد نشود

سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس در مورد اظهارات اخیر سخنگوی دولت در خصوص مغایرت مصوبه مذکور با اصل 176 قانون اساسی نیز اظهار کرد: در هفته گذشته شاهد بودیم که آقای نوبخت به‌عنوان سخنگوی دولت، شورای نگهبان و شورای امنیت ملی در رابطه با مصوبه مجلس اظهارنظر کرد.

مصری با تصریح اینکه در خصوص مغایرت این مصوبه با قانون اساسی سخنگوی شورای نگهبان باید اظهارنظر کند، افزود: اما مغایرت این مصوبه با قانون را از زبان نوبخت شنیدیم که البته شاید اختیاری گفته باشد، اما از نظر قانونی تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع با شورای نگهبان است و نظر آنها ملاک است و افراد دیگر نمی‌توانند بگویند مطابق قانون هست یا نیست، اما نوبخت در نقش سخنگوی شورای نگهبان ورود کرد.

وی بیان کرد: نوبخت در جای دیگری نیز اظهار کرده که این مصوبه در حد اختیارات شورای امنیت ملی است که باز هم در نقش سخنگوی شورای امنیت ملی اظهارنظر کرده و شورای امنیت ملی در صورتی که بخواهد بحثی داشته باشد باید از سوی سخنگوی آن شورا مطرح شود.

سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم مسئولان در حد اختیارات و وظایف خود اظهارنظر کنند و سخنگوی دولت باید صرفا مصوبات و اظهارنظرهای دولت را منعکس کند، همان کاری که ما هم در مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهیم و نباید در حیطه وظایف دیگران دخالت کنیم.

وی یادآور شد: این حداقل مصوبه‌ای است که کشور را هدایت می‌کند تا اگر دشمن بخواهد ترفندی به کار ببرد که بعدا به تعهداتش عمل نکند از قبل جلوی این بحث را گرفته باشیم.

مصری گفت: خوشبختانه مجلس زنده و پویاست و نمایندگان ملت در تمام صحنه‌ها حضور جدی دارند و اگر بعد از این هم ببیند که انحرافی در مذاکرات در حال شکل‌گیری است، قطعا ورود پیدا خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند دشمن هرطور می‌خواهد تاخت‌و‌تاز کند.

این مسئول اضافه کرد: امروز مجلس یکپارچه به دولت کمک می‌کند و در کمتر مرحله‌ای بوده که این همه به دولت کمک کند، چراکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در سال همدلی و همزبانی رویه مجلس این است که به دولت کمک کند و نمونه آن هم در استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌توان دید که با وجود بسیاری از مسائلی که به‌حق از سوی نمایندگان مطرح بود به‌خاطر همراهی با دولت به آن رأی نداد که دولت با قوت به کارش ادامه دهد.

منبع: فارس

نظر شما