شناسهٔ خبر: 98345 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رضا پهلوی از هاشمی حمایت کرد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در سال ۸۴ از رضا پهلوی تا اصلاح‌طلبان و دیگر سیاسیون از آقای هاشمی حمایت کردند، اما شاهد بودیم که احمدی‌نژاد رأی آورد؛ چراکه جامعه ما یک جامعه توده‌وار است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، جواد اطاعت، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در همایش حزب مردم‌سالاری با عنوان حق‌الناس با بیان اینکه امسال سال مهمی برای احزاب است زیرا انتخابات را در پیش داریم، اظهار کرد: بیش از ۱۰ مدل نظام انتخاباتی در دنیا وجود دارد که به شیوه های گوناگونی سعی می کنند رأی مردم را اخذ کنند تا عدالت و آزادی محقق شود.

وی افزود: زمانی که احمدی‌نژاد احزاب را نفی می کرد و از عدالت حرف می زد، من انتقاد داشتم و می گفتم تا زمانی که آزادی نباشد، عدالت هم وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه در دنیای جدید عدالت و آزادی در مقابل هم نیستند، گفت: در دنیای توسعه‌یافته نظام های انتخاباتی به‌گونه‌ای شکل می گیرد که برنده و بازنده وجود نداشته باشد. به عنوان مثال در کشور هلند مردم به آرم حزب رأی می‌دهند و هر حزب سیاسی با توجه به جایگاه خود می تواند در پارلمان نماینده داشته باشد.

اطاعت نظام انتخاباتی کشورمان را برآمده از نظام انتخاباتی انگلیسی عنوان کرد و ادامه داد: این نظام انتخاباتی تاکنون هیچ تحولی نداشته است.

وی تاکید کرد: نظام انتخاباتی می تواند یک نظام حزبی را هم تعیین کند. در کشورهایی که نظامشان اکثریتی است، نظام دو حزبی بیرون می‌آید. در نظام انتخاباتی ما حزب هیچ جایگاهی ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اضافه کرد: اگر در قانون انتخابات یک بند بیاورند که هر حزبی هر کاندیدایی را تعیین کرد، ملاک است، حزب می تواند جایگاه پیدا کند.

اطاعت قوانین انتخاباتی را دارای مشکلات زیادی دانست و عنوان کرد: این قوانین هنوز معضلات بسیاری دارد و تنها مربوط به نظارت استصوابی نیست، زیرا آنچه که امروز وجود دارد فراتر از نظارت استصوابی است.

وی با بیان اینکه دو کلمه «صلاحیت» و «عدم صلاحیت» آبروی کشور ما را در دنیا برده است، گفت: صلاحیت ما را مردم انتخاب می کنند، یعنی اینکه یک نهادی بخواهد صلاحیت را بررسی کند، باعث این می شود که انتخابات ما در دنیا به یک انتخابات درجه ۲ تبدیل شود و آنچه باید مدنظر داشت این است که «شرایط» کاندیداها مورد بررسی قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: زمانی که شرایط را بررسی می‌کنیم دیگر هیچ کسی در پی رد صلاحیت نمی رود. البته ما چون کشور اسلامی هستیم، علاوه بر شرایط، یک بند ارتداد و یک بحث محدود به حدود شرعی هم داریم که اگر کسی مشمول این دو بند شود، نمی تواند در انتخابات حضور پیدا کند.

اطاعت با بیان اینکه قانون باید قابل استناد و جامع باشد، توضیح داد: در قانون آمده که فرد باید ملتزم به اسلام باشد، اما وقتی صلاحیت فرد را بر اساس این قانون مورد بررسی قرار می دهند ممکن است کسی که ملتزم به اسلام است، رد صلاحیت شود.

وی با اشاره به اینکه انتخابات در نظام‌های دنیا مهمترین کارویژه‌اش از میان برداشتن نزاع‌ها است، خاطرنشان کرد: اما انتخابات در کشور ما اینطور نیست و تازه اول دعوا است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: ممکن است انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی باشد، اما هیتلر و موسولینی نتیجه همین انتخابات بودند، یعنی اگر قانون انتخابات را هم درست کنیم و آزاد، عادلانه و رقابتی باشد و اگر جامعه توسعه‌یافته نداشته باشیم دچار پوپولیسم خواهیم شد و جامعه تبدیل به یک جامعه توده‌وار می‌شود.

اطاعت استبداد اکثریت را از عواقب جامعه توده‌وار و غیرتوسعه‌یافته دانست و تاکید کرد: ما چون در رأس نظام خود مقام معظم رهبری را داریم، ایشان اجازه نمی‌دهند که چنین مشکلاتی به وجود بیاید.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پایان با اشاره به موضوع پوپولیسم و جامعه توده‌وار خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ از رضا پهلوی تا اصلاح‌طلبان و دیگر سیاسیون از آقای هاشمی حمایت کردند، اما شاهد بودیم که احمدی‌نژاد رأی آورد؛ چراکه جامعه ما یک جامعه توده‌وار و غیرتوسعه‌یافته است.

نظر شما