شناسهٔ خبر: 98321 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

جان کری:

توافق هسته ای باید صلح آمیز بودن برنامه ایران را تضمین کند

جان کری/2 وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر لزوم صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مدعی شد اگر این کشور در اجرای تعهدات خود کوتاهی کند، هیچ توافقی با این کشور حاصل نخواهد شد.

به گزارش نماینده به نقل از فرانس پرس، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا -که برای پیوستن به مذاکرات هسته ای ایران روز جمعه عازم وین خواهد بود- گفت اگر ایران به تعهدات تعریف شده در چارچوب تفاهم لوزان پایبند نباشد، حصول توافق نهایی ناممکن خواهد بود.

وی مدعی شد که فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها با هدف تاثیر بر سیاست داخلی ایران ایراد شده و لذا مذاکره میان تهران و کشورهای ۱+۵ را از مسیر خود خارج نخواهد کرد.

کری در ادامه گفت: آنچه که برای ما اهمیت دارد توافق مستندی است که همچنان باید در خصوص آن تصمیم گیری کنیم.

وی بار دیگر مدعی شد: چنانچه ایران به تمامی مواردی که در تفاهم لوزان قید شده است پایبند نباشد اصلا توافقی در کار نخواهد بود. این موضوع که ایران می تواند ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای خود را تضمین کند در آخرین روزهای مذاکره مشخص می شود و این بستگی به حل مسائلی دارد که موضع ما در قبال آنها مشخص است.

وزیر امور خارجه آمریکا در نهایت گفت: مخلص کلام آنکه جهان به هر نوع توافقی نیاز ندارد بلکه نیازمند توافقی است که تضمین کند این برنامه صلح آمیز است.

حضور جان کری در وین برای گفتگو با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، نخستین  سفر خارجی وی بعد از حادثه ای است که منجر به شکستن پای او شد.

مذاکرات فشرده در وین، بین ایران و ۱+۵، برای نگارش متن توافق جامع هسته ای (برجام) در جریان است حال آنکه تا ضرب الاجل تعیین شده برای حصول توافق زمان زیادی باقی نمانده و برخی رسانه ها از احتمال ادامه مذاکرات بعد از تاریخ ۳۰ ژوئن سخن می گویند.

نظر شما