شناسهٔ خبر: 98276 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مرکز آمار نرخ رشد ۳ درصدی را تایید کرده‌ است؟

مرکز آمار در حالیکه یک سال و سه ماه از آخرین آمار رشد اقتصادی منتشر شده از سوی مرکز آمار می‌گذرد، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می‌کند که همزمان بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی معادل ۳ درصد است.

به گزارش نماینده از ایسنا، آخرین آمار رشد مرکز آمار مربوط به سال ۱۳۹۲ است و پس از آن دیگر آماری مبنی بر مثبت شدن نرخ رشد از سوی این مرکز منتشر نشده‌ است، اگرچه در سکوت این مرکز این دومین بار است که آماری از رشد با استناد به یافته‌های مرکز آمار از سوی نوبخت اعلام می‌شود.

نخستین بار در شهریورماه سال گذشته بود که نوبخت اعلام کرد رشد اقتصادی طی سه ماهه اول سال مثبت شده‌ است و برای اعلام این خبر بر رشد مثبت نیم درصدی محاسبه شده از سوی مرکز آمار اشاره کرد که هرگز از سوی این مرکز به صورت رسمی منتشر نشد.

اما بعد از آنبانک مرکزی اعلام کرد که نرخ رشد سه ماهه نخست سال قبل معادل ۴.۶ درصد است و به طور مرتب نرخ رشد را منتشر کرد در حالیکه مرکز آمار بازهم در این زمینه سکوت اختیار کرد.

در ماه گذشته مرکز آمار با استناد به ماده‌ای از قانون برنامه پنجم توسعه اعلام کرد که تنها سازمان مجاز به اعلام آمارهای رسمی کشور است و طی آن در جلسه شورای عالی آمار با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار شد که از تیر ماه آمارهای رسمی تنها از سوی این مرکز اعلام شود.

در همین زمانبانک مرکزی نه‌ تنها در مقابل این تصمیم شورای عالی آمار مقاومت کرد بلکه تاکید کرد که به انتشار آمارهای رسمی ادامه خواهد داد و البته با انتشار آمار رشد سه درصدی سال گذشته این حرف خود را اثبات کرد.

به نظر می‌رسد که مرکز آمار هنوز تصمیمی برای انتشار برخی از آمارهای رسمی که در سال گذشته از انتشار آن‌ها باز مانده‌ است، ندارد، با این حال سخنگوی دولت بار دیگر تریبون مرکز آمار شده‌ است تا نرخ رشد اقتصادی را از زبان این مرکز اعلام کند.

حال این سوال پیش می‌آید که با توجه به اختلاف آماری سال گذشته در محاسبه نرخ رشد سه ماهه اول سال بین مرکز آمار و بانک مرکزی، آیا هر دو در محاسبه‌های خود به نرخ رشد سه درصدی برای سال گذشته دست‌یافته‌اند یا اینکه این نرخ رشد نتیجه محاسبات بانک مرکزی به تنهایی است که به مرکز آمار نیز نسبت داده‌ شده‌ است؟

نظر شما